مقاله آشنایی با روش چالکود (کانال کود) برای درختان میوه

روش چالکود شکل خاصی از جایگذاری موضعی کودهای آلی و شیمیایی در خاک برای درختان میوه استاین روش در جایی استفاده میشود که برگ درختان شکل زرد برگی آهکی (کمبود یا کلروز آهن) را نشان دهد. با این حال محاسن آن فراوان بوده و اجرای آن در هر باغی مزایایی خواهد داشت. جایگذاری موضعی بیشتر در مواردی موثر است که قدرت یک خاک در تثبیت عنصر غذایی موجود دریک کود زیاد باشد. در این حالت مقدار زیادی از کود در خاک تثبیت و گیاه چندان از مصرف کود بهره نمیبرد. البته در چنین مواقعی ناچار خواهیم بود که مقدار کود مصرفی را افزایش دهیم تا بتوان قدرت تثبیت کنندگی خاک را کاهش داداز آنجا که چنین کاری همواره امکان پذیر نیست، مصرف موضعی مورد توجه قرار میگیرد. در این حالت کود تنها با حجم محدودی از خاک مخلوط میشود. در واقع به جای آنکه کود با همه خاک مخلوط شود، تنها به حجم کوچکی از خاک اضافه میشود.

 

مزیت این کار آن است که در چنین حجم کوچک کود داده شده، غلظت عنصر غذایی بیشتر از موقعی که این کود با تمامی خاک مخلوط شود، افزایش مییابد. اما این کار یک نقطه ضعف نیز دارد و آن تماس محدوده ریشه گیاهان با چنین مناطق غنی شده میباشد. ریشه گیاهان در تمامی حجم خاک پراکنده شده است و در صورت جایگذاری موضعی کود، تنها بخش کوچکی از ریشه گیاه با آن تماس خواهد داشت. این حالت به ویژه درمورد کودهای شیمیایی غیر متحرک در خاک صادق میباشد. در مجموع برآیند افزایش غلظت عنصر غذایی در حجم محدودی از خاک و کاهش سطح تماس ریشهها، تعیین کننده کارایی روش جایگذاری موضعی در خاک خواهد بود. گاهی جایگذاری موضعی، منجر به افزایش رشد ریشه و تراکم آن در مجاورت کود میشود، که بدین ترتیب مشکل تماس کمتر ریشه در جایگذاری موضعی، تا حد زیادی مرتفع میگردد.

جایگذاری موضعی در مراحل اولیه رشد گیاه، در حالتی که تراکم ریشهها کم باشد نیز میتواند مفید باشد. در این حالت تماس کم ریشههای توسعه نیافته گیاه، با افزایش غلظت عنصر غذایی در حالت جایگذاری موضعی، جبران میشود.

نمایی از طرح کانالکود (سمت راست تصویر) و چالکود (سمت چپ تصویر) و گسترش ریشه‎ها در چالکود

شکل 1: نمایی از طرح کانالکود (سمت راست تصویر) و چالکود (سمت چپ تصویر) و گسترش ریشهها در چالکود

روش چالکود در باغ نیز نوع خاصی از جایگذاری موضعی کودها میباشد. در این روش در نزدیک ریشه درخت، چالههایی حفر شده، سپس با کودهای آلی و شیمیایی پر میشود. مزیتهای این روش عبارتند از:

  • قدرت تثبیت کنندگی ماده آلی، که چاله توسط آن پر میشود، برای اکثر کودهای شیمیایی بسیار کمتر از خاک میباشد. بنابراین کودهای شیمیایی اضافه شده، بیشتر برای گیاه قابل جذب میباشدمثال مشخص در این مورد آهن میباشد. کود سولفات آهن در خاک رسوب و آهن آن تا حد زیادی برای گیاه غیرقابل جذب میشود. اما در مجاورت ماده آلی، واکنشها به گونه دیگری است و گیاه بهتر از آهن بهرهمند میگردد.
  • در برخی از باغها، نفوذپذیری خاک محدود میباشد و آب به خوبی در خاک نفوذ نمیکند. چالههای پر شده با مواد آلی، نفوذ آب به داخل خاک را تشدید میکند.
  • آهک فراوان در خاک، مشکل مهمی در رشد و فعالیت ریشه درختان و جذب برخی عناصر غذایی، از جمله آهن میباشد. چالههای پر شده با ماده آلی، مکانهای فاقد آهک و مناسبی برای ریشهها میباشد. از آنجا که عناصر کم مصرف به مقدار کمی مورد نیاز گیاه میباشند، همین حجم محدود اما مناسب از نظر شرایط جذب عناصر کم مصرف، در بسیاری از موارد میتواند مشکل یک درخت را حل کند.
  • سنگینی بافت خاک، مشکل دیگری در برخی باغ‎ها میباشد. چنین خاکهایی پس از آبیاری مدت زمان طولانی تهویه ضعیفی داشته و فاقد اکسیژن کافی برای ریشهها میباشند. از طرف دیگر غلظت دی اکسید کربن نیز افزایش یافته و در حضور آهک بیکربنات پدید میآید. فقدان اکسیژن، زیادی دی اکسید کربن و بیکربنات به شدت به ریشهها صدمه رسانیده و جذب عناصر غذایی را مختل می‎نماید. در صورت استفاده از روش چالکود، در چالهها تهویه مناسب به سرعت برقرار شده و ریشه گیاه رشد مناسبی پیدا میکند.
  • شخم زدن از پر هزینهترین عملیات مرسوم در باغداری به ویژه به شکل سنتی آن میباشد. هر چند که شخم زدن (پابیل) پای درختان محاسنی دارد، اما عیب عمدهای نیز در بر دارد. از جمله این معایب میتوان وارد شدن صدمه به ریشههای سطحی و ناپایدار شدن خاکدانهها را نام برد. امروزه بیشتر پژوهشگران، شخم بسیار سبک و تنها در بین ردیفهای درختان را پیشنهاد میکنند. لایههای پایینی خاک و مجاورت ریشه، ناچار به بیل زدن پای درختان میباشند. با استفاده از روش چالکود، مشکل علفهای هرز تا حد زیادی کاهش مییابد. کود دامی که منبع عمده علفهای هرز میباشد، به صورت یک توده در چاله قرار گرفته و بذر علفها محل مناسبی برای ریشه ندارند. از آنجا که حفر دو یا سه چاله به اندازه پابیل پیرامون یک درخت برای چندین سال نیز کافی میباشد، هزینه نگهداری باغ، کاهش قابل توجهی پیدا میکند. استفاده از سموم علفکش یا کف بر کردن علفهای هرز احتمالی نیز بایستی مد نظر باشد.
  •  از آنجا که درخت، گیاه دائمی است، به دلایل مختلف، هر سال تراکم ریشه در حوالی منطقه چالکود، بیش از پیش افزایش یافته و سطح تماس ریشه با این منطقه غنی از کود افزایش مییابد. بدین ترتیب کارایی مصرف کود افزایش و مقدار مصرف کود در هکتار کاهش مییابد (چالکود تا حد زیادی فاقد مشکل اصلی مصرف موضعی کود، یعنی سطح تماس کم ریشه با مناطق غنی از کود، میباشد).

 

 

ملکوتی، م ج، پ کشاورز و ن کریمیان .1387 . روش جامع تشخیص و توصیه بهینه کود برای کشاورزی پایدار.انتشارات دانشگاه تربیت مدرس تهران680. صفحه

 

ارسال نظر