مقاله آشنایی با گیاه پتوس و نحوه نگهداری آن

پتوس یا پوتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی با نیاز‌های مراقبتی کم و پرورش آسان است، برگ‌ها قلبی شکل هستند. بسیاری ازگونه‌ها حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می‌روند. این گیاه توانایی تصفیه هوا را دارد و یکی از گیاهانی است توسط ناسا برای نگهداری در داخل منزل توصیه شده است.

 

مشخصات گیاه‌شناسی پتوس

پتوس یا پوتوس با نام علمی (Epipremnum aureum) از خانواده گل‌شیپوریان، برگ‌های به شکل پیکان با برگ‌های کوچک، قلبی شکل اطراف آن جایگزین می‌شود. این برگ‌ها در کنار هم به طول ۱۰۰ سانتی‌متر و تا عرض ۴۵ سانتی‌متر رشد می‌نمایند. برگ‌های پتوس به صورت یک ترکیب زرد و سبز با طرحی سنگ مرمری زیبا می‌باشند که طرح هر برگ برای خود منحصر بفرد است. می‌توانید ساقه‌ها را به هر سمت و سویی که می‌خواهید هدایت کنید تا مسیر رشد و شکل‌دهی آن در کنترل شما باشد. گلدهی این گیاه در طبیعت است و در محیط خانه به ندرت گل به گل می‌نشیند. زیبایی پتوس در برگ‌های آن است.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی پتوس

نام فارسی

پوتوس، پتوس (پتوس طلايي) و  پتوس ملكه مرمر و پتوس جيد

نام انگلیسی

Devil's ivy, Pothos

نام علمی

Epipremnum aureum

خانواده

گل‌شیپوریان

 

گیاه پوتوس یا پتوس

شکل 1- گیاه پوتوس یا پتوس

شرایط نگهداری گیاه پتوس

نور: گیاه پتوس مقاوم به سایه است و آفتاب غیرمستقیم را می‌پسندد و آفتاب مستقیم برای پوتوس خوب نیست. نوع ابلق این گیاه، نیاز به نور کمی بیشتر برای تشکیل رنگیزه دارد. در صورتی که نور کافی دریافت نکند، برگ‌ها به سبزی گرایش پیدا می‌کنند.

دما:  گیاه پتوس‌ باید در دمای 10 درجه سلسیوس نگهداری شوند، اما بهترین دما برای آن‌ها، دمای اتاق، یعنی بین 18 تا 25 درجه است.

رطوبت و آبیاری: پوتوس‌ها ترجیح می‌دهند بین وعده‌های آبیاری، خاکشان کاملا خشک شود بنابراین پس از خشک شدن عمق حدود ۶ سانتی‌متری خاک شروع به آبیاری کرده. توصیه می‌شود در فصل تابستان هر 5-4 روز 1 بار، در فصل زمستان هر 8-7 روز 1 بارآبیاری انجام گیرد. این گیاه رطوبت بالا را دوست دارد، اما از آن‌جایی که تحمل بالایی دارد می‌تواند حتی در محیط‌هایی با رطوبت کم نیز رشد کند.

 

آبیاری گیاه پتوس

شکل 2- آبیاری گیاه پتوس

خاک و کوددهی: خاك مناسب پوتوس خاك سبك است،  مخلوطی از پیت‌ماس، خاک‌برگ و ماسه، پرلیت بستر مناسبی برای پوتوس است. گیاه پتوس به مواد غذایی زیادی نیاز ندارد، اما از آنجای که مواد مغذی زیادی در خاک گلدان وجود ندارد، به صورت ماهانه یا هر دو ماه یکبار، آن‌ها را با کود گیاهان خانگی مناسب تغذیه کنید. توصیه می‌شود 3 گرم در لیتر کودهای محلول در آب و یا کود مایع هر 2 هفته 1 بار از فروردین تا آبان ماه به گیاه داده شود.

تکثیر:  پتوس یکی از گیاهانی است که تکثیر آن با موفقیت بسیار همراه است. برای ازدیاد پوتوس به روش قلمه می‌توانید قطعاتی از قسمت‌های ضخیم ساقه را به طول ده سانتی‏متر جدا نموده و در آب قرار دهید، وقتی قلمه‏‌ها ریشه زدند آن‌ها را به گلدان منتقل کنید. بهار مناسب‌ترین زمان برای ازدیاد پوتوس است اما در آپارتمان هر زمانی می‏توان آن را تکثیر نمود. بهترین درجه حرارت برای ریشه‏‌زایی قلمه‏‌ها 21 درجه سانتی‏گراد است.

 

تکثیر پوتوس از طریق قلمه ساقه

شکل 3- تکثیر پوتوس از طریق قلمه ساقه

آفات و بیماری های پتوس

زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها: دلیل این ناهنجاری آبیاری بیش از اندازه به ویژه در فصل زمستان است. پتوس در خاک غرق آب دوام نمی‌آورد.

حاشیه‌ی  برگ‌ها قهوه‌ای‌تر است، سطح برگ نیز نقطه‌های قهوه‌ای دارد: دلیل این ناهنجاری ناکافی بودن آب در دوره‌ی رشد است. بین دو آبیاری سطح خاک گلدان باید خشک باشد، اما نباید اجازه داد که محیط ریشه خشک بماند.

نوک برگ قهوه‌ای و چروکیده می‌شود: هوای خشک دلیل این عارضه است. به طور منظم به برگ‌ها آب بپاشید.

نقاط قهوه‌ای و سیاه در مرکز یا نوک برگ‌ها: این عارضه ناشی از آسیب اشعه مستقیم آفتاب است. گیاه را در جای با نور غیرمستقیم قرار دهید.

 

بیمارهای گیاه پوتوس

شکل 4- بیمارهای گیاه پوتوس

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر
1400/04/01  -  ایمان

با سلام. ممنون از اطلاعات مفید شما. مشکل سوراخ شدن برگ های پتوس به چه صورت برطرف می شود؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام. اگر از عدم وجود حشرات در خاک و یا آفت بر روی گیاه اطمینان دارید گیاه را به مکانی که نور مستقیم به آن نمی تابد انتقال دهید.

1400/06/27  -  سلامی

چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و... رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. ممنون بابت راهنمایی های خوبی که دارین

پاسخ مدیر سایت: با سلام و احترام با تشکر از حسن توجه شما. از شما دعوت می کنیم صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید، کارشناسان سلام کشاورز پاسخ گوی سوالات شما می باشند. با معرفی سایت سلام کشاورز و صفحه اینستاگرام، به ما در اشاعه اطلاعات در حوزه کشاورزی یاری رسانید. آدرس صفحه اینستاگرام: @salamkeshavarzco