مقاله آشنایی با گیاه برگ عبایی و نحوه نگهداری آن

برگ عبایی یا چدن گیاهی زیبا و مقاوم، بومی کشور چین و ژاپن است. مقاومت این گیاه به تغییر شرایط بسیار زیاد است، به طوری که به آن گل فولادی نیز می‌گویند. زیبایی این گیاه، به برگ‌های سبز تیره، گاهی ابلق و چرم مانند است. اگر به خوبی از این گیاه نگهداری کنید، گل‌های بنفش و زیبایی می‌دهند که البته دوام چندانی نیز ندارند. عمر این گیاه زیاد است و سال‌های متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق می‌ماند. یکی از مهم‌ترین مزایای رشد آهسته گیاه برگ عبایی این است که می‌توان تا سالیان سال آن را در خانه نگهداری کرد بدون آن که نیاز به پیرایش چندانی داشته باشد.

 

مشخصات گیاه‌شناسی برگ عبایی

برگ عبایی با نام علمی (Aspidistra elatior) از خانواده سوسنی‌ها (Asparagaceae)، این گیاه زیبا که داری برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و درخشان است، نیازمند مراقبت اندکی بوده و از مقاومت بالایی در شرایط سخت برخوردار است. گیاه برگ عبایی ریزوم‌دار، بدون ساقه هوایی، دارای برگ‌های سبز تیره، براق و پهن با دمبرگ بلند می‌باشد که بطور مستقیم از سطح خاک بیرون می‌آید. این گیاه دارای گل‌های ریز و فنجان مانندی است که روی سطح خاک و در قسمت زیرین گیاه، در اواخر تابستان ظاهر می‌شود.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی برگ عبایی

نام فارسی

برگ عبایی، چدن

نام انگلیسی

cast-iron plant, bar room plant

نام علمی

Aspidistra elatior

خانواده

Asparagaceae

 

آشنایی با گیاه، برگ، گل و ریزیوم برگ عبایی

شکل 1- آشنایی با گیاه، برگ، گل و ریزیوم برگ عبایی

شرایط نگهداری برگ عبایی

نور: از نظر نیاز نوری یکی از کم توقع‌ترین گیاهان است ولی در نور غیر مستقیم بهترین رشد را دارد .اگر مدت زمان طولانی در محل کم نور قرار گیرد مقاومت نسبتا خوبی دارد. نور مستقیم آفتاب باعث ایجاد لکه‌هایی سوخته در برگ می‌شود. بنابراین بهتر است از نور به صورت نیم سایه برای این گیاه استفاده کرد.

دما: دمای بین 7 درجه تا 29 درجه سانتی‌گراد برای رشد گیاه برگ عبایی ایده آل است. این گیاه، نسبت به دمای کم، بسیار مقاوم است؛ طوری که دمای حدود صفر را نیز تحمل می‌کند. بهترین دما برای رشد مناسب آن، حدود ۱۱ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

رطوبت و آبیاری: برگ عبایی به خشکی مقاوم است بهتر است در زمستان هفته‌ای یکبار (در صورت اینکه درجه حرارت پایین‌تر از ۱۰ درجه باشد هر ۱۰ روز یکبار آبیاری شود) و در تابستان هفته‌ای دو بار آبیاری شود و توجه داشته باشید که بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک باشد. در زمستان غبار پاشی لازم نیست اما در تابستان در جهت تامین رطوبت هفته‌ای یکبار غبارپاشی کنید. اگر آبیاری به موقع و کافی باشد برگ‌های گیاه خیلی نرم‌تر خواهند بود. رطوبت لازم برای برگ عبایی ۵۰ تا ۷۰ درصد می‌باشد.

خاک و کوددهی: برگ عبایی، به خاکی غنی، به مخصوص خاک گلدان با پایه کمپوست و باpH  بین 5/5 تا 5/6  نیاز دارد. اما اگر در باغچه کاشته شده باشد، می‌تواند در شن و خاک رس به خوبی رشد کند. در طول ماه‌های بهار و تابستان، هر دو هفته یکبار به گیاه کود مایع چند منظوره بدهید. نیازی نیست گیاه در پاییز و زمستان کودی دریافت کند. نکته مهم این است که کود مایع را باید بعد از آبیاری گیاه به خاک اضافه کنید تا از سوختن ریشه جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که رشد برگ عبایی همیشه آرام است، حتی زمانی که کود دریافت کند.

تکثیر: این گیاه با جدا کردن ریزوم به راحتی قابل تکثیر است که بهترین زمان برای تکثیر گیاه، اوایل بهار است و فقط کافی است گیاه را از درون گلدان خارج کرده و ریزوم‌های آن را با استفاده از چاقویی استریل جدا کرده و درون خاکی نرم و حاوی مواد مغذی قرار دهید.

تکثیر برگ عبایی از طریق ریزوم

شکل 2- تکثیر برگ عبایی از طریق ریزوم

آفات و بیماری‌های برگ عبایی

لکه‌های قهوه‌ای روی سطح برگ: علت بروز این لکه‌ها، بیماری‌های قارچی است که گیاهان را به خود آلوده می‌کنند. برگ‌های مورد نظرکه دچار آلودگی شده‌اند باید از گیاه جدا شوند و پس از انجام این کار وسیله مورد نظر را شستشو دهید تا از شیوع این بیماری به سایر گیاهان جلوگیری شود و از آنجایی که قارچ‌های متنوعی باعث بروز این بیماری م‌ شوند، بهتر است از قارچ کش‌های قوی استفاده شود.

زخم‌های سفید پنبه‌ای در زیر برگ: حمله حشرات با تخلیه آب موجود در برگ و ساقه گیاهان موجب آسیب رساندن به آن‌ها می‌شود که در صورت عدم مقابله با این حشرات، گیاه به طور کل آلوده خواهد شد که علت بروز این آفات معمولا قرار گرفتن گیاه در جای نامناسب و خشک مانند کنار رادیاتور است. مالیدن مقداری سرکه به برگ‌های گیاه روشی مناسب برای از بین بردن این آفات است. همچنین میتوان هر ۲هفته یکبار، با سم حشره کش نفوذی، گیاهتان را سمپاشی نمایید تا علائم فوق برطرف گردند.

زرد شدن برگ‌ها: علت این امر، آبیاری بیش از اندازه است. اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری، سطح خاک خشک شود.

آفات و بیماری‌های برگ عبایی

شکل 3- آفات و بیماری‌های برگ عبایی

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر