مقاله آشنایی با گیاه بنت قنسول و نحوه نگهداری آن

بنت قنسول یا گل کریسمس بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است که در سال 1834 وارد اروپا شد. این گیاه به دلیل شاخ و برگ‌های قرمز و سبز خود بسیار مشهور است و به طور گسترده در زمان کریسمس استفاده می‌شود.

 

 

مشخصات گیاه بنت قنسول

بنت قنسول یا سرخ برگه با نام علمی (Euphorbia pulcherrima) از خانواده (Euphorbiaceae) یک گیاه روز کوتاه است. بنت قنسول یک بوته یا درختچه است که ارتفاع آن به ۶۰ سانتی‌متر تا ۴ متر می‌رسد. داری برگ‌های سبز تیره رنگ بوده بیضوی شکل، که طول آن‌ها بین ۷ تا ۱۶ سانتی‌متر است.  برگچه های آن، معمولاً قرمز تیره هستند اما می‌توانند نارنجی، سبز تیره و روشن، شیری، صورتی، سفید یا مرمری نیز باشند، به جهت رنگ و دسته‌ای ‌بودن غالباً به جای گلبرگ های  گل اشتباه گرفته می‌شوند. گل‌های بنت قنسول کوچک و معمولاً زرد رنگ هستند و در میان گروه‌های برگی قرار دارند و در فصل پاییز نمایان می‌شوند.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی بنت قنسول

نام فارسی

بنت قنسول، بنت کنسول، سرخ برگه، گل کریسمس

نام انگلیسی

poinsettia

نام علمی

Euphorbia pulcherrima

خانواده

Euphorbiaceae

 

آشنایی با گیاه، برگ و گل بنت قنسول

 

شکل 1- آشنایی با گیاه، برگ و گل بنت قنسول

شرایط نگهداری گیاه بنت قنسول

نور: گیاه بنت قنسول نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم دارد و در صورت قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید سبب سوختگی برگ‌های آن می‌شود. نور کم محیط باعث کم رنگ شدن و زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌های گیاه می‌شود. میزان نور محیط نقش بسیار مهمی را در رنگین شدن یا عدم رنگین شدن برگچه‌ها دارد. یعنی این گیاه در دوره رشد جدید خود باید مدتی را در حدود ۱۲ ساعت در تاریکی قرار گیرد تا این برگه‌ها رنگین شوند.

دما: گیاه بنت قنسول نیاز به دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد در طی روز و ۱۴ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد در طی شب دارد. گرمای زیاد موجب کم ‌رنگ شدن برگچه‌های رنگین گیاه می‌شود. هر مقدار که هوا گرم‌تر باشد عمر گل‌های این گیاه نیز کمتر می‌شود.

رنگ های مختلف گل های بنت قنسول

شکل 2- رنگ های مختلف گل های بنت قنسول

رطوبت و آبیاری: گیاه بنت قنسول نیاز آبی متوسط دارد و بهترین زمان برای آبیاری گلدان بنت قنسول بعد از خشک شدن سطح خاک است و نیاز به آبیاری منظم دارد. گیاه بنت قنسول به آبیاری زیاد و شرایط غرقاب خاک و بافت سنگین خاک بسیار حساس می‌باشد و گلدان باید دارای زهکش خوب باشد.

خاک و کوددهی: خاک مناسب برای رشد گیاه بنت قنسول، خاکی متوسط بافت و سبک (لومی) یا ترکیبی از (پیت ماس + پرلیت) یا (خاک برگ + کوکوپیت + پرلیت) و یا (پیت + خاک باغچه + کمپوست + ماسه) است، همگی را به نسبت مساوی استفاده نمایید. گیاه بنت قنسول نیز مانند سایر گیاهان آپارتمانی و گلدار، برای رشد و گلدهی به تغذیه نیاز دارند. می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تقویت این بنت قنسول استفاده کرد. کوددهی باید از خرداد تا آبان ماه (با فاصله حدود ۳ هفته) انجام شود، زمانی که گیاه شما گل داد، باید کوددهی را قطع کرده و این کار را به خرداد تا آبان ماه سال بعد موکول کرد.

تکثیر: تکثیر بنت قنسول را می‌توانید در اسفند ماه و فصل بهار و تابستان (که گیاهتان گل ندارد)، از طریق قلمه چوب نرم انجام دهید.

تکثیر گیاه بنت قنسول

 

شکل 3- تکثیر گیاه بنت قنسول

هرس: پس از پایان گلدهی در اردیبهشت، برای تحریک جوانه زنی، شاخه ها را به اندازه ۱۵ سانتیمتر هرس کنید.

آفات و بیماریهای گیاه بنت قنسول

زرد شدن و ریزش برگ‌ها: یکی از مهمترین علل زرد شدن و ریزش برگ‌های گیاه بنت قنسول ناشی از افراط و تفریط در آبیاری است. در صورت آبیاری بسیار زیاد و غرقاب شدن خاک و همچنین در صورت کاهش آبیاری و خشکی دادن به گیاه منجر به ریزش برگ‌ها میشود. از دیگر دلایل زرد شدن و ریزش برگ‌های گیاه بنت قنسول می‌توان به ضعف و بیماری‌های ریشه، کمبود نیتروژن، افراط در کوددهی و تنش‌های دمای اشاره کرد.

سوختگی برگ‌ها: از جمله دلایل سوختگی برگ‌های گیاه بنت قنسول قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید و یا کمبود کلسیم در گیاه می‌باشد.

ایجاد لکه‌های پودری سفید رنگ روی برگ‌ها: شپشک آرد آلود عامل این آفت است و رطوبت بیش از حد محیط منجر به این مشکل می‌شود. کاهش رطوبت محیط و تمیز کردن برگ گیاه از این آفت، منجر به بهبود وضعیت گیاه می‌شود. در صورت افزایش این آفت باید اقدام به حذف برگ‌های آلوده، عدم آبپاشی مستقیم بر روی گیاه و استفاده از قارچکش مناسب اقدام کرد.

پوسیدگی ریشه: از جمله دلایل پوسیدگی ریشه در گیاه بنت قنسول آبیاری بیش از حد و ایجاد بیمارهای قارچی است.

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر
1400/03/04  -  یاسمن

ممنون ، توضیحات بسیار عالی و کافی بود.

پاسخ مدیر سایت: با سلام. سپاس از همراهی شما. هدف ما بازنشر آگاهی به علاقه مندان و فعالان حوزه کشاورزی می باشد.