مقاله آشنایی با کنه‌کش‌های کلردار و برم‌دار و ترکیبات آلی گوگرد

کنه‌کش‌ها نیز مانند سایر سموم دارای طبقه‌بندی هستند و گروه‌بندی‌های مختلفی نیز دارند. مهم‌ترین کنه‌های خسارت‌زا در کشاورزی از خانواده Tetranychidae است و سموم مناسب برای این گروه باید شناخته شوند و در زمان مناسب به کار گرفته شوند.

 

کنه‌کش‌های کلردار و برم‌دار

بروموپروپیلات

بروموپروپیلات کنه‌کش دیگری است که با نام تجارتی نئورون تولید می‌شود. بروموپروپیلات در آب حلالیت کمی دارد ولی در حلال‌های آلی حل خواهد شد. ثبات این ترکیب در محلول‌های خنثی تقریبا خوب است، ولی در محیط قلیایی تجزیه می‌شود. بروموپروپیلات یک کنه‌کش تماسی نسبتا با دوام است و علیه کنه‌های خانواده Tetranychidae روی پنبه، درختان میوه، انگور و گیاهان زینتی مصرف می‌شود. گفته می‌شود در غلظت نسبتا بالا روی کنه‌های مقاوم به ترکیبات فسفره مؤثر است. بروموپروپیلات به صورت مایع غلیظ امولسیون شونده 25% موجود است. در ایران این کنه‌کش به نسبت 2/1 لیتر در هکتار علیه کنه تارتن روی چغندر و نیز به نسبت 1 در هزار علیه کنه قرمز مرکبات و کنه زرد شرقی  (شکل 1) و کنه‌های تارتن روی درختان میوه مصرف می‌شود. مصرف مستقیم این کنه‌کش روی زنبو عسل تلفات چندانی ندارد.

کنه‌کش بروموپروپیلات علیه کنه زرد شرقی روی درختان میوه نیز استفاده می‌گردد.

شکل 1- کنه‌کش بروموپروپیلات علیه کنه زرد شرقی روی درختان میوه نیز استفاده می‌گردد.

 

ترکیبات آلی گوگرد

گوگرد و بعضی از ترکیبات آن دارای اثر کنه‌کشی هستند. گرد گوگرد به عنوان یک کنه‌کش در کنترل کنه پنبه توصیه می‌شود. همچنین پودر وتابل 90% گوگرد برای کنترل کنه‌های تارتن روی چغندر توصیه شده است.

تترادیفون

تترادیفون از کنه‌کش‌های آلی گوگرددار قدیمی است که مصرف زیادی دارد. این ترکیب پایدار است و در روغن به خوبی حل می‌شود. تترادیفون روی تخم و مراحل نمف کنه‌ها مؤثر بوده و نیز کنه ماده را نازا می‌کند. این کنه‌کش سیستمیک نیست، ولی خاصیت نفوذپذیری خوب دارد، به طوری که می‌تواند کنه‌های هر دو سطح برگ را ازبین ببرد. این کنه‌کش روی جمعیت حشرات اثری ندارد، بنابراین در مدیریت تلفیقی آفات به کار گرفته می‌شود.همچنین روی کنه‌های تار عنکبوتی (شکل 2) خاصیت تخم‌کشی و لاروکشی دارد. یکی از معایب این کنه‌کش مسئله مقاومت است که مصرف آن را محدود می‌کند.

کنه‌کش تترادیفون روی کنه‌های تار عنکبوتی خاصیت تخم‌کشی و لاروکشی دارد.

شکل 2- کنه‌کش تترادیفون روی کنه‌های تار عنکبوتی خاصیت تخم‌کشی و لاروکشی دارد.

در ایران تترادیفون به صورت مایع غلیظ امولسیون شونده 5/18% عرضه می‌شود وعلیه کنه‌ها روی پنبه، دانه‌های روغنی، چای، سبزی، جالیز، حبووبات مصرف می‌شود. ولی روی خانواده کدوییان ایجاد گیاهسوزی می‌کند. مصرف عمده آن علیه کنه‌های خانواده Tetranychidae است. این کنه‌کش روی زنبور عسل بی‌اثر بوده و سمیت کمی برای پرندگان دارد.

 

طالبی جهرمی،  خلیل (1391). سم‌شناسی آفت‌کش‌ها (چاپ چهارم). تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.

ارسال نظر