مقاله آشنایی با آزمون خاک

استفاده علمي و اصولي از منابع آب و خاك، مستلزم افزايش شناخت و آگاهي نسبت به آن‌ها است. از طرفي با توجه به این كه از مهمترين اهداف فعالیت های كشاورزي دستيابي به توليد حداكثر محصول در واحد سطح مي‌باشد، استفاده صحيح و اصولي از كودهاي شيميايي در جهت نيل به اين هدف امري ضروري به نظر مي‌رسد. توصيه اصولي كودهاي شيميايي مورد نياز ميسر نخواهد بود مگر با شناخت وضعيت گياه، خاك و آب مزرعه‌ای که قرار است مورد کشت قرار بگیرد. بنابراين در اولين گام كشاورزان و باغداران بايد اطلاعات كاملي از كيفيت آب و خاك و نيز وضعيت سبز گياه از نظر ميزان عناصر غذايي موجود داشته باشند تا بتوانند برنامه كودي مناسبي را جهت استفاده اصولي از اين منابع اجرا نمایند انجام نمونه‌برداري از برگ، خاك و آب و تجزيه آزمايشگاهي آن‌ها اطلاعات لازم را در اختيار كشاورزان و باغداران قرار خواهد داد. همچنين مسئله حائز اهميت اين است كه نحوه نمونه برداري در نتايج حاصله جهت ارائه توصيه‌هاي كارشناسي اثرگذار مي‌باشد.

 

اهمیت آزمون خاک

عوامل متعددي نظیر یكپارچه‌سازي اراضي، اصلاح روش آبياري، استفاده از بذرهاي اصلاح شده، كنترل آفات، بیماري و مکانیزاسیون كشاورزي هر يك سهم قابل توجه‌ي در افزايش توليد دارا مي‌باشد مصرف بهينه كود در اين مجموعه از مهمترين عوامل افزايش عملكرد و ارتقاء سطح سلامت جامعه است و آزمون خاك يکي از ساده‌ترین راه‌های ارزیابی حاصلخيزي خاك ميباشد.

 

نمونه برداری از خاک جهت انجام آزمون خاک

شکل 1- نمونه برداری از خاک جهت انجام آزمون خاک

اهداف آزمون خاک

  • تشخيص كمبود عناصر غذايي در خاك‌ها و توصيه كودي لازم براساس آزمون خاك ( مصرف كود با آزمون خاك)
  • تناسب اراضي تغییر و كاربري
  • تعیین سرنوشت كودهاي افزوده شده به خاك و پیگیری تغییرات حاصله در قابليت استفاده عناصر غذايي يا در این كودها
  • تعیین نقاطي كه در اثر مصرف بي‌رویه كود شیمیایی، فاضلاب و فضولات در خاك، مسموميت عناصر در گیاه، حیوان و انسان به وجود می‌آورد .
  • تعیین نقاطي كه خاك آن‌ها از نظر برخي عناصر به حد سميت رسيده باشند و بايد از مصرف بيشتر عناصر در آن‌ها خودداري شود.

 

انجام آزمون خاک قبل از کاشت

شکل 2- انجام آزمون خاک قبل از کاشت

دلایل مصرف کود با آزمون خاک

  • مصرف بيش از حد كود بدون آزمون خاك باعث مي‌شود هزينه تولید افزايش یافته و اثرات سوء باقيمانده آن در گياه و خاك را به دنبال خواهد داشت.
  • ممكن است كود مصرفي بدون آزمون خاك كمتر از حد نياز گياه بوده و در این حالت موجب افت عملكرد خواهد شد.
  • اشتباه در انتخاب نوع كود، سبب افت محصول خواهد شد. در این صورت هم زارع و هم اقتصاد مملكت زيان خواهد ديد.
  • اشتباه در مصرف به موقع كود و نحوه كودپاشي، در این صورت انتظاري كه از كود داريم بدست نخواهد آمد. روي این اصل زارع حتما بايستي با استفاده از نتايج تجزيه خاك و توصيه‌اي مربوطه عمل كند.

 

بهرامپور، تهمینه؛ اخوان، کرامت. (1394). نحوه نمونه برداری خاک، آب و گیاه و توصیه صحیح کودی. اردبیل: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی

ارسال نظر