مقاله آشنایی با گیاه اسپاتی فیلوم و نحوه نگهداری آن

گل اسپاتی‌فیلوم یا گل چمچه‌ای معروف به گل صلح از گیاهان آپارتمانی زیبا است و از جمله گیاهان تصفیه‌کننده هوا است. اسپاتی فیلوم همیشه گلدار است و گل‌های سفید آن نماد پاکی و معصومیت است. اسپاتی فیلوم بومی مناطق گرمسیری است و حدود 40 گونه متفاوت از این گیاه وجود دارد. اسپاتی فیلوم از جمله گیاهان آپارتمانی است که شرایط نگهداری آسانی دارد.

 

مشخصات گیاه‌شناسی اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم با نام علمی (Spathiphyllum) از خانواده شیپوریان (Araceae)، گیاهی چند ساله و علفی است. ارتفاع گیاه اسپاتی فیلوم به ۴۵ سانتیمتر هم می‌رسد. اسپاتی فیلوم دارای برگ‌های همیشه سبز، نوک تیز و براق است که در صورت نداشتن گل نیز، برگ‌ها زیبایی گیاه را همچنان حفظ خواهند کرد. این گیاه هر زمانی که شرایط برایش مناسب باشد اقدام به گلدهی می‌کند اما به صورت عمومی 2 بار در سال گلدهی خواهد داشت. گل‌های این گیاه معمولا در اواخر زمستان و در طی فصل بهار و تابستان شکل می‌گیرد و عمر نسبتا طولانی از چهار تا ده هفته دارند. گل‌های سفید این گیاه، کوچک و بر روی سنبله‌ی سفید استوانه‌ای شکل به طول 3 سانتی‌متر قرار دارند. گل این گیاه بتدریج از سفید تغییر رنگ می‌دهد و به مدت ۶-۵ هفته جذاب باقی می‌ماند؛ سپس جذابیت خود را از دست می دهند که بهتر است کنده شود.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی اسپاتی فیلوم

نام فارسی

اسپاتی‌فیلوم یا گل چمچه‌ای

نام انگلیسی

peace lily

نام علمی

Spathiphyllum

خانواده

Araceae

 

آشنایی با گیاه، برگ، گل و بذر اسپاتی فیلوم

شکل 1- آشنایی با گیاه، برگ، گل و بذر اسپاتی فیلوم

شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم

نور: نیاز نوری این گیاه کم است. نور غیر مستقیم و نیم سایه برای اسپاتی فیلوم مناسب است.

دما: زادگاه اسپاتی فیلوم مناطق گرمسیری است، این گیاه به هوای سرد حساس است و بهتر است در دمای کمتر از 13 درجه قرار نگیرد. در هوای خیلی گرم نیز برگ‌ها و گل دچار سوختگی خواهند شد.

رطوبت و آبیاری: این گیاه نیاز به آبیاری منظم دارد و زمانی که سطح خاک خشک شد شروع به آبیاری می‌کنید همچنین برگ‌های این گیاه به محض احساس تشنگی به سمت پایین خم می‌شوند و با این کار نشان می‌دهند که زمان آبیاری است. اسپاتی فیلوم به رطوبت علاقمند است و بهتر است هر چند روز یکبار آب را بر روی برگ‌های آن اسپری کنید و یا جزیره کوچکی در زیرگلدانی آن ایجاد کنید.

خاک و کوددهی: گیاه اسپاتی فیلوم به خاکی سبک با زهکش بالا نیازمند است. مخلوط خاک برگ همراه با مقداری پیت ماس برای این گیاه خوب است. بهتر است به عناصر موجود در خاک توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که در صورت کافی نبودن عناصر مورد نیاز گیاه، رشد برگ‌ها و گل‌ها به تعویق خواهد افتاد. جهت رشد بهتر لازم است به میزان ۲ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از فرودین تا مهر کود داده شود.

تکثیر: اسپاتی فیلوم به دو طریق کاشت بذر و تقسیم بوته تکثیر می‌شود.

 

تکثیر اسپاتی فیلوم از طریق بوته و نگهداری گیاه جدید در آب

شکل 2- تکثیر اسپاتی فیلوم از طریق بوته و نگهداری گیاه جدید در آب

آفات و بیماری‌های گیاه اسپاتی فیلوم

عدم گلدهی اسپاتی فیلوم: اگر گیاه شما گل نمی‌دهد، معمولا به دلیل آن است که نور کافی به آن‌ها نمی‌رسد. هرچند گیاه اسپاتی فیلوم با نور کم دوام می‌آورد اما برای آن که به گلدهی ترغیبش کنید، گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید تا نور غیرمستقیم و کافی دریافت کند.

قهوه‌ای شدن نوک برگ اسپاتی فیلوم: معمولا به دلیل نور بیش از حد، کوددهی بیش از اندازه و یا کمبود آب یا رطوبت ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل میتوانید گلدان گیاه را روی یک سینی پر از شن خیس قرار دهید و یا برگ های آن را غبارپاشی نمایید.

زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم: می‌تواند به دلیل آبیاری کم یا زیاد اتفاق افتاده باشد. توجه داشته باشید که حتما بین 2 آبیاری خاک خشک شود و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید

 

آفات و بیماری‌های گیاه اسپاتی فیلوم

شکل 3- آفات و بیماری‌های گیاه اسپاتی فیلوم

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر