مقاله آشنایی با حشره کش تیامتوکسام

این ترکیب به سرعت جذب گیاه شده و در آوند چوبی به صورت آکروپتال حرکت می‌کند.  تیامتوکسام به خودی‌خود سمی نبوده و پیش‌ساز کلوتیانیدین است. این ترکیب داخل بدن حشرات و در بافت‌های گیاهی به کلوتیانیدین که سمیت بیشتری دارد تبدیل می‌شود.

 

فرمولاسیون روان‌ریز غلیظ تیامتوکسام با نام تجارتی کروزر برای ضدعفونی  بذر سیب‌زمینی، چغندر و ذرت علیه ناقلان بیماری‌های ویروسی به کار می‌رود. فرمولاسیون گرانول قابل پخش آن با نام تجارتی آکتارا برای کنترل پسیل پسته روی اندام‌های هوایی گیاه مصرف می‌شود. مصرف آن به علت سمیت برای دشمنان طبیعی فقط یک‌بار در سال توصیه می‌شود. فرمولاسیون مورد استفاد دیگر در ایران مموری نام دارد که برای کنترل حشره کامل سفیدبالک جالیز توصیه می‌شود. تیامتوکسام در سطح گیاهان در برابر نور چندان پایدار نیست. 

دینوتفوران از ترکیبات دیگر این گروه می‌باشد که فرمولاسیون 20SG آن با نام تجارتی استارکل علیه سفیدبالک جالیز توصیه می‌شود.

از ترکیبات دیگر این گروه می‌توان به استامی‌پراید اشاره کرد که به نام تجارتی موسیپلان موسوم بوده و برای کنترل مینوز لکه گرد، پسیل پسته و کرم سیب توصیه می‌شود. آزمایش نشان داده که مصرف ایمیداکلوپرید در خاک برای کنترل سفیدبالک مؤثرتر از استامی‌پراید است. در حالی که سم‌پاشی شاخ و برگ با استامی‌پراید اثر بهتری نشان می‌دهد.

تیاکلوپرید با نام تجارتی کالیپسو حشره‌کش دیگری است که حدود 6 هفته دوام داشته و برای کنترل سفیدبالک مزارع پنبه توصیه شده است. این ترکیب روی سوسک کلرادو هم مؤثر است. فرمولاسیون 24OD آن با نام تجارتی بیساکایا به نسبت 0.5 در هزار علیه کرم سیب توصیه شده است.

گرچه نئونیکوتینوئیدها در کنترل آفات محصولات مختلف به ویژه آفات مکنده مؤثر هستند؛ ولی سمیت بعضی از انها از جمله ایمیداکلوپرید و کلو تیانیدین برای زنبور عسل منجر به بی‌نظمی و کاهش چشمگیر جمعیت کلنی و نگرانی زنبورداران شده است؛ زیرا زنبوری که تحت تاثیر این حشره‌کش‌ها قرار گرفته جهت‌یابی لازم برای بازگست به کندو را از دست می‌دهد.

 

اشتیاقی، ح.، مراداسحاقی، م. ج.، و خ. طالبی جهرمی. 1362. معرفی نیکوتین به عنوان یک نماتد کش گیاهی. خلاصه مقالات هفتمین کنگره گیاهپزشکی ایران، کرج.

 

ارسال نظر