مقاله آشنایی با گیاه برگ بیدی و نحوه نگهداری آن

گیاه برگ بیدی یا زبرینا گیاهی زیبا و خوشرنگ است و زادگاه اصلی آن جنوب کانادا تا شمال آرژانتین است. برگ بیدی گیاهی کم توقع با رشد سریعی و تکثیر آسان است. برگ‌های بیضی شکل آن در طرح‌های متنوع و ساقه‌های رونده، این گیاه را برای آویز مناسب کرده است. برگ بیدی بیش از 60 گونه متفاوت دارد و برگ‌های این گیاه زیبا در شکل‌ها و رنگ‌های متنوعی رشد می‌کنند و گل برگ بیدی بنفش نسبت به انواع دیگر آن در ایران بیشتر یافت می‌شود.

 

مشخصات گیاه‌شناسی برگ بیدی

برگ بیدی با نام علمی (Tradescantia albiflora) از خانواده (Commelinaceae)، گیاهی خشبی و علفی چند ساله با ساقه‌های طویل، نازک و شبیه درخت مو می‌باشد. برگ بیدی دارای برگ‌های زیبا و مناسبی برای آویز دارد. این برگ‌ها تخم مرغی شکل، پهن و بدون دم برگ و به رنگ سبز روشن با نوارهای سفید یا کرم می‌باشند. برگ بیدی دارای گل‌ها بسیار زیبا است، شکل آن‌ها شبیه به پروانه می‌باشد، رنگ گل‌ها از سفید تا آبی تند، آبی دریا تا ارغوانی متغیر است. فصل گلدهی این گیاه بیشتر در تابستان است.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی برگ بیدی

نام فارسی

برگ بیدی، زبرینا

نام انگلیسی

Wandering Jew

نام علمی

Tradescantia albiflora

خانواده

Commelinaceae

 

آشنایی با بوته، برگ، گل گیاه برگ بیدی

شکل 1- آشنایی با بوته، برگ، گل گیاه برگ بیدی

شرایط نگهداری برگ بیدی

نور: برگ بیدی نیازمند نور متوسط غیر مستقیم است و در سایه نیز رشد می‌کند. پشت پنجره جنوبی بهترین مکان برای قرار گیری برگ بیدی است و در صورت دریافت نور کم ساقه‌ها علفی رشد می‌کنند و گیاه بی‌حال می‌شود. واریته‌های ابلق برگ بیدی برای داشتن برگ‌هایی زیبا به نور بیشتری نیاز دارند.

دما: دمای متوسط از ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد برای انواع برگ بیدی مناسب است. گیاهان برگ بیدی بنفش می‌توانند دما‌های بسیار پایین را تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند، اما در هر حال بهتر است که محیط را برای گیاه برگ بیدی بنفش گرم کنید. هوای سرد باعث نرم شدن و از بین رفتن برگ‌های آن می‌شود.

رطوبت و آبیاری: برگ بیدی به رطوبت متوسط نیاز دارد که با غبار پاشی یا از طریق جزیره میتوان آن را تأمین کرد، اما بهتر است که خاک همیشه خیس، رطوبت 50 تا 70 درصد باشد. برگ بیدی به آبیاری متوسط نیاز دارد و باید اجازه دهید که بین دو آبیاری، سطح خاک این گیاه خشک شود. بهتر است این گیاه در تابستان، حدود ۲ تا ۳ بار در هفته آبیاری شود.

خاک و کوددهی: برگ بیدی به خاک قلیایی احتیاج دارد. مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب، خاک مناسب برای برگ بیدی است. این گیاه خیلی به کوددهی نیاز ندارد. اگر خاکی غنی برای کاشتن آن انتخاب کنید، نیازی نیست نگران کود دادن به برگ بیدی باشید. اما كود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به میزان 3 گرم در لیتر، هر دو هفته یكبار از فروردین تا مهر ماه، در اختیار گیاه قرار داد. اگر کود زیاد داده شود رنگ برگ‌ها کم رنگ می‌شود.

تکثیر: برگ بیدی را میتوان به دو روش قلمه ساقه و تقسیم بوته تکثیر کرد. تکثیر برگ بیدی از طریق ساقه به این صورت است که از اواسط بهار تا اواخر تابستان، از گیاه مادری، قلمه‌هایی به طول حدود ۱۰ سانتیمتر می‌گیرند. بطوری که هر قلمه، بین ۳ تا ۵ جوانه داشته باشد و برگ‌های پایینی آن حذف شوند و فقط چند برگ انتهایی آن بماند. در صورت پر بوته شدن گلدانتان می‌توانید گیاه را از خاک درآورده و بوته‌های آن  را از هم جدا کنید. بعد دسته‌های کوچکی از هر بوته تهیه کنید. سپس هر بوته را که شامل ریشه، ساقه و برگ هست را در گلدانهایی جداگانه بکارید.

تکثیر برگ بیدی از طریق قلمه ساقه

شکل 2- تکثیر برگ بیدی از طریق قلمه ساقه

آفات و بیماری‌های برگ بیدی

برگ‌های نرم و آبکی: دمای پایین و سرمای هوا دلیل آن است. بهتر است گلدان را به جای گرمتری منتقل کرد و یا دمای هوا را افزایش دهید.

سبز شدن واریته‌های ابلق و رنگی گیاه برگ بیدی:  برگ‌های این گیاه در اثر کوددهی بیش از اندازه ضخیم و سبز روشن می‌شوند. برای رفع این مشکل بهتر است کوددهی و تغذیه را متوقف کنید.

بلند شدن زیاد ساقه و فاصله زیاد بین برگ‌ها: کمبود نور باعث افزایش طول ساقه و فاصله زیاد بین برگ‌ها می‌شود.

بدشکلی و چسبندگی برگ‌های گیاه برگ بیدی: حمله حشرات باعث این حالت می‌شود. برای رفع آن بهتر است هر دو هفته یکبار، با یک حشره کش نفوذی، گیاهتان را سمپاشی کنید.

 

آفات و بیماری‌های برگ بیدی

شکل 3- آفات و بیماری‌های برگ بیدی

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر