مقاله آشنایی با گیاه کروتون و نحوه نگهداری آن

کروتون یکی از گیاهان بسیار زیبای آپارتمانی است و بخاطر شکل ظاهری و رنگ زیبایی که برگ‌های آن دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های این گیاه لکه‌های نارنجی، قهوه‌ای، ارغوانی و صورتی با زمینه‌ی سبز تیره می‌باشد که جلوه‌ی خاصی را به گیاه کورتون می‌بخشد. گیاه کروتون در محیط‌های گرم و مرطوب رشد بهتری داشته و محل رشد و پروش ابتدایی آن کشور‌های مالزی، استرالیا، اندونزی و جزایر غرب اقیانوس آرام است.

 

مشخصات گیاه‌شناسی کروتون

کروتون با نام علمی (Codiaeum variegatum) از خانواده (Euphorbiaceae)، در خارج از گلدان ارتفاع این گیاه از 3 متر تجاوز می‌كند. برگ‌های كروتون معمولا مخلوطی از سبز، سفید، زرد، قرمز، صورتی، سیاه و نارنجی می‌باشد. شكل برگ‌ها متنوع از خطی تا تخم مرغی است.  طول برگ‌ها از 5 تا 30 سانتی‌متر است. گل‌های نر و ماده آن جداگانه بر روی گل آذین قرار می‌گیرد. میوه های این گیاه شبیه کپسول هستند.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی کروتون

نام فارسی

کروتون، کرچک هندی، کدیاتم، تارفل

نام انگلیسی

Croton

نام علمی

Codiaeum variegatum

خانواده

Euphorbiaceae

 

انواع کروتون

 

شکل 1- انواع کروتون

شرایط نگهداری کروتون

نور: گیاه کروتون به نور فراوانی نیاز دارد اما نور گیاه کروتون نباید نور مستقیم و شدید آفتاب باشد، چرا که به گیاهان جوان آسیب می‌رساند.  نور محیط یکی از عوامل تاثیرگذار در نحوه ظهور لکه‌های موجود در روی برگ‌ها و رنگ این لکه‌ها است.

دما: دمای مورد نیاز کروتون ۲۷ درجه سانتیگراد در تابستان و حداقل ۱۵ درجه در زمستان است. دمای نگهداری کروتون اگر به شکل تابت ۲۰ درجه برسد بهترین رشد را خواهد داشت.

رطوبت و آبیاری: گیاه کروتون به آب فراوان نیاز دارد. نحوه آبیاری گیاه کروتون بدیت صورت است که نباید سطح خاک گلدان خشک شود. آبیاری در تابستان ۳ الی ۴ بار در هفته می‌باشد. آبیاری کروتون در زمستان ۱ الی ۲ بار در هفته باید صورت گیرد، بهتر است در فاصله دو عمل آبیاری صبر کنید تا سطح خاک تا حدودی خشک شود. گیاه کروتون به پاشیدن آب بر روی برگ‌ها و اسپری آب تمایل زیادی دارد و بهتر است حداقل سه روز یکبار بر روی برگ‌های آن آب اسپری شود.

خاک و کوددهی: خاک کروتون باید غنی و  به زهکشی خوب نیاز دارد. بهترین خاک مناسب گیاه کروتون می‌تواند مخلوطی از سه قسمت مساوی خاک برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم باشد. کف گلدان باید مقداری سنگ ریز یا سفال شکسته قرار دهید تا آب اضافه به خوبی از گلدان خارج شود. برای تغذیه این گیاه می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی هر دو هفته یکبار در فصل‌های بهار و تابستان استفاده کرد.

تکثیر: تکثیر گیاه کروتون بصورت قلمه ساقه، برگ و خوابانیدن، صورت می‌گیرد. اگرچه برخی می‌گویند که قلمه این گیاه در آب هم ریشه‌دار می‌شود اما استفاده از بستر کاشت خاکی توصیه می‌شود.

 

تکثیر گیاه کروتون از طریق قلمه ساقه، برگ و خوابانیدن هوایی

شکل 2- تکثیر گیاه کروتون از طریق قلمه ساقه، برگ و خوابانیدن هوایی

آفات و بیماری‌های کروتون

زرد شدن برگ‌ها:  علت این امرکمبود نور، تاریک بودن محیط نگهداری است برای جلوگیری از این مشکل باید گیاه را به مکانی پرنور انتقال داده شود.

ریزش برگ‌ها: علت این امر تغیرات و نوسانات دمای هوا محیط است برای جلوگیری از این مشکل دمای ثابتی را برای نگه داری از این گیاه باید در نظر بگیرید.

پژمرده شدن برگ‌ها: علت این امر تشنه بودن گیاه و گرم بودن هوا محیط است، برای جلوگیری از این مشکل باید فورا گیاه آبیاری و به مکان خنک‌تری انتقال داده شود.

ریزش برگ‌های پایین گیاه: علت این امر قرار گرفتن گیاه در معرض هوای خشک و سرد است، برای جلوگیری از این مشکل باید گیاه را به مکانی گم‌تر انتقال داده و برگ‌های آن را غبار پاشی کرد.

ایجاد لکه‌های قهوه‌ای:  علت این امر قرار داشتن گیاه در معرض گازهای نفتی و یا محیط آشپزخانه است، برای رفع این مشکل باید گیاه را به محیطی با تهویه هوای پاک انتقال دهید.

پوسیدگی ریشه، ساقه و برگ: علت این امر آبیاری بیش از اندازه گیاه است، بهتر است برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی بگذارید خاک سطحی گلدان خشک شود و سپس شروع به آبیاری کنید.

سوختگی برگ‌ها: علت این امر غبار پاشی گیاه در معرض نور مستقیم خورشید استکه برای رفع این مشکل باید غبار پاشی در سایه انجام شود.

تناسب نداشتن برگ‌ها: این مشکل نشانگر آن است که مواد غذایی به اندازه کافی در خاک وجود ندارد که برای رفع این مشکل باید از کودهای حاوی مواد غذایی برای گیاه استفاده کرد.

 

آفات و بیماری‌های کروتون

شکل 3- آفات و بیماری‌های کروتون

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر