مقاله آشنایی با درخت اقاقیا و نحوه نگهداری آن

درخت اقاقیا بومی آمریکای شمالی بوده و یکی از کارآمدترین درختان جهان از نظر توانایی تثبیت نیتروژن موجود در اتمسفر محسوب می‌شود. تنه این درخت می‌تواند تا ۳۰ متر بلند شود. چوب اقاقیا محکم است و در برابر رطوبت مقاوم می‌باشد در نتیجه برای تولید لوازم و اسباب چوبی بسیار مناسب است. اقاقیا از جمله درختان مقاومی است که به منظور زیبا سازی فضای سبز، کاشت در پارک‌های جنگلی، کنترل فرسایش خاک و احیای اراضی کشت می‌شود و می‌تواند مشکل کمبود نیتروژن خاک را نیز مرتفع نماید.  چوب اقاقیا سخت و بادوام است و دیر می‌پوسد و بیشترین کاربرد آن در طراحی فضای سبز برای ایجاد سایبان، ساختن ستون‌ها، داربست معادن و همچنین ساختن مبل و صندلی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که با الیاف درخت اقاقیا طناب درست می‌کنند و از پوست آن نیز استفاده می‌کنند.

 

مشخصات گیاه‌شناسی اقاقیا

اقاقیا با نام علمی (Robinia pseudoacacia) از خانواده (Fabaceae)، ارتفاع اقاقیا می‌تواند به ۱۵ الی ۲۰ متر هم برسد و برگ‌های این درخت به شکل خوشه‌ای هستند که از 9 تا 19 برگچه بیضی یا تخم مرغی شکل تشکیل شده و طولی حداکثر 4 تا 5 سانتی‌متری دارد. برگچه‌ها صاف و بسیار نازک هستند که در سطح فوقانی سبز روشن و در سطح تحتانی مایل به خاکستری می‌باشند. گل‌های اقاقیا به صورت خوشه‌هایی به طول 10 تا 25 سانتی‌متر از درخت آویزان هستند و به صورت هرمافرودیت می‌باشند. هر گل، نخودی مانند و بسیار خوشبو و به طول 2 سانتی‌متر است. نیام‌ها به صورت خوشه‌های آویزان با حدود یک سانتی‌متر عرض و 5 تا 10سانتی‌متر طول است که به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز، براق یا کدر است .این گیاه دارای میوه‌هایی لوبیا شکل است که دانه‌ها در داخل میوه‌ها جای دارند. فصل گلدهی این درخت در اواسط بهار می‌باشد.

جدول1- مشخصات گیاه‌شناسی اقاقیا

نام فارسی

اقاقیا

نام انگلیسی

Black locust

نام علمی

Robinia pseudoacacia

خانواده

Fabaceae

 

آشنایی با درخت، برگ، گل و میوه درخت اقاقیا

شکل 1- آشنایی با درخت، برگ، گل و میوه درخت اقاقیا

شرایط نگهداری درخت اقاقیا

نور: اقاقیا برای رشد بهینه به نور کامل خورشید نیاز دارد و در هوای خشک و آفتابی به خوبی رشد می‌کند.

دما: اقاقیا طیف وسیعی از دماهای مختلف را تحمل می‌کند و حتی در زمستان دمای 30- درجه را هم تحمل می‌کند. با گرمای تابستان مشکلی ندارد اما  در مناطقی که گرمای تابستان آن شدید است، اگر در مکان نیمه سایه کاشته شود و به طور منظم آبیاری شود، شادابی و طراوت و رشد بهتری خواهد داشت.

بطور کلی اقاقیا گرما و سرمای شدید را تحمل کرده، حداقل دمای قابل تحمل آن 15ـ درجه سانتی‌گراد است. اقاقیا در هوای خشک و آفتابی به خوبی رشد می‌کند.

رطوبت و آبیاری: اقاقیا به کم آبی مقاوم است. بهتر است نهالهای این درخت به صورت منظم آبیاری شوند تا بتوانند رشد خوبی داشته باشند.  در مورد گیاهان جوان که ریشه گسترده‌ای ندارند بهتر است آبیاری منظم‌تر صورت بگیرد اما در حالت دیگر گیاهان را می‌توانیم با فاصله زمانی بیشتری آبیاری کنیم. چنانچه درختان اقاقیای چتری را زمانی که سطح خاک تا عمق 2 تا 3 متر خشک شد آبیاری کنیم، رشد بهتری خواهد کرد.

خاک و کوددهی: اقاقیا گیاهی کم توقع است و انواع مختلف خاک را تحمل می‌کند یعنی در هر نوع خاک اعم از خشک و فقیر به شرط آنکه غرقاب نباشد رشد می‌کند. این گیاه در خاک‌های آهکی، شیرین و حاصلخیز، که آب فراوان در خود نگه نمی‌دارد، خوب رشد می‌کند و پرورش آن در خاک قلیایی باعث عدم جذب آب و زرد شدن برگ‌ها می‌شود

کوددهی یکبار در سال کفایت می‌کند و به محلول‌های غذایی نیاز ندارد مگر آنکه به دلیل بافت خاک دچار کمبود آهن و زردی ناشی از آن شود، که در این صورت می‌توان هر 3-2 ماه یکبار از کودهای آهن استفاده کرد.

هرس: اقاقیا را در ۲ فصل تابستان و زمستان هرس می‌نمایند. در صورت حذف پاجوش‌های این گیاه، تاج درخت، شکلی چتری و توپی به خود می‌گیرد.

تکثیر: از طریق کاشت بذر و یا جدا کردن و کاشت ریشه جوش‌ها در فصل پاییز و یا قلمه‌های ریشه در فصل زمستان امکان‌پذیر است.

آفت و بیمارهای درخت اقاقیا

خشک شدن درخت اقاقیا: یکی از مهم‌ترین عوامل این امر را وجود قارچ فوزاریوم بیان کرده‌اند. این قارچ به راحتی از بین نمی‌رود و لذا برای پیشگیری از وجود آن بر روی درخت توصیه می‌شود که به درختان از نظر آبیاری و تغذیه بسیار رسیدگی شود، از ضعف عمومی درخت جلوگیری کرده و بهداشت لوازم باغبانی در نهالستان مدیریت شود.

شته اقاقیا: از آفات مهم درخت اقاقیا، چوب‌خوار و شته است که برای مبارزه با آن در فصل بهار با سم روغنی سم‌پاشی کرده و سه هفته پس از اولین نوبت، این کار را تکرار کنید و برای مبارزه با شته، برگ‌های آلوده به شته را از گیاه جدا کنید، همچنین می‌توانید از سم‌های شیمیایی نظیر کنفیدور استفاده نمایید. 

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر
1401/08/18  -  ریحانه تاریزاده

سلام من سوالی داشتم توی کلاس پژوهشمون من درباره ی میوه ی اقاقیا که به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و براق یا کدره تحقیق باید کنم و در هیچ سایتی و هیج جایی مقاله یا متنی نیست که من بفهمم میوه این گیاه چه خاصیتایی داره و اصا خوردنیه یا نه بخاطر همین اگه کسی میدونه لطفا بگه 🙂

پاسخ مدیر سایت: سلام همراه گرامی درخت اقاقیا، درختی بسیار مفید است که میوه، الوار، صمغ و سایر خدمات مانند سایه، زیبایی و.. را ارائه می دهد. مطالعات بالینی نشان داده است که فیبر میوه اقاقیا باعث رشد باکتری های سالم در سیستم گوارش انسان می شود. در یک کارآزمایی بالینی، دوزهای 10 گرمی فیبر میوه اقاقیا در روز منجر به افزایش قابل توجه بیفیدوباکتریال و لاکتوباسیل شد و اثر پری بیوتیک از همان دوز اینولین مؤثرتر بود. از عصاره میوه اقاقیا اغلب در درمان های موضعی برای کمک به بهبود زخم ها استفاده می شود. پزشکان، دانشمندان و محققان بر این باورند که این اثر ممکن است به دلیل برخی از مواد شیمیایی آن مانند آلکالوئیدها، گلیکوزیدها و فلاونوئیدها باشد. در یک مطالعه، عصاره میوه گونه‌ای از اقاقیا که به عنوان Acacia caesia شناخته می‌شود، به عنوان بخشی از درمان موضعی زخم روی موش‌ها آزمایش شد. این منجر به بهبود سریعتر زخم نسبت به درمان استاندارد شد. میوه اقاقیا در صورت مصرف خوراکی در مقادیری که برای اهداف پزشکی استفاده می شود، احتمالاً ایمن است. تا 30 گرم در روز به مدت 6 هفته به طور ایمن استفاده شده است. با این حال، می تواند عوارض جانبی جزئی، از جمله گاز، نفخ، حالت تهوع، و مدفوع شل ایجاد کند. عصاره دانه و پوست درخت اقاقیا با تعدیل استرس اکسیداتیو، آنزیم های آنتی اکسیدانی و آنزیم های عملکرد کبد در مدل موش صحرایی  در برابر سمیت کبدی ناشی از استامینوفن محافظت می کند. 

1401/08/18  -  پيمان

با سلام درخت اقاقيا در اب وهواي اهواز ميتوان كاشت

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  شهر اهواز در گروه اقلیم خشک Arid climate قرار دارد و از آنجایی که اقاقیا برای رشد بهینه به نور کامل خورشید نیاز دارد و در آب و هوای خشک و آفتابی به خوبی رشد می‌کند میتوان این درخت را در اهواز کاشت. اقاقیا با گرمای تابستان مشکلی ندارد اما  در مناطقی که گرمای تابستان آن شدید است (مثل اهواز)، اگر در مکان نیمه سایه کاشته شود و به طور منظم آبیاری شود، شادابی و طراوت و رشد بهتری خواهد داشت.  

1402/01/13  -  مهدی از فارس

سلام من میخواستم درخت اقاقیا رو جلو درب منزل برا ایجاد سایه بکارم آیا ریشه این درخت دیوار خانه رو خراب نمیکنه یا به کف داخل ساختمان آسیب نمیرسونه؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی اقاقیا دارای ریشه های عمیق و پراکنده است بهتر است در فاصله مناسب از دیوار کاشت شود امکان آسیب به دیواربه دلیل  ریشه های عمیق کم است.

1402/02/28  -  هفت ساله یک اقاقیا پیوندی کاشتم رشد فوق العاده سریعی دارد و زیبایی حیاط را چند برابر کرده

میثم

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی ممنون از حسن توجه شما