مقاله آشنایی با قارچکش‌های گوگردی غیر آلی (قسمت اول)

گوگرد ساده‌ترین و پرمصرف‌ترین قارچ‌کشی است که علیه سفیدک‌های پودری به کار می‌رود. سابقه مصرف سموم گوگردی به هزاره قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود که به صورت گوگرد سوخته شده استفاده می‌شد. امروزه ترکیبات مختلفی از سموم گوگردی غیر‌آلی برای مبارزه با قارچ‌ها به‌کار می‌روند و حتی علاوه بر قارچ‌ها روی برخی حشرات مانند زنجره‌ها و برخی از کنه‌ها نیز مؤثر می‌باشد. یکی از مشکلات مهم در استفاده از گوگرد پدیده گیاه‌سوزی است. گوکرد در کمتر از 14 درجه سانتی‌گراد بخار نمی‌شود و در بالاتر از 35 درجه سانتی‌گراد در اغلب گیاهان ایجاد گیاه‌سوزی می‌نماید. نکاه حائز اهمیت اینکه، در صورت بروز گیاه‌سوزی مقدار مصرف گوگرد را باید کاهش داد و نیز گوگردپاشی را هنگام غروب یا صبح زود انجام داد تا تصعید گوگرد با حرارت‌های بالا مصادف نشود. گوگرد علاوه‌بر سفیدک‌های پودری، برای مبارزه با زنگ گیاهان زینتی، زنگ غلات، پوسیدگی قهوه‌ای و در اندازه‌های بسیار کوچک، علیه لکه سیاه سیب و گلابی و نیز کنه‌ها کاربرد دارد.

 

انواع قارچ‌کش‌های گوگردی غیر آلی

1-گل گوگرد

از تبخیر گوگرد در خلا و سرد کردن آن در محوطه‌ای سرپوشیده، بلورهای ریزی به ابعاد 50 تا 80 میکرون به‌دست می‌آید که گل گوگرد نامیده می‌شود که برای مبارزه با بیماری‌های زیر توصیه می‌شود.

الف- سفیدک حقیقی مو (شکل 1): مبارزه با این بیماری در سه مرحله رشد گیاه میزبان به شرح زیر انجام می‌پذیرد. نوبت اول، موقع باز شدن جوانه‌ها به میزان 10 تا 15 گیلوگرم در هکتار. نوبت دوم، پس از ریخته شدن گلبرگ‌ها و بسته شدن جوانه‌ها به میزان 20 تا 30 کیلوگرم در هکتار. نوبت سوم ده روز بعد از نوبت دوم و به میزان 30 تا 40 کیلوگرم در هکتار.

سفیدک حقیقی مو

شکل 1: سفیدک حقیقی مو

ب-سفیدک حقیقی خیار (شکل 2): مراحل زمانی مبارزه با این بیماری شامل موارد زیر می‌باشد. نوبت اول، همزمان با ظهور اولین لکه‌های سفید و به میزان 8 کیلوگرم در هکتار. نوبت دوم، همزمان با آغاز برداشت محصول و به میزان 12 کیلوگرم در هکتار. نوبت سوم، در اواسط برداشت محصول و به میزان 15 کیلوگرم در هکتار.

سفیدک حقیقی خیار

شکل 2: سفیدک حقیقی خیار

پ-سفیدک حقیقی خربزه و هندوانه (شکل 3): مراحل زمانی مبارزه علیه این بیماری شامل موارد زیر می‌باشد. نوبت اول، بعد از بسته شدن میوه و به میزان 8 کیلوگرم در هتار. نویت دوم، یک ماه قبل از برداشت میوه و به میزان 12 کیلوگرم در هکتار. در مورد سفیدک هندوانه، هنگام گلدهی و به میزان 12 کیلوگرم در هکتار.

سفیدک حقیقی خربزه و هندوانه

شکل 3: سفیدک حقیقی خربزه و هندوانه

ت-سفیدک حقیقی چغندر قند (شکل 4): مراحل زمانی مبارزه علیه این بیماری شامل موارد زیر می‌باشد. نوبت اوا، به محض مشاهده اولین لکه‌های بیماری در پشت برگ‌ها و به میزان 20 کیلوگرم در هکتار. نوبت دوم، 20 روز بعد از نوبت اول و به میزان 20 کیلوگرم در هکتار.

سفیدک حقیقی چغندرقند

شکل 4: سفیدک حقیقی چغندر قند

ث-سفیدک هلو (شکل 5): مراحل زمانی مبارزه علیه این بیماری عبارت است از: نوبت اول، بعد از ریخته شدن گلبرگ‌ها و تشکیل میوه‌ها و به میزان 30 کیلوگرم در هکتار.

سفیدک هلو

شکل 5: سفیدک هلو

ج-سفیدک حقیقی رز(شکل 6): مبارزه با این بیماری در سه نوبت شامل:

1- موقع باز شدن کامل برگ‌ها

2- 20 روز بعد از نوبت اول

3- در اوایل شهریور انجام می‌شود و در هر نوبت به میزان 20 کیلوگرم در هکتار گل گوگرد مصرف می‌شود. در صورتی که از گل سرخ برای گلاب‌گیری استفاده می‌شود، هنگامی که غنچه‌ها به اندازه نخود شدند، از گردپاشی باید خودداری کرد.

سفیدک حقیقی رز

شکل 6: سفیدک حقیقی رز

طالبی جهرمی،  خلیل (1391). سم‌شناسی آفت‌کش‌ها (چاپ چهارم). تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.

ارسال نظر