مقاله آشنایی با گیاه شفلرا و نحوه نگهداری آن

شفلرا بومی جنگل‌های انبوه مناطق گرمسیری و جنگل‌های استرالیا است. گیاه شفلرا از جمله گیاهان محبوب آپارتمانی است که تا به امروز حدود ۹۰۰ گونه از آن پیدا شده است. شفلرا گیاهی محبوب برای دوست‌داران گل‌ها و گیاهان آپارتمانی است و خیلی زود با محیط‌های جدید سازگار می‌شود. گیاه آپارتمانی شفلرا به دلیل شکل خاصی که دارد به‌عنوان گیاه اختاپوس و گیاه چتری نیز معروف است. شفلرا تصفیه کننده هواست و می‌تواند آلودگی‌های محیط را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

مشخصات گیاه‌شناسی شفلرا

شفلرا با نام علمی (Schefflera Nora) از خانواده (Araliaceae)، شفلرا یک گیاه همیشه سبز، تک ساقه‌ای با برگ‌های مرکب، پنجه مانند که ابتدا از سه برگچه و سپس پنج برگچه به طول ۳۰ سانتیمتر و به رنگ سبز درخشان تشکیل شده که همگی از یک نقطه خارج می‌شوند و گاهی به صورت چماقی تولید می‌شوند. ارتفاع گیاه شفلرا در صورت فراهم بودن شرایط مطلوب به بیش از ۳ متر هم می‌رسد. شفلرا برگ‌های سبز رنگ روشن براق و چرمي دارد. در این گیاه دمبرگ‌ها بلند و در بخش انتهايي برگ‌هاي پنجه‌اي شکل ابتدا با سه برگچه و سپس تعداد آن‌ها به ۸ عدد مي‌رسد. برعکس اکثر گياهان زينتي که با حذف جوانه انتهايي شاخه‌هاي جانبي رشد می‌کنند، در اين گياه فقط يک شاخه اصلي موجود است. این گیاه به ندرت در محیط گلخانه‌ای و خانه به گل می‌نشیند. میوه‌های این گیاه، نارنجی رنگ و ریز بوده و معمولا در موطن اصلی ظاهر می‌شوند.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی شفلرا

نام فارسی

شفلرا، درخت چتری، پنجه کلاغی

نام انگلیسی

Dwarf umbrella tree, Octopus tree

نام علمی

Schefflera Nora

خانواده

Araliaceae

 

 

آشنایی با گیاه، برگ، گل و میوه شفلرا

شکل 1- آشنایی با گیاه، برگ، گل و میوه شفلرا

شرایط نگهداری شفلرا

نور: گیاه شفرا به نور متوسط غیر مستقیم نیاز دارد بهتر است هفته‌ای یک بار به یک محیط که دارای نور زیاد است منتقل شود در غیر این صورت بعد از مدتی گیاه شادابی خود را از دست خواهد داد.

دما: بهترین دما جهت رشد گیاه شفلرا، دمای ما بین ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

رطوبت و آبیاری: جهت آبیاری گیاه شفلرا اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود در غیر این صورت آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد و برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهند. بنابراین میزان آبیاری شفلرا در تابستان هفته‌ای ۲ الی ۳ بار و در زمستان هفته‌ای یکبار خواهد بود. این گیاه به رطوبت نسبی نیازمند است بهتر است هر ۲ هفته یک بار اقدام به آبپاشی کنید و یک ظرف آب در کنار گلدان قرار دهید تا رطوبت مورد نیاز تامین گردد.

خاک و کوددهی: خاک نیمه سبک برای گل شفلرا مناسب است. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه ترکیبی از پیت ماس، خاک برگ، کوکوپیت و کمی ماسه خواهد بود. گیاه شفلرا را می‌توانید مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر، در فصل رشد گیاه، هر ۲ هفته یکبار و در زمستان نیز ماهی یکبار با کودهای شیمیایی مخصوص گیاهان آپارتمانی مناسب تغذیه نمایید.

تکثیر: شفلرا را می‌توان به ۴ روش قلمه‌زدن، خوابانیدن شاخه، خوابانیدن هوائی و کاشت دانه در بهار تکثیر کرد.

 

تکثیر شفلرا از طریق ریشه‌دار کردن قلمه ساقه

شکل 2- تکثیر شفلرا از طریق ریشه‌دار کردن قلمه ساقه

آفات و بیماری‌های شفلرا

ظاهر شدن زخم‌های پنبه‌ای سفید رنگ روی برگ‌ها: عامل این مشکل، حشره شپشک آرد آلود است. در صورت کم بودن تعداد آفات می‌توان به کمک تکه‌ای پنبه (که آغشته به مایع صابون یا کمی الکل است)، آفات را از روی گیاه حذف نمایید. اما اگر تعداد آن‌ها زیاد بود، می‌توانید از سموم حشره‌کش سیستمیک نیز استفاده نمایید.

لکه‌های ریز قهوه‌ای رنگ روی ساقه‌ها و سطح زیرین برگ‌ها: علت این امر، حشره شپشک سپردار است. در صورت کم بودن تعداد آفات می‌توان به کمک تکه‌ای پنبه (که آغشته به مایع صابون یا کمی الکل است)، آفات را از روی گیاه حذف نمایید. اما اگر تعداد آن‌ها زیاد بود، می‌توانید از سموم حشره‌کش سیستمیک نیز استفاده نمایید.

برگ‌های زرد شده و سطح زیرین برگ‌ها تار عنکبوتی: عامل این مشکل کنه است. گیاهتان را با سم کنه کش سمپاشی نمایید.

کم رنگ شدن برگ واریته‌های ابلق: علت این پدیده کمبود نور است. گلدان را به محلی روشن‌تر با نور غیرمستقیم منتقل نمایید.

زیاد بودن فاصله برگ‌ها و دراز و منحرف بودن ساقه‌: این امر نشان از بالا بودنِ بیش از حد دمای محل نگهداری گیاه شما می‌باشد. برای رفع این مشکل گلدانتان را به محل خنک‌تری منتقل نمایید.

ریختن برگ‌های زرد شده‌: علت این پدیده، آبیاری بیش از اندازه گیاه است. بهتر است اجازه دهید سطح خاک گلدانتان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود. همچنین لازم است زهکش گلدان را بازدید نموده و آب زیر گلدانی را خارج نمایید.

 

آفات و بیماری‌های شفلرا

شکل 3- آفات و بیماری‌های شفلرا

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر