مقاله آشنایی با گیاه آگلونما و نحوه نگهداری آن

آگلونما که با نام‌های چینی همیشه سبز و نخشید نیز شناخته می‌شود، یک گیاه بسیار مقاوم از جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب آسیا برای نگهداری در آپارتمان می‌باشد. آگلونما ممکن است در تابستان به گلدهی برسد و پس از آن میوه‌های کوچکی خواهد داد که سمی هستند. توجه داشته باشید که شیره و میوه این گیاه سمی هستند و ممکن است باعث حسایت پوستی شوند. به گفته ناسا (سازمان فضایی آمریکا) آگلونما یکی از بهترین و قدرتمندترین گیاهان برای پاکسازی هوای آلوده داخل منزل از سم‌هایی مانند بنزن و فرمالدهید‌ها می‌باشد.

 

مشخصات گیاه‌شناسی آگلونما

آگلونما با نام علمی (Aglaonema treubii) از خانواده آراسه یا گل شیپوریان (Araceae)، دارای رنگ‌ها و واریته‌های گوناگونی است که درازی برگ‌های آن به 15 تا 25 سانتی‌متر و پهنای آن‌ها به 3 تا 7 سانتی‌متر نیز می‌رسد. برگ‌های ابلق آگلونما ساقه‌های کوتاهی دارد که از سطح خاک بیرون زده‌اند. برگ‌ها حدود 20 سانتیمتر طول و 10 سانتیمتر پهنا دارند، نیزه‌ای شکل بوده و به سمت پایین خم شده است. در برخی گونه‌ها رگه‌های قرمز هم درون برگ‌ها دیده می‌شود.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی آگلونما

نام فارسی

آگلونما یا نخشید

نام انگلیسی

Aglaonema

نام علمی

Aglaonema treubii

خانواده

Araceae

 

آشنایی با گونه‌های مختلف آگلونما

 

شکل 1- آشنایی با گونه‌های مختلف آگلونما

شرایط نگهداری گیاه آگلونما

نور: آگلونما به نور غیر مستقیم و متوسط نیاز دارد ولی در محیط‌های کم نور نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. اتاق‌‌های قسمت شمالی ساختمان بهترین شرایط نوری را برای این گیاه تامین می‌کند.

دما: درجه حرارت مناسب برای نگهداری گیاه آگلونما در تابستان 24 درجه سانتی‌گراد و در زمستان 15 درجه سانتی‌گراد است.

رطوبت و آبیاری: نیاز آبی گل آگلونما نسبتا بالا است و لازم است خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری همواره مرطوب و نه خیس باشد. هفته‌ای دو بار آبیاری در تابستان برای گیاه کافی است ولی در زمستان هفته‌ای یکبار نیز مناسب است. توجه داشته باشید، آبیاری بیش از حد به خصوص در زمستان باعث زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود. رطوبت بالای هوای محیط به رشد بهتر و شادابی گیاه آگلونما کمک می‌کند. در تابستان هفته‌ای دو بار با اسپری برگ‌های گیاه را مه پاشی کنید.

خاک و کوددهی: خاک مناسب برای آگلونما مخلوط خاک گلدانی است که شامل خاکبرگ، ماسه، پیت و خاک باغچه می‌باشد. خاک غنی از مواد آلی مانند خاکبرگ برای این گیاه خوب است. برای رشد بهتر و عدم کمبود مواد غذایی برای گیاه توصیه می‌شود، در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یک بار تغذیه با کودهای مایع مخصوص گل‌های آپارتمانی کوددهی انجام شود.

تکثیر: برای تکثیر آگلونما بهتر است که در فصل بهار یا تابستان از طریق قلمه انجام شود. می‌توانید ساقه بدون برگ را درون بستر سبکی مانند ماسه بادی قرار دهید و هم قلمه ساقه برگدار را درون بستر جدید کاشت کرد. کاشت بذر هم یکی از روش‌های تکثیر آگلونما است و در این صورت کاشت بذر باید در بهار صورت گیرد.

آفات و بیمارهای گیاه آگلونما

زرد شدن برگ‌ها: آبیاری بیش از حد و هوای سرد عامل اصلی زرد شدن برگ‌های آگلونما است. آبیاری را کم کنید (زمانی که سطح خاک خشک شد آبیاری انجام شود) و گلدان‌ها را به محل گرمتر منتقل شود.

پژمرده و بی حال شدن گیاه: هوا خیلی سرد است و یا کمبود آب علت آن است،گیاه را به محل مناسب‌تری انتقال دهید و یا آن را آبیاری کنید.

زخم های سفید پنبه‌ای شکل در زیر برگ‌ها: حشره آفت بخصوصی (کنه، شته، حشرات ریز و بطور کلی آفت) باعث ظهور این علائم است. برگ‌ها را با یک سم حشره‌کش نفوذی هر ۱۴ روز یکبار طبق دستور سمپاشی نمایید تا علائم از بین برود.

 

زرد شدن برگ‌ها و پژمرده و بی حال شدن گیاه آگلونما

شکل 2- زرد شدن برگ‌ها و پژمرده و بی حال شدن گیاه آگلونما

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر