مقاله آشنایی با گیاه سانسوریا و نحوه نگهداری آن

سانسوریا، گیاه بسیار زیبا و مقاومی است و توانایی زیادی در تصویه آلودگی‌های هوا دارد و به اسامی مختلفی از جمله زبان مادرشوهر ( به دلیل مقاومت و سختی برگ‌ها ) و یا برگ شمشیری ( به دلیل شکل تیز و خاص برگ‌ها) شناخته می‌شود.

 

مشخصات گیاه‌شناسی سانسوریا

سانسوریا به نام علمی (Sansevieria trifasciata) از خانواده مارچوبه سانان (Asparagacea)، گیاهی دائمی و همیشه سبز، دارای برگ های بلند و شمشیر مانند با حاشیه های زرد رنگ است. سانسوریا شامل انواع مختلفی از جمله: سبز، ابلق، گلدن‌هانی، بلک، کراواتی، پاکوتاه، لوله‌ای (نیزه آفریقایی)، رنگی و مهتابی است.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی سانسوریا

نام فارسی

سانسوریا، زبان مادرشوهر، دراژا، درازا، برگ شمشیری

نام انگلیسی

sansevieria

نام علمی

Sansevieria trifasciata

خانواده

Asparagacea

 

آشنایی با ارقام مختلف گیاه سانسوریا

شکل 1- آشنایی با ارقام مختلف گیاه سانسوریا

شرایط نگهداری گیاه سانسوریا

نور: سانسوریا به نور غیر مستقیم ولی زیاد خورشید نیاز دارد، البته این گیاه تحمل محیط‌های پرنور و کم نور و سایه را هم دارد.

دما: این گیاه، طیف گسترده‌ای از دما قادر به رشد است. دمای بالا باعث آسیب رسیدن به برگ‌ها شده و آب زیاد هم باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. همیشه سانسوریا را در دمای متعادل نگهداری کنید.

رطوبت و آبیاری: سانسوریا نیاز آبی کمی دارد. آبیاری، حدود یک بار در هفته، در تابستان و دو هفته یک بار، در زمستان، برای این گیاه کافی است. هنگام آبیاری، از خشک بودن سطح خاک گلدان اطمینان حاصل کنید و سپس شروع به آبیاری کنید. این گیاه، به آبیاری بیش از حد حساس است و آبیاری بیش از حد نیاز باعث پوسیدگی این گیاه می‌شود. سانسوریا به میزان رطوبت هوا حساسیتی ندارد و به راحتی کمبود یا افزایش رطوبت را تحمل می‌کند.

آبیاری گیاه سانسوریا

شکل 2- آبیاری گیاه سانسوریا

خاک و کوددهی: خاک مناسب سانسوریا، خاک سنگین است که شامل مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی می‌باشد. سانسوریا در خاک سنگین رشد بهتری را خواهد داشت و رشد مناسب، باعث ایجاد پاجوش با سرعت بیشتر خواهد شد. بهتر است از کودهای رقیق شده برای تقویت گیاه استفاده کنید. کود‌هایی با نسبت 10 -10 -10 کودهای مناسبی برای این منظور هستند.

تکثیر: گیاه سانسوریا را میتوان هم از طریق قلمه برگ و هم از طریق پاجوش تکثیر کرد. در تکثیر از طریق قلمه برگ، برگ‌های به ارتفاع حدود 30 سانتیمتر انتخاب کرده و با قیچی تمیز برگ را به قطعات حدود 8 سانتی‌متری تقسیم کرده و در آب یا بستر کشت مناسب آن‌ها را ریشه‌دار می‌کنیم.در تکثیر به روش پاجوش، باید اجازه داد تا گیاه رشد کرده و پاجوش‌ها از اطراف گیاه ظاهر شوند، بعد از رشد کافی پاجوش میتوان آن را از گیاه مادری جدا کرده و در گلدان دیگر کاشت کرد.

تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش

شکل 3- تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش

آفات و بیماریهای گیاه سانسوریا

زرد شدن و ریزش برگ‌ها: زرد شدن برگ سانسوریا می‌تواند به دلیل کافی نبودن نور محیط و از بین رفتن مواد مغذی خاک باشد. گیاه را به مکان پر نور تری با نور غیرمستقیم منتقل کنید و از تقویت کننده و کود‌های مناسب طبق دستور استفاده کنید.

خشک شدن نوک برگ سانسوریا: گیاه تشنه است و آبیاری به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد بهتر است آبیاری خود را منظم کنید و همچنین دمای بالای محیط باعث می‌شود حاشیه و نوک برگ‌ها خشک شود. توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار به اطراف گیاه آب اسپری کنید و یا یک ظرف آب در اطراف گیاه قرار دهید تا با تبخیر سطحی آب رطوبت گیاه تامین گردد و دمای متعادل و مناسب گیاه سانسوریا فراهم شود.

علت لوله شدن برگ سانسوریا: نامساعد بودن شرایط محیطی و طوبت کم یا زیاد نیز سبب لوله شدن برگ‌های سانسوریا می‌شود.

لکه‌های خشک و قهوه‌ای در حاشیه برگ‌ها: نزدیک بودن گیاه به منبع گرمایی و بالا بودن دمای محیط می‌تواند دلیل به وجود آمدن این مشکل باشد. توصیه می‌شود گیاه را به جای خنک‌تری منتقل کنید تا این مشکل برطرف گردد. اجازه ندهید که تغییرات زیاد و ناگهانی به گیاه سانسوریا شما شوک وارد کند چرا که ممکن است گیاه ضعیف شده و بعد از چندین شوک کاملا از بین رود.

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر