مقاله آشنایی با روش های پخش کود در مزرعه

کودها را میتوان به روشهای مختلفی در مزرعه بکار برد. انتخاب روش کاربرد کود به نوع کود، نوع گیاه، روش کاشت و ادوات موجود برای کودپاشی بستگی دارد. برخی از روش‌های کودپاشی شامل:

پخش کود در تمام سطح زمین

ﻳﻜﻲ از روشهای ﻛﻮدﭘﺎﺷﻲ ﭘﺨﺶ ﻛﻮد در ﺳـﻄﺢ زﻣـﻴﻦ اﺳـﺖ، ﻛـﻪ ﻗﺒﻞ از ﻛﺸﺖ و در ﻣﺮﺣﻠﻪ آﻣﺎده ﺳﺎزي زﻣﻴﻦ ﺑﻪﻛـﺎر ﻣـﻲرود. ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺎﺷﻴﻦﻫﺎي ﻛﻮدﭘﺎش ﻳﺎ کارگر (یا روش دﺳﺘﻲ) ﻛـﻮد ﺗﻮﺻـﻴﻪ، ﺷﺪه را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻳﻜﻨﻮاﺧﺖ در ﺗﻤﺎم ﺳﻄﺢ ﻣﺰرﻋﻪ ﭘﺨﺶ میﻛﻨﻨﺪ.  ﻣﺰﻳﺖ اﻳﻦ روش در آن است که ﺳـﻄﺢ  زﻣـﻴﻦ ﺗـﺎ ﺣـﺪي بطور یکسان و یکنواخت کوددهی می‌شود. اما در این روش مصرف کود زیاد است و گیاهان دیگری غیر از گیاه اصلی نیز کودپاشی میشوند. میتوان کود مصرفی را در طول فصل رشد به همین صورت نیز استفاده کرد که در اصطلاح مصرف کود به صورت سرک گفته میشود. در این روش، باید با دیسک یا شخم، کود با خاک مخلوط شود. مخلوط کردن برای کودهای فسفاته و پتاسه ضروری است تا کود در دسترس گیاه قرار گیرد. کودهای ازته اگر با خاک مخلوط نشوند بر اثر گرمای زیاد، تصعید و تلفات آمونیاکی زیادی خواهند داشت. در این روش کوددهی، آبیاری موجب جابه‌جایی و انتقال کودها از نقطه ای به نقطه دیگر می‌شود.

پخش سطحی کود در مزرعه

شکل 1- پخش سطحی کود در مزرعه

روش نواری و خطی

روش نواری و خطی، با استفاده از ماشین کودکار، کود را در جویچههایی به عمق 2 تا 5 سانتیمتر زیر سطح خاک ریخته می‌شود. تلفات کمتر و دسترسی راحتتر ریشه به کود از جمله مزایای این روش کوددهی است.

ماشین کودکار برای کوددهی بصورت نواری و خطی

شکل 2- ماشین کودکار برای کوددهی بصورت نواری و خطی

روش کوپهای

در روش کوپهای با ایجاد حفرهای در پای بوته، کود مورد نیاز داخل حفره ریخته میشود.

چالکود

از دیگر روشهای کوددهی است که عمدتا برای درختان و درختچههای مثمر و غیرمثمر از جمله درختچههای زینتی مورد استفاده قرار میگیرد. در زیر سایه انداز (حد فاصله تاج و تنه) درخت، گودالی حفر و با کود دامی پوسیده و سایر کودهای توصیه شده و مقداری گوگرد پر میشود.

شکل 3- ایجاد حفره ی سراسری برای کوددهی به روش چالکود در باغات

تزریق محلول کودی به داخل تنه درخت

این روش اغلب برای درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد و محلول کود را با سرنگهای مخصوص به داخل تنه درختان تزریق میکنند.

تزریق کود یا سم به داخل تنه درختان

شکل 4- تزریق کود یا سم به داخل تنه درختان

محلول پاشی

با استفاده از کودهای محلول، محلول کودی تهیه و روی سطح خاک یا روی گیاه پاشیده میشود.

محلول پاشی یا تغذیه برگی کود به وسیله ماشین آلات و نازل‎های مخصوص

شکل 5- محلول پاشی یا تغذیه برگی کود به وسیله ماشین آلات و نازلهای مخصوص

تزریق کود به داخل خاک

در روش تزریق کود به داخل خاک، تزریق کود UAN به داخل خاک با سرنگ مخصوص صورت میگیرد. با دستگاه‌های مخصوص کود را در چندین نقطه در اطراف ریشه درخت یا محصول زراعی در خاک تزریق میکنند.

تزریق کود در خاک و نزدیک ریشه گیاه به وسیله ماشین آلات مخصوص

شکل 6- تزریق کود در خاک و نزدیک ریشه گیاه به وسیله ماشین آلات مخصوص

کودآبیاری در روشهای آبیاری سطحی

برخی از زارعین بطور سنتی با قرار دادن کیسه اوره در مسیر جریان آب از این روش استفاده میکنند. قرار دادن کیسه کود در کانال آبیاری موجب حل شدن سریع کود در آب و غلظت زیاد کود در زمانهای اولیه آبیاری را به همراه خواهد داشت. نتیجه آن تلفات زیاد کود در کانال آبیاری و غیریکنواختی توزیع آن در طول مزرعه است.

نتیجه پژوهشهای انجام شده در خاکها و مناطق مختلف نشان میدهد که زمان تزریق کود به آب آبیاری تاثیر بسزایی در یکنواختی توزیع کود دارد. مناسبترین زمان تزریق کود به سیستمهای آبیاری به عوامل مختلفی از جمله شیب و طول مزرعه و به ویژه به رژیم آبیاری بستگی دارد. زمان مناسب تزریق کود در رژیم‌های مختلف آبیاری متفاوت است. در رژیمهای انتها باز زمان مناسب تزریق کود در ابتدای زمان آبیاری است. چنانچه کود دیر به آب آبیاری تزریق شود، بخش زیادی از آن از طریق رواناب سطحی از انتهای مزرعه تلف میشود. برای کاهش تلفات کود و همینطور افزایش بازدهی آب آبیاری توصیه میشود پس از تکمیل پیشروی حدود 80 درصد از طول مزرعه، دبی ورودی کاهش و یا حتی پس از تکمیل جبه پیشروی دبی ورودی به مزرعه قطع شود. در صورت عدم مدیریت صحیح، تزریق کود در رژیمهای انتها باز میتواند تا 60 درصد کود تزریق شده را به صورت رواناب از انتهای مزرعه تلف نماید.

بر خلاف رژیمهای انتها باز، در رژیمهای انتها بسته هر چه زمان شروع تزریق کود به آب آبیاری به تاخیر افتد، بر یکنواختی توزیع کود تاثیر مثبت دارد. مناسبترین زمان تزریق کود در رژیم های انتها بسته، شروع تزریق کود به آب آبیاری قبل از رسیدن جبهه پیشروی به انتهای مزرعه است. در این حالت یکنواختی توزیع کود در آب آبیاری بیشترین است. تزریق کود پس از تکمیل جبهه پیشروی در رژیمهای انتها بسته به دلیل پسزدن آب و نرسیدن کود به بخش انتهایی مزرعه موجب کاهش یکنواختی توزیع کود میشود. در صورت مدیریت صحیح و رعایت توصیههای فوق یکنواختی توزیع کود یا یکنواختی توزیع آب برابری و بیشتر از 80 درصد خواهد بود.

برای تزریق کود به آب آبیاری بجایی قرار دادن کیسه کود در مسیر جریان آب، توصیه میشود که کود مورد نیاز بخشهای از مزرعه که قرار است با هم آبیاری شوند، در یک بشکه حل و بسته به رژیم آبیاری در زمانهای توصیه شده به تدریج در اختیار مزرعه قرار گیرد. برای کاهش تلفات کود و کم کردن اثرات منفی فشار اسمزی، توصیه میشود که کودهای نیتروژنی مورد نیاز گیاه در دو الی سه مرتبه در مراحل حساس رشد به مزرعه داد شود.

ﻋﺒﺎﺳﻲ، ﻓﺮﻳﺒﺮز؛ ﺟﻠﻴﻨﻲ، ﻣﺤﻤﺪ. (1387). ﺗﻮﺻﻴﻪﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮاي ﻛﻮدآﺑﻴﺎري در روش ﺳﻄﺤﻲﻫﺎي آﺑﻴﺎري. تهران: موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی 

ارسال نظر