مقاله آشنایی با زراعت کاملینا علوفه‌ای (قسمت اول)

کاملینا دانه روغنی کمتر شناخته شده از خانواده براسیکاسه است، که منشاء آن نواحی مدیترانه و آسیای مرکزی می‌باشد. این گیاه قادر است در شرایط مختلف آب و هوایی و خاک رشد نماید و نسبت به سایر دانه‌های روغنی نیاز کمتری به آب، کود و آفتکش‌ها دارد و در زمان کوتاه‌تری قابل برداشت است. این گیاه منبع غنی از روغن (28-40 درصد) و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد. کنجاله کاملینا نیز پس از استخراج روغن حاوی 10-11 درصد فیبر، 10-14 درصد روغن و حدود 40 درصد پروتئین می‌باشد که آن را محصولی ارزشمند برای تغذیه دام می‌نماید. میزان پروتئین و چربی علوفه تازه کاملینا به ترتیب 13 و 2.5 درصد برآورده گردیده و با توجه به مقاومت بالای این گیاه به شرایط رشدی سخت، میتواند به عنوان محصول علوفه ای مناسب کاشت شود.

 

مشخصات گیاه‌شناسی کاملینا

کاملینا با نام علمی (Camelina sativa) از خانواده (Brassicaceae)، گیاهی است علفی، دارای ساقه راست و کمی خشن، به ارتفاع 30 الی 120 سانتیمتر که منشاء اولیه آن، نواحی استیپی آسیا بوده و از آنجا به مناطق دیگر راه یافته است. سرعت رشد گیاه در محیط کشت مناسب بحدی است که 3 ماه پس از کاشتن دانه، می‌توان از آن بهره‌برداری به عمل آورد. برگ‌های باریک و دراز آن، حالت ساقه آغوش و پهنک منتهی به 2 زائده در محل اتصال به ساقه دارد. گل‌های آن کوچک، زرد رنگ و واقع در راس انشعابات ساقه است. میوه خورجینک آن، گلابی شکل، واقع بر روی دمگل دراز و محتوی دانه‌های بسیار کوچک، به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد یا مایل به قرمز است.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی کاملینا

نام فارسی

کاملینا، منداب شتری، کتان‌کًش

نام انگلیسی

camelina

نام علمی

Camelina sativa

خانواده

Brassicaceae

 

آشنایی با بوته، برگ، گل و بذر گیاه کاملینا

شکل 1- آشنایی با بوته، برگ، گل و بذر گیاه کاملینا

کاشت

با توجه به کم توقع بودن این گیاه کشت آن در طیف متنوعی از اراضی سنگلاخی تا اراضی رسی و سنگین امکان‌پذیر بوده ولی بهترین زمین برای کشت این گیاه اراضی لومی–رسی می‌باشد. بهترین زمان کشت بر اساس محل کشت متفاوت بوده و همزمان با کشت پاییزه کلزا و قبل از شروع بارندگی‌های پاییزه پیشنهاد می‌گردد. فاصله بین دو بوته یکی از مهمترین مسایل برای بدست آوردن عملکرد و کیفیت بالا می‌باشد. اگر فاصله بین دو بوته بیش از نیاز گیاه باشد باعث اجازه به رشد بیش از حد علف هرز و هدر روی زمین زراعی می‌شود و اگر این فاصله کمتر از نیاز گیاه باشد باعث رقابت بین دو گیاه خواهد شد و در نهایت عملکرد و کیفیت محصول به شدت کاهش خواهد یافت. جهت کاشت مناسب و دستیابی به بهترین تراکم و عملکرد، 5 تا 7 کیلوگرم در هکتار بذر با فاصله ردیف 15 تا 20 سانتیمتر و بدون فاصله بذر روی ردیف پیشنهاد می‌گردد. بذر این گیاه باید بسیار سطحی بوده و عمق کاشت آن نباید بیشتر از نیم سانتیمتر باشد.

مزرعه کاملینا

شکل 2- مزرعه کاملینا

داشت

بطور کلی در مناطقی با بارش متوسط 180 میلی‌متر با پراکنش مناسب نیازی به آبیاری وجود ندارد، در غیر این صورت آبیاری تکمیلی در زمان کاشت و زمان گلدهی پیشنهاد می‌گردد.

حاصلخیزی خاک و تامین عناصر مورد نیاز کاملینا تاثیر زیادی بر تولید دانه و عملکرد کمی و کیفی آن دارد. بطور کلی، مقدار 100 تا 200 کیلوگرم نیتروژن خالص در هکتار برای دستیابی به حداکثر عملکرد دانه کافی بنظر می‌رسد. برای تامین فسفر مورد نیاز گیاه، اغلب از منبع سوپر فسفات تریپل استفاده می‌شود. اگر فسفر قابل جذب خاک تحت کشت کاملینا حدود 8-10 میلی گرم در کیلوگرم باشد، با مصرف 40 تا 80 کیلوگرم سوپر فسفات تریپل میتوان عملکرد مناسبی بدست آورد.

برداشت

زمانی که پنجاه درصد بذور به رنگ قهوه‌ای روشن در آیند، بهترین زمان برای برداشت کاملینا می‌باشد. برداشت بذر کاملینا از اوایل خرداد شروع می‌شود اما برای برداشت کاملینا علوفه‌ای برداشت از اوایل اردیبهشت ماه شروع می‌شود. استفاده از کمباین معمولی با هد برداشت کلزا و یا حتی گندم با انجام تنظیمات برای بذور دانه ریز (کمباین برداشت غلات با کاهش سرعت باد دستگاه و تغییر فاصله صفحات خروجی ماشین) پیشنهاد می‌گردد.

برداشت کاملینا با کمباین

شکل 3- برداشت کاملینا با کمباین

 

قربانی، حمیدرضا؛ مجیدیان، پرستو؛ رمضان پور، محمودرضا. (1399). زراعت گیاه روغنی-علوفه ای کاملینا در استان مازندران. مازندران: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی مازندران

ارسال نظر
1400/08/15  -  رضا

هزینه هر هکتار گیاه کالمنیا چند تومان است

پاسخ مدیر سایت: سلام وقتتون بخیر  هزینه یک کیلو بذر کاملینا علوفه ای در بازار حدود 30 هزار تومن است و شما برای یک هکتار زمین نیاز به 10 کیلو بذر کاملینا دارید که بطور کلی هزینه خرید بذر حدود  300 هزار تومن میشه و هزینه شخم و عملیات قبل از کشت هم همانند کشت گندم است.

1400/08/16  -  یوسف بومری

توضیحات در مورد گیاه کاملینا جالب بود. میخواستم بدونم در گرگان هم میشه این محصول رو کاشت؟ شما از قیمت کاملینا صحبت نکردین. ممنون میشم قیمت رو هم لطف کنید. و تناژ در هکتار رو هم بفرمایید. باتشکر

پاسخ مدیر سایت: سلام وقتتون بخیر  بله امکان کشت کاملینا در گرگان نیز وجود دارد. هزینه یک کیلو بذر کاملینا علوفه ای در بازار حدود 30 هزار تومن است و شما برای یک هکتار زمین نیاز به 10 کیلو بذر کاملینا دارید که بطور کلی هزینه خرید بذر حدود  300 هزار تومن میشه و هزینه شخم و عملیات قبل از کشت هم همانند کشت گندم است. عملکرد کاملینا در کشت دیم در حدود 1 تا 1.5 تن در هکتار است و در شرایط آبی 2 تا 2.5 تن در هکتار اعلام شده است. سایت ما با هدف ارائه محتوای علمی طراحی شده است بنابراین در خصوص امور مربوط به استعلام هزینه ها بهتر است با فروشگاه ها و ارگان های مرتبط ارتباط برقرار کنید.

1400/11/23  -  Javad

آیا در خاک رس و آب شور هم قابلیت کشت دارد

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت این گیاه در خاک های رسی است. با توجه به کم توقع بودن این گیاه کشت آن در طیف متنوعی از اراضی سنگلاخی تا اراضی رسی و سنگین امکان‌پذیر بوده ولی بهترین زمین برای کشت این گیاه اراضی لومی–رسی می‌باشد. بنابراین این گیاه در خاک های لومی و شنی با کمترین حاصلخیزی نیز رشد میکند. میتوان این گیاه را با آب شور آبیاری کرد اما با فازایش شوری، عملکرد دانه و اجزای آن بطور قابل توجه ای کاهش می یابد بنابراین بهتر است با آب شور گیاه را آبیاری نکنید.

1400/11/29  -  علیرضا

سلام استاد کاملینا چند نوع داریم که شما میفرمایید کاملینا علوفه ای ؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  گیاه روغنی کاملینا موارد مصرف زیادی دارد از جمله روغن این گیاه در بازارهای جهانی به عنوان یک روغن با ارزش و با کیفیت بالا شناخته میشود که علاوه بر مصارف غذایی در صنایع آرایشی، بهداشتی و صنعتی هم مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از تهیه این مقاله آشنایی بیشتر با شرایط کاشت و کاربرد این گیاه به عنوان علوفه در تهیه غذای دام بوده است.

1400/12/10  -  اصغر

در خوزستان قابلیت کشت و تولید محصول را دارد؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت کامیلینا علوفه ای در خوزستان وجود دارد زیرا این گیاه تحمل بالایی به گرما و خشکی و مقاومت بالایی به ریزش دانه دارد. اما رعایت تاریخ کشت در مناطق گرم مثل خوزستان بسیار مهم است  به علت برخورد مرحله دانه بندی گیاه با گرمای شدید موجب کاهش شدید عملکرد میشود.  

1401/01/04  -  علی

سلام ای کاش در مورد مناطق و آب و هوای مناسب برای رشد این گیاه بیشتر توضیح میدادید.

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بطور کلی کاملینا بخوبی در آب و هوای معتدل و خاک سبک و متوسط رشد میکند. این گیاه در بسیاری از استان های کشور از جمله (اردبیل، همدان،رشت، ایلام، کرمانشاه،کرج، مشهد، اهواز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، فارس، اصفهان و بوشهر)در شرایط دیم کشت شده است و عملکرد رضایت بخشی داشته است.

1401/01/07  -  ظهیر قاسم نژاد

آیا در استان بوشهر میتوان این گیاه رو کاشت با تشکر

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت این گیاه در استان بوشهر است.  این گیاه در بسیاری از استان های کشور از جمله (اردبیل، همدان،رشت، ایلام، کرمانشاه،کرج، مشهد، اهواز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، فارس، اصفهان و بوشهر)در شرایط دیم کشت شده است و عملکرد رضایت بخشی داشته است.

1401/02/20  -  اصغرزاده

سلام درارتفاع 2500متر می توان کاشت به صورت دیم وپاییزه

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی برای راهنمایی بهتر لطفا نام شهر خود را ذکر کنید زیرا علاوه برا ارتفاع از سطح دریا عوامل محیطی دیگر نیز در کشت کامیلینا علوفه ای مهم است اما بطور کلی  این گیاه در بسیاری از استان های کشور از جمله (اردبیل، همدان،رشت، ایلام، کرمانشاه،کرج، مشهد، اهواز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، فارس، اصفهان و بوشهر)در شرایط دیم و پاییزه کشت شده است و عملکرد رضایت بخشی داشته است.

1401/03/24  -  حسین

سلام.وقتتون بخیر.میخواستم بدونم در شرایط آبی چه مقدار آب برای یک هکتار زمین لازم است.با تشکر

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی همانطور که اشاره شد نیاز آبی کاملینا نسبتا پایین بوده و بصورت دیم قابل کشت است. اما در مناطق گرم و خشک و در شرایط کشت آبی نیاز به حداقل سه مرحله آبیاری  (مرحله روزت، مرحله ساقه دهی و مرحله خورجین دهی و پر شدن دانه) است که مقدار آبیاری با توجه به مقدار آب موجود و در دسترس و سایر شرایط محیطی متفاوت است و نمیتوان یک مقدار کلی را عنوان کرد.

1401/03/25  -  سلام کشت کامنیلا درفارس شهرستان قیرکارزین امکان پذیرهست

سلام کشت کامنیلا درفارس شهرستان قیرکارزین امکان پذیرهست

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی بله امکان کاشت این گیاه در استان فارس، شهرستان قیروکارزین است.  این گیاه در بسیاری از استان های کشور از جمله (اردبیل، همدان،رشت، ایلام، کرمانشاه،کرج، مشهد، اهواز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، فارس، اصفهان و بوشهر)در شرایط دیم کشت شده است و عملکرد رضایت بخشی داشته است.

1401/03/27  -  ایوب

سلام خسته نباشین ببخشید از کجا میتونم بذر کاملینا رو تهیه کنم؟؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  سایت ما با هدف ارائه محتوای علمی طراحی شده است بنابراین در خصوص امور مربوط به مراکز تهیه بذر و استعلام هزینه ها بهتر است با فروشگاه ها و ارگان های مرتبط ارتباط برقرار کنید. اما با سرچ در موتورهای جستجو میتوانید مراکز معتبری را پیدا کنید.  

1401/04/08  -  سلام زمین های قزوین هم میش بکارم

سلام زمین های قزوین هم میش بکارم

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت کاملینا علوفه ای در استان  قزوین است. به تازگی 85 هکتار از مزارع این استان به زیر کشت کاملینا رفته است.

1401/04/10  -  دارابی

سلام وقت بخیر من می خواستم بدانم که آیا در استان فارس داراب فورگ می توان کاشت واینکه الان کیلوی چند هست اینکه چه موقع باید کاشت دانه روغنی کاملینا ممنونم

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت کاملینا در استان فارس داراب فورگ است.  این گیاه در بسیاری از استان های کشور از جمله (اردبیل، همدان،رشت، ایلام، کرمانشاه،کرج، مشهد، اهواز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، فارس، اصفهان و بوشهر)در شرایط دیم و پاییزه کشت شده است و عملکرد رضایت بخشی داشته است. معمولا این گیاه را بصورت پاییز و از اواسط مهر ماه کشت می کنند.  سایت ما با هدف ارائه محتوای علمی طراحی شده است بنابراین در خصوص امور مربوط به اتهیه بذر و ستعلام سایر هزینه ها بهتر است با فروشگاه ها و ارگان های مرتبط ارتباط برقرار کنید.

1401/04/11  -  حمید رستگار

آیا در جنوب کرمان هم میشود

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت کاملینا در جنوب استان کرمان است.زیرا این گیاه تحمل بالایی به گرما و خشکی و مقاومت بالایی به ریزش دانه دارد در استان کرمان در سال گذشته به صورت  کشت های پائیزه یک هکتار کاملینا کشت شد.

1401/04/18  -  امیر

اطلاعات خوبی است کاه کاملینا برای مصرف دام چگونه است ؟ قیمت کاه کیلویی چند است؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  در خصوص کامیلینا بیشتر کنجاله آن به‌عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان استفاده شود اما امکان استفاده از کاه نیز وجود دارد. سایت ما با هدف ارائه محتوای علمی طراحی شده است بنابراین در خصوص امور مربوط به استعلام هزینه ها بهتر است با فروشگاه ها و ارگان های مرتبط ارتباط برقرار کنید.

1401/04/26  -  محمدجوادرهگذر

سلام واقعا ممنون که مطالب علمی و به روز را پخش می کنید.دراین بازار گران سویا وگرانی روغن و کنجاله سویا این گیاه می تواند دربیشتر نواحی ایران کشت شود .ومشکلات غذایی انسان وطیور وگاو وگوسفند را برآورده سازد درود برشما موفق وموید بمانید

پاسخ مدیر سایت: سلام همراه گرامی  ممنون از حسن توجه شما

1401/04/29  -  محمد اصغری

آیا در اراک امکان کاشت کاملینا به صورت دیم وجود دارد

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت کاملیا در استان مرکزی، شهر اراک وجود دارد. گیاه کاملینا آبان‌ماه سال 1399 در یک هکتار از مزارع مرکز تحقیقات کشاورزی و مناطع طبیعی استان مرکزی کشت شده بود و عملکرد قابل قبولی داشته است.

1401/04/29  -  محمد اصغری

آیا در اراک امکان کاشت کاملینا به صورت دیم وجود دارد

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت کاملیا در استان مرکزی، شهر اراک وجود دارد. گیاه کاملینا آبان‌ماه سال 1399 در یک هکتار از مزارع مرکز تحقیقات کشاورزی و مناطع طبیعی استان مرکزی کشت شده بود و عملکرد قابل قبولی داشته است.

1401/04/30  -  محمد

باسلام و خدا قوت می خواستم بدونم با عمیق کار هم میشه کشت کرد

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت بذر کاملینا با عمیق کار است. با توجه به دانه ریز بودن کاملینا بطور کلی کشت با استفاده ریزدانه کارها، بخصوص یونجه کارها انجام می گیرد. کاشت دستی نیز در صورت بکارگیری دقت بالا در تقسیم بذور در مساحت های بالا امکان پذیر است. جهت افزایش یکنواختی سبز مزرعه و افزایش سرعت رشد بوته، بایستی بذر در عمق 0.8 تا 1 سانتی متری خاک کشت شود.

1401/06/13  -  شکوفه

ببخشید برای کشت کاملینا چه مقدار کود دامی و چه مقدار کود شیمیایی مورد نیاز است برای خرم اباد

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی بطور کلی نیازهای کودی گیاه کاملینا پایین است. این گیاه برای رشد به نهاده هایی از جمله کودهای شیمیایی و سموم آفتکش کمتری نیاز دارد و بسته به حاصلخیزی زمین ممکن است هیچگونه کودی نیاز نداشته باشد و اساسا گیاه کم توقعی است. با این حال قبل از کاشت، ازمون خاک، برای تعیین نیاز های کودی توصیه میشود. با این وجود بطور کلی نیاز به (حدود 70 تا 100 کیلوگرم در هکتار کود ازته) و (حدود 30 کیلوگرم در هکتار کود فسفاته) و (حدود 50کیلوگرم در هکتار کود پتاسه) دارد.

1401/06/23  -  محمدیان

سلام‌.وقتتون بخیر . حدودا برای شروع اولیه ی کار و کاشت این محصول چه مقدار زمین و‌چقدر سرمایه نیاز است ؟؟؟ ممنون از پاسخگوییتون

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  متاسفانه در این خصوص اطلاعتی نداریم سایت ما با هدف ارائه محتوای علمی طراحی شده است بنابراین در خصوص امور مربوط به استعلام هزینه ها بهتر است با فروشگاه ها و ارگان های مرتبط ارتباط برقرار کنید.  

1401/06/24  -  محمد

درمنطقه کوهستانی خراسان شمالی بخش رازمیتوان کاملیا کاشت ممنون

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت کاملینا در استان خراسان شمالی است. در سال جاری در سطح ۳۵۰ هکتار از اراضی استان خراسان شمالی دانه روغنی کاملینا کشت شد زیرا این گیاه نسبت به تنش‌های محیطی بسیار سازگار است این گیاه در بسیاری از استان های کشور از جمله (اردبیل، همدان،رشت، ایلام، کرمانشاه،کرج، مشهد، اهواز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، فارس، اصفهان و بوشهر)در شرایط دیم کشت شده است و عملکرد رضایت بخشی داشته است. این گیاه در بسیاری از استان های کشور از جمله (اردبیل، همدان،رشت، ایلام، کرمانشاه،کرج، مشهد، اهواز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، فارس، اصفهان و بوشهر)در شرایط دیم کشت شده است و عملکرد رضایت بخشی داشته است.

1401/06/26  -  سلام از اطلاعات که دادی متشکرم خواستم بدونم آیا درکشت دیم هم در هر هکتار ۱۰ کیلو است یاکمتر ممنون

نظری ندارم از راهنمایی تون سپاس گزارم

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی ممنون از حسن توجه شما

1401/07/09  -  علی

سلام ، محصول بدست آمده رو کجا میتوان بفروش رساند ویا اگه خریداری نبود می‌توان آنرا به مدت طولانی نگه داشت ؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی محصول کاملینا را میتوان به شرکت های تهیه روغن و همچنین علوفه و تفاله آن را نیز به دامداران فروخت.  کاملینا محصول پر فروشی است و به سرعت به فروش میرسد. متاسفانه در خصوص مدت زمان نگهداری بذر کاملینا اطلاعاتی نداریم.

1401/07/14  -  س

سلام در هرهکتار چقدر برداشت می شود

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  میزان عملکرد بذر کاملینا را 1500 تا 3500 کیلوگرم در هکتار در شرایط نیازهای زراعی پایین گزارش کرده اند. با استفاده از ارقام مناسب، مدیریت زراعی مناسب، متوسط عملکرد دانه قابل اعتماد تا 3000 کیلوگرم در هکتار با میانگین درصد روغن دانه 45 درصد را میتوان انتظار داشت.

1401/08/16  -  محمد زینلی از قزوین

سلام نیاز آبی ای گیاه لطف می کنید بگید

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی همانطور که اشاره شد نیاز آبی کاملینا نسبتا پایین بوده و بصورت دیم قابل کشت است. اما در مناطق گرم و خشک و در شرایط کشت آبی نیاز به حداقل سه مرحله آبیاری  (مرحله روزت، مرحله ساقه دهی و مرحله خورجین دهی و پر شدن دانه) است که مقدار آبیاری با توجه به مقدار آب موجود و در دسترس و سایر شرایط محیطی متفاوت است و نمیتوان یک مقدار کلی را عنوان کرد.

1401/08/29  -  علی احمدی

سلام وقت بخیر برای کاشت گیاه کاملینا ایا باید زمین قبل ازکاشت شخم بخورد؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله بهتر است قبل از کاشت زمین شخم زده شود.با توجه به این که بذر کاملینا ریز میباشد، تهیه بستر بذر مناسب جهت سبزی یکنواخت و ایجاد تراکم بوته کافی از اقدامات اولیه برای رسیدن به عملکرد بالا میباشد.  به منظور کشت کاملینا بعد از برداشت محصول قبلی، در صورت نیاز و امکان، زمین مورد نظر را آبیاری گردیده و پس از رویش علف های هرز و رسیدن به رطوبت مناسب، شخم زده شود. قبل از کشت جهت خرد شدن کلوخ ها و بقایای محصول قبلی و همچنین یکنواختی خاک مزرعه، توصیه می گردد زمین مورد نظر دیسک و ماله زده شود.

1401/09/09  -  محسن

سلام وقت بخیر امکان کاشت کاملینا در لرستان شهرستان ازنا وجود دارد.

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله امکان کاشت کاملینا در استان لرستان شهرستان ازنا است. قابل ذکر است که در سال زراعی گذشته قریب به ۵۷۲ هکتار از این اراضی این استان به کشت دانه روغنی کاملینا اختصاص یافته که ازاین سطح ۴٠٠ تن برداشت شده است.  

1401/09/20  -  رضا حقگو

سلام وقت بخیر خیلی مفید بود از کجا میشه بذر کاملینا تهیه کرد؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  ممنون از حسن توجه شما  سایت ما با هدف ارائه محتوای علمی طراحی شده است بنابراین در خصوص امور مربوط به تهیه بذر و استعلام هزینه ها بهتر است با فروشگاه ها و ارگان های مرتبط ارتباط برقرار کنید.  

1401/09/21  -  حسین صادق

سلام برای هر هکتار دیم چقدر بار می‌هد

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  میزان عملکرد بذر کاملینا را 1500 تا 3500 کیلوگرم در هکتار در شرایط نیازهای زراعی پایین گزارش کرده اند. با استفاده از ارقام مناسب، مدیریت زراعی مناسب، متوسط عملکرد دانه قابل اعتماد تا 3000 کیلوگرم در هکتار با میانگین درصد روغن دانه 45 درصد را میتوان انتظار داشت.

1401/10/10  -  بیرانوند

سلام اطلاعات خوبی بود ،عالی، زمان کشت منطق مختلف رو توضیح دهید و در لرستان منطقه سرد سیر چه موقع است

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  ممنون از حسن توجه شما بر اساس تجربیات کشت آزمایشی این گیاه، بهترین زمان کشت بر اساس محل کشت متفاوت بوده و همزمان با کشت پاییزه کلزا و قبل از شروع بارندگی های پاییزه پیشنهاد می گردد. نتایج برخی از تحقیقات نشان داده است که محدوده زمانی قابل کاشت کاملینا از آبان ماه تا اواسط دی ماه بوده و کاشت در آبان ماه عملکرد مناسبی از گیاه کاملینا را تولید خواهد کرد.

1401/11/12  -  بیژن وفایی

باسلام وخسته نباشید بنده مقدار سی کیلو بزر کاملینا کاشت کرده ام درمورد طریقه پاشیدن کود در چه موقعه ای باید انجام شود در استان لرستان شهرستان کوهدشت کشت نموده ام لطف بفرمایید در سم پاشی هم توضیح داده شود با سپاس

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  مقاله ای در خصوص سوال شما با عنوان آشنایی با زراعت کاملینا علوفه ای قسمت دوم در سایت بارگذاری شده است.

1401/11/27  -  سید سیامک موسوی

سلام,شما ی جا تو مقاله فرمودید از کاشت تا برداشت ۸۰تا۱۰۰روز طول عمر این گیاه هست,ولی یجای دیکه باز گفتید آخر مهر و اوایل آبان موقع کشت هشت و برداشت این محصول اوایل خرداد ماه هست,,,اینجور ک میشود ۶ماه

پاسخ مدیر سایت: fبا سلام همراه گرامی ممنون از حسن توجه شما  بله طول دوره رشد کاملینا حدود 85 الی 100 روز (حدود 3 ماه) است که در مقاله با توجه به اینکه تاریخ کشت در مناطق مختلف متفاوت است و هر دو مناطق گرمسیری و سردسیری را پوشش داده تاریخ برداشت دانه که طولانی تر از برداشت به صورت علوفه ای است را برای مناطق سردسیر که امکان کاشت در آبان ماه به دلیل سرما و احتمال روزت گیاه شروع به کاشت نکرده اند را  خرداد ماه ذکر کرده است.

1402/02/31  -  علیرضا

سلام قیمت خرید تضمینی کاملینا برای سال 1402 چقده؟ قیمت پارسال ۲۵.۳۰۰ بوده من کاملینا کشت کردم باید به کجا تحویل بدیم؟

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی متاسفانه از قیمت این محل اطلاعی نداریم.

1402/03/11  -  علیرضا

سلام خدمت مدیر سایت من امسال سه هکتار کاملینا در کوهدشت کاشت کردم و دیروز برداشت کردم میزان برداشت پنج تن و نهصد کیلو بود سوالی داشتم کاه کاملینا قابل استفاده هست یا خیر ممنون میشم جواب بدید با سپاس

پاسخ مدیر سایت: با سلام همراه گرامی  بله از کاه کاملینا برای تغذیه دام استفاده میشود.