مقاله آشنایی با روش‌های مبارزه با علف‌های هرز مزرعه نخود (قسمت دوم)

در کشت بهاره نخود در ایران، شخم پیش از کشت، تعدادي از علف‌هاي‌هرز را کنترل می‌کند. اما کاهش بارندگی‌هاي بهاره در سال‌هاي اخیر، گرایش به کشت پاییزه و زمستانی نخود را در جهت استفاده از بارندگی‌ها در این فصول، بیشتر کرده است. از طرفی کشاورزان به دلیل جمعیت بالاي علف‌هرز، رغبت کمتري به این نوع سیستم زراعی نشان می‌دهند. میانگین تراکم علف‌هاي‌هرز کشت پاییزه نخود بیش از 3 برابرکاشت زمستانه و بیش از 7 برابر کاشت بهاره و زیست توده آن‌ها نیز در کشت پاییزه بیش از 5/2 برابر کشت‌هاي زمستانه و بهاره برآورد شده است.

 

مدیریت شیمیایی علف‌هاي‌هرز

علفکش‌ها به دلیل کارایی و صرفه اقتصادي نقش محوري در مدیریت علف‌هاي‌هرز ایفا می‌کنند. علفکش‌هایی که جهت کنترل علف‌هاي‌هرز نخود استفاده می‌شود در دنیا و همچنین ایران محدود است. علفکش‌هاي ثبت شده در این زراعت لینورون و پایریدیت می‌باشند که لینورون به دلیل مشکلات زیست محیطی هم اکنون استفاده نمی‌شود.

جدول1- خلاصه مدیریت شیمیایی علف‌هاي‌هرز نخود

علفکش

میزان مصرف

زمان مصرف

هالوکسی فوپ آرمتیل با نام تجارتی گالانت سوپر (10.8% EC)

 1- 0.7 لیتر در هکتار

3تا 5 برگی علف‌هرز باریک برگ

پایریدیت با نام تجارتی لنتاگران (60% EC)

2.5  2 لیتر در هکتار

 2تا 4 برگی علف‌هاي‌هرز

پاراکوات با نام تجاری گراماکسون (SL20%)

3 لیتر در هکتار

در کشت پاییزه در زمان 4 تا 6 برگی علف‌هاي‌هرز ( فاصله بین خطوط کشت به صورت حفاظت شده)

گلوفوسینت آمونیوم با نام تجاری بستا (SL20%)

3 لیتر در هکتار

در کشت پاییزه در زمان 4 تا 6 برگی علف‌هاي‌هرز ( فاصله بین خطوط کشت به صورت حفاظت شده)

 

1-هالوکسی فوپ آرمتیل با نام تجارتی گالانت سوپر (10.8% EC) به میزان0.7 تا 1 لیتر در هکتار جهت کنترل علف‌هاي‌هرز باریک برگ در نخود در زمان 3 تا 5 برگی علف‌هاي‌هرز.

2-پایریدیت با نام تجارتی لنتاگران (60% EC) به میزان 2 تا 5/2 لیتر در هکتار پس از سبز شدن نخود، و زمان 2 تا 4 برگی علف‌هاي‌هرز پهن برگ نخود.

3-در کشت پاییزه به دلیل جمعیت بالاي علف‌هاي‌هرز می‌توان از علفکش پاراکوات با نام تجارتی گراماکسون (SL20%) به میزان 3 لیتر در هکتار و یا گلوفوسینت آمونیوم با نام تجارتی بستا(SL20%) به میزان 3 لیتر در هکتار در فاصله خطوط 50 سانتی‌متر به صورت حفاظت شده استفاده شود.

 

علف‌های هرز مزرعه نخود

شکل1- علف‌های هرز مزرعه نخود

مدیریت تلفیقی علف‌هاي هرز

مدیریت تلفیقی علف‌هرز (IWM) شامل ترکیبی از روش‌هاي زراعی، مکانیکی، بیولوژیکی، ژنتیکی و شیمیایی براي کنترل موثر و اقتصادي علف‌هرز می‌باشد. روش‌هاي مدیریت تلفیقی که براي کنترل علف‌هاي‌هرز در نخود می‌توان بکار برد.

 

جدول2- خلاصه مدیریت تلفیقی علف‌هاي‌هرز نخود

1- کنترل مناسب علف هاي هرز مزارع گندم

2-کنترل علف‌هاي‌هرز دائمی در زمان آیش

رانداپ (SL41%) به میزان 4 لیتردر هکتار + توفوردي+ ام سی پی آ به میزان 1 لیتردر هکتار براي کنترل پیچک صحرایی

توفوردي+ ام سی پی ا (SL67/5%) به میزان 3 لیتردر هکتار براي کنترل شیرین بیان

3- استفاده از علفکش پاراکوات به میزان 3 لیتردر هکتار پس از کاشت نخود

4- به تعویق انداختن کشت بهاره نخود و کنترل علف‌هاي‌هرز قبل از کشت توسط پاراکوات (3 لیتردر هکتار) و گلوفوسینت آمونیوم (3 لیتردر هکتار) ویا گلیفوسیت جهت کنترل علف‌هاي‌هرز دائمی

5- در نخود پاییزه با فاصله خطوط 50 سانتی‌متراستفاده از پایریدیت (2 لیتر در هکتار) در روي خطوط کشت و کولتیواتور زنی بین خطوط

 

 

1-کنترل مناسب علف‌هاي‌هرز پهن برگ در زراعت گندم، باعث کاهش بانک بذر علف‌هاي‌هرز و بالطبع کاهش تراکم علف‌هاي‌هرز در نخود در تناوب با گندم می‌شود.

2-کنترل علف‌هاي‌هرز دایمی در زمان آیش یا نیمه آیش (فاصـله بـین برداشت گندم تا کشت نخود) توسط علفکش‌هاي عمومی. جهت کنترل پیچک صحرایی از علفکش گلایفوسیت با نام تجارتی رانداپ (SL41%) به میزان 4 لیتر در هکتار + توفوردي به میزان 1 لیتر در هکتار استفاده شود. جهت کنترل شیرین بیان از علفکش توفوردي+ ام سی پی ا (SL67/5%) به میزان 3 لیتر در هکتار در زمان غنچه‌دهی استفاده گردد.

3-پس از کاشت نخود در بهار، کنترل شیمیایی علف‌هاي هرز با علفکش پاراکوات در سطح مزرعه انجام می‌گیرد و پس از سبز شدن مجدد علف‌هاي هرز توسط کولتیواتور علف‌هاي‌هرز بین ردیف‌ها کنترل شود.

4-با اطلاع از وضعیت بارندگی میتوان تاریخ کاشت بهاره را به تعویق انداخت و کشاورز به زمین مهلتی براي جوانه‌زنی علف‌هاي‌هرز داده، سپس قبل از کشت نخود، توسط علفکش پاراکوات به میزان 3 لیتردر هکتار یا گلوفوسینت آمونیوم میزان 3 لیتر در هکتار و یا استفاده از شخم، تعداد زیادي از علف‌هاي‌هرز را کنترل نماید. چنانچه مزرعه داراي علف‌هاي‌هرز دائمی مثل پیچک می‌باشد میتوان از علفکش گلیفوسیت به میزان 3-4 لیتر در هکتار نیز استفاده کرد. پس از کشت نیز می‌توان از علفکش‌هاي رایج ذکر شده در بخش مدیریت شیمیایی استفاده کرد.

5-نخود پاییزه با فاصله خطوط 45 تا 50 سانتی‌متر کشت شود. جهت کاهش مصرف علفکش پایریدیت، نازل‌هاي سمپاش یک در میان بسته شود و فقط روي خطوط کشت که علف‌هاي‌هرز، بیشترین رقابت را با نخود دارند سمپاشی شود. در صورت تراکم زیاد علف هرز این روش می‌تواند با کولتیواتور بین خطوط کشت تلفیق شود.

اصول سمپاشی علفکش‌ها

1-سمپاش‌هاي پشتی کتابی اهرمی یا شارژي با فشار ثابت و سمپاش‌هاي پشت تراکتوري بوم‌دار مناسب‌ترین وسیله سمپاشی علفکش‌ها هستند.

2-جهت پاشش علفکش‌ها، از سمپاش‌هاي اتومایزر، میکرونر، فرغونی و زنبه‌اي استفاده نشود. زیرا این سمپاش‌ها علفکش را به قطرات ریز تبدیل کرده و موجب افزایش بادبردگی علفکش می‌شوند.

3-سمپاش‌هاي پشتی استوانه‌اي نیز به دلیل اینکه فشار سمپاش به مرور با سمپاشی در درون مخزن سمپاش کم می‌شود، پاشش یکنواختی ندارد و این مورد نیز توصیه نمی‌شود.

4-نازل مناسب پاشش علفکش در سمپاش‌هاي پشت تراکتوري وسمپاش‌هاي پشتی کتابی بوم‌دار از نوع تی جت (بادبزنی) می‌باشد.

5-فشار سمپاشی براي علف‌هاي‌هرز 2 – 3 بار در نظر گرفته شود. افزایش فشار، قطر ذرات کاهش یافته و تعداد ذرات (محلول خروجی) افزایش می‌یابد. اما با کاهش فشار قطر ذرات افزایش یافته و میزان محلول خروجی کاهش می‌یابد.

6- از نازل‌هاي فلوجت (شرهاي) در سمپاش‌هاي پشتی تک نازلی تلمبه‌اي و شارژي استفاده شود.

7-میزان آب مصرفی براي علفکش‌ها بین 250 تا 300 لیتر در هکتاردر نظر گرفته شود. گلایفوسیت با میزان آب 400 لیتردر هکتار سمپاشی شود.

ویسی، مژگان. (1397).شناخت و مدیریت علف‌های هرز در زراعت نخود. تهران: موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور.

ارسال نظر
1401/05/19  -  علی احمدی

اطلاعات خیلز مفید دست مری زلد

پاسخ مدیر سایت: سلام همراه گرامی ممنون از حسن توجه شما. ممنون که ما را از نظرات ارزشمند خود با خبر میکنید.