مقاله آشنایی با گیاه پاچیرا و نحوه نگهداری آن

نام دیگر پاچیرا، درخت پول یا درخت شانس می‌باشد، چون مردم معتقدند که وجود این گیاه در خانه باعث برکت و آمدن پول می‌شود. پاچیرا بومی تالاب‌های آمریکای مرکزی و جنوبی است. این گیاه به شدت کم توقع است و نگهداری پاچیرا به شدت راحت است این گیاه مورد توجه بیشتر افراد جهان شده است.

 

مشخصات گیاه‌شناسی پاچیرا

پاچیرا یا درخت پول با نام علمی (Pachira Aquatica) از خانواده پنیرکیان (Malvaceae) است، گیاه پاچیرا دارای برگ‌های سبز پررنگ با طولی تقریبا کشیده و پنجه مانند، باریک و کشیده است و گل آن زرد مایل به نارنجی می‌باشد. دانه‌های این گیاه به رنگ قهوه‌ای روشن می‌باشد؛ که مصرف خوراکی دارد و مزه آن‌ها شبیه مزه بادام‌زمینی است. ساقه‌های آن صاف و بلند و مرتعج است که آن‌ها را می‌توان مانند موی انسان‌ها بافت؛ این کار باعث افزایش قیمت پاچیرا می‌شود.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی پاچیرا

نام فارسی

پاچیرا، درخت پول

نام انگلیسی

Guiana Chestnut, Money tree, Pachira

نام علمی

Pachira Aquatica

خانواده

Malvaceae

 

 

آشنایی با درخت، برگ، گل، میوه و دانه گیاه پاچیرا

شکل 1- آشنایی با درخت، برگ، گل، میوه و دانه گیاه پاچیرا

شرایط نگهداری پاچیرا

نور: گیاه پاچیرا به نور کمتری نیاز دارد و در محیط‌های کم نور و سایه به راحتی رشد می‌کند. بهتر است گلدان گیاه را در کنار پنجره‌های شرقی قرار دهید.

دما: ایده آل‌ترین دما برای رشد پاچیرا بازه دمایی ۱۶-۲۴ درجه سانتی‌گراد است. برای داشتن گیاهی شاداب باید محل نگهداری از رطوبت کافی برخوردار باشد.

رطوبت و آبیاری: گیاه پاچیرا برای نگهداری بهتر نیاز به رطوبت نسبتا بالایی دارد به طوری که حداقل رطوبت مورد نیاز برای این گیاه پنجاه درصد می‌باشد. نیاز رطوبتی این گیاه را با، قرار دادن آن در یک سینی که شامل آب و سنگ‌ریزه است، تامین می‌کنند. پاچیرا، گیاهی کم توقع است. نیاز آبی نسبتا بالایی ندارد به طوری که در فصل زمستان، این گیاه هفته‌ای یک بار و در فصل تابستان به خاطر گرم بودن هوا و بالا رفتن دمای محیط، به هفته‌ای دو بار آبیاری نیاز دارد.

خاک و کوددهی: بهترین خاک برای پاچیرا، خاکی سبک با زهکشی بالا و تهویه مناسب است. برای اینکه خاک مناسبی برای رشد و پرورش گیاه پاچیرا استفاده کنیم، باید از ترکیب چند ماده استفاده شود، که این ترکیب شامل پیت ماس یا خاک هلندی با پرلیت است که این ترکیب به صورت ۶۰ به ۴۰ به سمت پرلیت سنگینی می‌کند تا از تهویه مناسب و زهکشی کافی برخوردار شود. در  فصول رشد گیاه، ماه‌ی یکبار گیاه را با کود کامل تغذیه کنید.

تکثیر: درخت پاچیرا را میتوان از طریق بذر و قلمه ساقه تکثیر کرد. برای تکثیر از طریق بذر   ۲۴ تا ۴۸ ساعت بذر را در آب ولرم قرار دهید سپس در خاکی نرم و مرطوب به عمق ۱ سانت بکارید و روی لبه گلدان را به وسیله پلاستیکی شفاف کاور کنید گلدان را در اتاقی روشن با دمای ۲۴ درجه قرار دهید و منتظر سبز شدن باشید بعد از سبز شدن کاور را بردارید و گلدان به کنار پنجره شمالی انتقال دهید. در تکثیر از طریق قلمه، ساقه‌های جدید را در آخر پاییز جدا کنید طوری که حداقل ۲ گره داشته باشند و در پرلیت یا پیت ماس فرو کنید بعد از ریشه‌دهی آن را به گلدان حاوی خاکی سبک و پر انرژی انتقال دهید.

آفات و بیماری‌های پاچیرا

زرد شدن برگ‌ها: زرد شدن برگ‌ها می‌تواند ناشی از کمبود رطوبت، تعویض بیش از حد مکان گلدان و یا کوددهی زیاد و یا دریافت نور بیش از حد باشد. نور بیش از حد می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه و در نتیجه زرد شدن آن شود. پس از اینکه دلیل اصلی را تشخیص دادید، باید آن را حل کنید.

ظهور لکه بر روی سطح برگ‌ها: ظاهر شدن لک بر روی برگ‌ها احتمالا نشان دهنده کمبود پتاسیم است. استفاده از کودهای دارای مقدار بالایی از پتاسیم، درمان مناسبی برای گیاه خواهد بود.

قهوه‌ای شدن برگ‌ها: اگر این گیاه آب زیادی دریافت کند ریشه و برگ‌های آب منبسط و اشباع می‌شود که در نتیجه ممکن است با قهوه‌ای شدن برگ‌ها خود را نشان دهد. یک آبیاری منظم و سیستم زهکشی خوب می‌تواند به راحتی جلوی وقوع این اتفاق را بگیرد و پاچیرا را از قهوه‌ای شدن برگ‌ها و پوسیدگی ریشه نجات دهد.

ریزش برگ‌ها: تغییر و کاهش ناگهانی نور و دما می‌تواند سبب ریزش برگ‌های پاچیرا شود. در صورتی که به تازگی گیاه را خریداری کرده‌اید و به محیط جدید آورده‌اید، می‌تواند سبب این عارضه شود.

 

آفات و بیماری‌های پاچیرا

شکل 2- آفات و بیماری‌های پاچیرا

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر