مقاله آشنایی با گیاه برگ قاشقی و نحوه نگهداری آن

برگ قاشقی یا پپرومیا، از گیاهان مقاوم آپارتمانی است. این گیاه انواع مختلف سبز و ابلق دارد و برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ این گیاه باعث شده که برگ قاشقی، یکی از گیاهان پر طرفدار به حساب بیایید. گیاه برگ قاشقی بومی مناطق استوایی است و به خاطر برگ‌های زیبا و تقریبا دایره‌ای شکل که شبیه قاشق است، پرورش داده می‌شوند.

 

مشخصات گیاه برگ قاشقی

گیاه برگ قاشقی یا پپرومیا، گیاهی علفی و همیشه سبز با رشد کند است. گیاه قاشقی برگهای قلبی شکل، گوشتی و اغلب رنگ‌های سفید کرمی و سبز دارد و چون محل زندگی و زادگاه آن در جنگلهای نسبتاً تاریک است، می‌تواند شرایط آپارتمان را به خوبی تحمل کند؛ در ایران واریته‌های زیادی از این گیاه پرورش یافته است. پپرومیا از گیاهان همیشه سبز می باشد. دارای گونههای مختلف و اغلب دارای برگ گوشتی و نیمه گوشتی و جثه‌ای کوچک هستند. بیش از چهار صد گونه از این خانواده شناخته شده، منشأ این گیاهان، آمریکای جنوبی (برزیل) و آفریقای جنوبی و آفریقای مرکزی و به طور کلی مناطق گرمسیری است؛ حتی دیده شده که در مناطق گرمسیر روی تنه درختان می‌روید. گیاهی است همیشه سبز  ارتفاع گیاه در حدود 25 سانتی متر برگ‌ها گوشتی و تخم مرغی شکل بوده و براق و ابلق با رنگ‌های سفید کرمی در متن سبز رنگ و پر از فرورفتگی و برجستگی‌ها، به رنگ سبز تیره با رگه‌های سبز روشن است. گلهای گیاه قاشقی نیز کوچک و بسیار ریز هستند و بصورت خوشه‌ای، روی مخروط‌های عمودی رشد می‌کنند.

نام فارسی

برگ قاشقی، گل قاشقی، پیرومیا

نام انگلیسی

Radiator plants, Desert privet

نام علمی

Peperomia magnolia folia

خانواده

پی پراسه (Piperaceae)

 

برگ قاشقی سبز و ابلق

 

شکل 1- گیاه برگ قاشقی سبز و ابلق

شرایط نگهداری گیاه برگ قاشقی

گیاه برگ قاشقی بسیار کم توقع بوده و از آنجا که خواستگاه آن جنگلهای انبوه است، نور کم، سایه و کم آبی را به راحتی تحمل می‌کند. به همین دلیل میتواند در رده گیاهان آپارتمانی پرطرفدار قرار گیرد.

نور: برگ قاشقی جز گلهای مقاوم به نور کم است و از گیاهان مقاوم در سایه و نور کم به حساب میآید. نیم سایه آفتاب و نور کنار پنجره احتیاجات نوری آن را تامین میکند، احتیاج به مراقبت در برابر اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر تابستان دارد.

دما: حداکثر درجه حرارت 25 درجه و حداقل درجه 18 درجه است، گیاه تا 10 درجه هم مقاومت نشان میدهد. در کل به هوای خنک نیاز دارد و در دمای پایین‌تر کم کم برگ‌ها می‌ریزند و گیاه از بین می‌رود و در دمای بالا نیز موجب چروکیده شدن برگهای گیاه و خشک شدن آن میشود.

برگ های سبز و براق گیاه برگ قاشقی

 

شکل 2- برگهای گیاه برگ قاشقی

رطوبت و آبیاری: آبیاری مهمترین عامل در نگهداری گل قاشقی است. این گیاه در برگهای خودش آب ذخیره می‌کند و نیاز به آبیاری زیادی ندارد در نتیجه اجازه بدهید تا بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شود. با کاهش دمای محیط آبیاری را هم کاهش بدهید؛ میزان آبیاری برگ قاشقی در زمستان، هر ۱۰ روز تا دو هفته یکبار و در تابستان، هفتهای ۱ الی ۲ بار می‌باشد. برگ قاشقی ممکن است در خشکی دوام بیاورد اما از آبیاری زیاد حتما از بین میرود. آبیاری زیاد باعث بیماری قارچی و پوسیده شدن ساقه میشود و حتی ممکن است مشاهده کنید که برگ ها و ساقهها سیاه شدند که در این شرایط باید از قارچکش استفاده کنید.

برگ قاشقی، علاقمند محیط گرم و مرطوب است. رطوبت لازم برای برگ قاشقی حد‌ود‌ ۵۰  د‌رصد‌ است، غبارپاشی هفتهای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه می‌گردد. بسیاری از انواع قاشقی برگ‌هایی شبیه به ساکولنت‌ها دارند و می‌توانند میزان رطوبت هوای کم و آبیاری نامنظم را هم تحمل کنند. همان‌طور که گفتیم میزان رطوبت مورد نیاز انواع قاشقی با هم متفاوت است و بهترین راهنمایی این است که به برگ‌ها نگاه کنید، هرچه ضخامت برگ‌ها بیش‌تر باشد،‌ میزان رطوبت هوای کم‌تری نیاز دارد.

خاک و کوددهی: خاک مناسب برای نگهداری برگ قاشقی باید سبک با زهکش خوب باشد، خاک لومی یا مخلوطی از خاک معمولی (خاک باغچه) + خاکبرگ یا شن + پرلیت و یا هر ترکیب دیگری که آب را به خوبی از خودش عبور بدهد. نسبت این ترکیب شامل  یک قسمت خاکبرگ، یک قسمت پرلیت و یک قسمت خاک باغچه باشد که ترکیب خوبی را به وجود خواهند آورد.

در صورتی که برگهای گیاه شما کم رنگ شوند و رشد گیاه کاهش یابد، باید از کود استفاده کنید.برای تقویت گیاه قاشقی در فصلهای سرد، ماه‌ی ۱ بار و در فصل‌های گرم، هر ۲ هفته یکبار می‌توانید از کود کامل استفاده نمایید.

 

برگ قاشقی ابلق

شکل 3- برگ قاشقی ابلق

تکثیر: برگ قاشقی به دو روش قلمه ساقه و برگ قابل تکثیر است. زمان مناسب برای گرفتن قلمه ساقه یا برگ در اواخر بهار یا تابستان، ساقهی گیاه قاشقی را داخل آب در  دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد قرار بدهید و بعد از ریشه دار شدن آن ها داخل خاک بکارید.

تکثیر گیاه برگ قاشقی به صورت قلمه برگ و قلمه ساقه

 

شکل 4- تکثیر برگ قاشقی از طریق قلمه برگ و قلمه ساقه

بیماری های گیاه برگ قاشقی

زرد شدن برگ‌ها: دلایل مختلفی برای زرد شدن برگ‌های قاشقی وجود دارد مثل آبیاری نامناسب و نور زیاد. گاهی اوقات هم گیاه به جابه‌جایی یا تغییر دمای محیط واکنش نشان می‌دهد و برگ‌هایش زرد می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های قاشقی، نور بیش از اندازه است. با وجود این‌که قاشقی به نور کامل و غیر مستقیم نیاز دارد، اما در نور زیاد به مدت طولانی و مستقیم آسیب می‌بیند.

پژمردگی گیاه: دلیل اصلی پژمردگی برگ قاشقی آبیاری بیش از اندازه و آبیاری کم‌تر از اندازه‌ی معمول است. خیلی‌ها تصور می‌کنند آبیاری کم‌ دلیل اصلی پژمردگی گیاه است اما جالب است بدانید که علت اصلی آن آبیاری بیش از حد است و گیاه در هر دو حالت آب کافی دریافت نمی‌کند.

گیاهی که آب کم‌تر از اندازه‌ی معمول دریافت کند، معمولا برگ‌های چروک، خشک، نازک و پژمرده‌ دارد و ممکن است نوک برگ‌ها هم خشک شود و راه حل آن آب ‌دادن کامل گیاه و دقت به میزان رطوبت خاک است.

 آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن آن می‌شود. اگر ریشه از بین برود، گیاه نمی‌تواند آب فراوان موجود در خاک را جذب کند درنتیجه پژمرده و ضعیف می‌شود.

 

پژمردگی گیاه برگ قاشقی در اثر آبیاری بیش از حد

شکل 5- پژمردگی گیاه برگ قاشقی به دلیل آبیاری زیاد

سیاه شدن ساقه: آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد اگر ساقه شما کامل از بین نرفته است آبیاری را متوقف کرده و بین دو آبیاری اجازه دهید که سطح گلدان کاملا خشک شود.

آفات گیاه برگ قاشقی

تار عنکوبت بستن برگها: در صورتی که برگ گیاه شما زرد و تار عنکبوت بسته باشد، گیاه شما دچار حمله کنه شده است. سطح برگ را با آب تمیز کرده و گیاه را با سموم کنه کش سمپاشی کنید.

نقاط خاکستری رنگ روی ساقه: در صورتی که دمای هوا پایین و سرد باشد نقاط خاکستری رنگی برروی ساقه ایجاد میشود، علت این پدیده، قارچ است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است. با سم قارچ کش، گیاه را سم‌‌پاشی نموده و گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید. همچنین غبارپاشی را تا رفع علائم فوق متوقف کرده و آبیاری را کاهش دهید.

 

 

گروه تحقیق و توسعه شرکت پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر