مقاله آشنایی با فرمولاسیون آفت کش ها

امروزه فرمولاسیون آفت‌کش‌ها با حالات فیزیکی مختلف استفاده می‌گردد. برخی از فرمولاسیون‌ها کاربرد و اثربخشی بیشتری دارند که در ادامه گفته خواهد شد.

 

انواع فرمولاسیون‌ها

1-مایع غلیظ امولسیون شونده

بیشتر آفت‌کش‌ها به خصوص در ایران با این فرمولاسیون عرضه می‌شوند. امولسیون به صورت یک مایع غلیظ است که آن را با آب رقیق می‌کنند. این فرمولاسیون در حقیقت یک محلول غلیظ روغنی، حاوی ماده مؤثر آفت‌کش است که به سهولت با آب مخلوط می‌شود و به صورت ذرات روغن حاوی ماده مؤثر و معلق در آب در  می‌آید.

2-محلول قابل اختلاط با آب یا مایع

این گونه محلول‌ها با آب مخلوط می‌شوند. ماده فعال در ب یا الکی حل می‌شود.  فرمولاسیون مایع شبیه امولسیون است؛ ولی در اثر اختلاط با اب مانند امولسیون شیری رنگ نمی‌شود.

3-محلول روغنی

این نوع فرمولاسیون بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می‌شود و شامل محلولی از ماده مؤثر در یک حلال روغنی مثل نفت بی‌بو است. محلول را می‌توان به وسیله تلمبه دستی مستقیما روی آفت یا محل تجمع آن پاشید.

4-گرد

گرد یا پودر، قدیمی‌ترین نوع فرمولاسیون است که روش مصرف ساده ‌ای دارد. معمولا فرمولاسیون گرد  نسبت به فرمولاسیون‌های  دیگر اثر کمتری دارد، چون ذرات آفت‌کش روی اندام‌های هوایی گیاه نمی‌چسبند و بنابراین چندان پایدرا نیستند. به علاوه آن را باید در هوای آرام به کار برد.

5-پودر وتابل یا گرد خیسا

پودر وتابل در اصل گردی است حاوی ماده مؤثر که با ماده خیس‌کننده همراه است. اگر این پودر را به آب اضافه کنند به صورت معلق در‌می‌آید. حالت تعلیق پودر وتابل در آب چندان پایدار نیست و بعد از مدتی ته نشین می‌شود؛ بنابراین لازم است که که محلول، پیوسته بهم زده شود.

6-پودر قابل حل در آب

در پودر قابل حل در آب، ماده مؤثر به صورت پودر بسیار نرم با مقدار کمی ماده خیس‌کننده همراه است. این پودر به آسانی در آب حل شده و یک محلول حقیقی زلال به  وجود  می‌آورد. برخلاف پودر وتابل این محلول احتیاج به هم زدن مداوم ندارد، چون رسوب نمی‌کند.

7-سوسپانسیون وارونه

نوعی فرمولاسیون برای کاهش باد بردگی است که در آن ماده مؤثر در کپسول‌های هم اندازه که پوسته آن بار مثبت دارد محصور شده است. این فرمولاسیون ضمن جلوگیری از تبخیر ماده مؤثر، باعث می‌شود که قطرات بیشتری روی هدف قرار گرفته و پوشش بهتری ایجاد شود.

8-ماده غلیظ روان‌ریز

این نوع فرمولاسیون، غلیظ بوده و کرم مانند است. برای این منظور ماده مؤثر را در یک مایع به صورت معلق در آورده و در موقع مصرف با آب مخلوط می‌کنند. کار کردن با این فرمولاسیون آسان بوده و در نازل ها گرفتگی ایجاد نمی‌کند.

 

Tomlin, C. S. (2000). The pesticide manual, 12th ed. BCPC.

Whitaker, P. (1998). Important issues in ecologically sound integrated pest management. Am. Entomol. 3:148-153.

 

ارسال نظر
1402/10/02  -  سعید

معلومات بسیار مفید ورزنده بود : تشکر از شما

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی ممنون از حسن توجه شما