مقاله نقش عنصر مس در گیاهان

مس (Cu) یک فلز ضروری برای گیاهان است، و نقش اصلی در فتوسنتز، تنفس، زنجیر انتقال الکترون، در سنجش اتیلن، متابولیسم دیواره سلولی و محافظت از استرس اکسیداتیو و ... دارد. بنابراین، کمبود منبع مس میتواند عملکردهای اساسی در متابولیسم گیاه را دچار مشکل کند. با این حال، مس به طور سنتی در کشاورزی به عنوان یک ماده ضد قارچ استفاده میشود، و همچنین به طور گسترده توسط فعالیتهای انسانی در محیط آزاد میشود که اغلب باعث آلودگی محیط زیست میشوند.

نقش مس در گیاه

گیاهان مس را به شکل (Cu2+) و ترکیبات کمپلکس آلی طبیعی و مصنوعی جذب میکنند. غلظت معمول مس در بافتهای گیاهی بین ppm 5-20 میباشد. کمبود مس احتمالا در غلظتهای کمتر از ppm 4 به وقوع میپیوندد. مس جذب شده به شکل Cu2+ احیا شده و یک الکترون برای احیا O2 از دست میدهد. به راحتی گرفتن و از دست دادن الکترون به وسیله Cu آن را قادر به ایفای نقش در بسیاری از واکنشهای اکسیداسیون و احیا در گیاه میسازد. فتوسنتز و تنفس نیازمند انتقال الکترون هستند که برای این منظور، مس مورد نیاز است. آهن و منگنز نیز در انتقال الکترون دخیل هستند ولی نمیتوانند جایگزین مس شوند. مس قسمتی از ساختمان آنزیم سیتوکروم اکسیداز است که انتقال الکترون در تنفس را کاتالیز میکند. لیگنین جزیی از دیواره سلولی است که باعث استحکام و سفتی آن شده و برای استحکام گیاه ضروری است. آنزیمهای متعددی (پلیفنیل اکسیداز و دیآمین اکسیداز) که برای ساخته شدن لیگنین اهمیت دارند حاوی مس میباشند. اگر فتوسنتز در طول دوره رویشی به دلیل کمبود مس کاهش یابد به دنبال آن از تولید کربوهیدارتها و رشد گیاه کاسته خواهد شد.

کمبود مس در گیاه

هر چند که کمبود مس به فراوانی کمبود سایر عناصر کم مصرف نیست ولی در خاکهای با مقدار مس کم و در گیاهان حساس مشاهده میشود. علائم کمبود مس در گیاهان مختلف متفاوت است ولی زردی در برگهای جوان رایج است زیرا مس برای ایفا نقش آنزیمهای حاوی مس در کلروپلاست ضروری است. در ذرت و گیاهان دانه ریز، برگهای جوان زرد و کوچک میشوند و با پیشرفت کمبود برگهای جوان کم رنگ شده و در برگهای مسن حالت سر خشکیدگی به وجود میآید. در مراحل پیشرفته، سوختگی نوک و حاشیه برگها آشکار میشود که مشابه کمبود پتاسیم میباشد. ملانیزه شدن ساقهها، پوسیدگی ریشه و آلودگی آلکالوئیدی سیاه رنگ میتواند در گیاهان دانه ریز مبتلا به کمبود مس مشاهده شود. در بسیاری از سبزیجات برگها حالت شادابی را از دست داده و لکههای سبز مایل به آبی داشته یا زرد شده و لولهای میشوند. تولید گل متوقف میشود. خوابیدگی، پژمردگی و شیوع بیماریها به دلیل کاهش تولید لیگنین در حالت کمبود مس تشدید میشود.

جدول 1: حساسیت گیاهان به کمبود مس

حساسیت زیاد

حساسیت متوسط

حساسیت کم

گندم

گوجه فرنگی

نخود

برنج

خیار

سیب زمینی

یونجه

کلم،کلم بروکلی

چاودار

کتان

کرفس

سویا

مرکبات

ذرت

انگور

هویج

شبدر

لوبیا

اسفناج

سیب

گراس های علوفه ای

کاهو

توت فرنگی

چمن

پیاز

تربچه

لوپن

چغندر

گلرنگ

یولاف

 

 

سمیت مس در گیاه

علائم سمیت مس شامل کاهش رشد اندامهای هوایی، ایجاد سیستم ریشهای ضعیف و بیرنگ و زردی برگها میباشد. حالت زردی در اندام هوایی به کمبود آهن شبیه است. سمیت مس معمول نیست ولی در نواحی محدودی با مقدار مس قابل استفاده زیاد، مشاهده میشود و بعد از اضافه کردن مواد حاوی مس زیاد مانند لجن فاضلاب، کمپوست، زباله شهری، کودهای مرغی و خوکی و ضایعات معادن یا در حالت مصرف مکرر آفتکشهای حاوی مس اتفاق میافتد. در برخی از گیاهان (مانند چمن) با تجزیه بافت برگ سمیت مس قابل تشخیص نیست زیرا آسیب دیدن سیستم ریشهای انتقال مس به برگها را محدود میکند.

Havlin, J. L., Tisdale, S. L., Nelson, W. L., & Beaton, J. D. (2016). Soil fertility and fertilizers. Pearson Education India.

Yruela, I. (2005). Copper in plants. Brazilian Journal of Plant Physiology, 17(1), 145-156.

Yruela, I. (2009). Copper in plants: acquisition, transport and interactions. Functional Plant Biology, 36(5), 409-430.

ارسال نظر