مقاله آشنایی با سمپاشی

آفات و بيماری‌های گياهی، خسارات جبران ناپذيری بر محصولات كشاورزی وارد می‌سازند. از اين‌رو، كشاورزان ناچارند برای حفاظت از محصولات در مراحل مختلف رشد و نمو محصول، با آفات و بيماری‌ها مبارزه كنند. يكی از روش‌های مبارزه با علف‌های هرز، حشرات، آفات و بيماری‌ها استفاده از سموم شيميايی است. اين سموم كه به صورت انتخابی و عمومی كاربرد دارند می‌توانند با از بين بردن علف‌های هرز و آفات تأثير بسزايی در عملكرد محصول و سوددهی آن داشته باشد.

 

آماده کردن سم

كارخانه‌های سازنده، سموم را به گونه‌ای آماده می‌كنند كه بتوان به سهولت آنان را خريداری، آماده و مصرف نمود و در انبار نيز برای مدتی نگهداری كرد. همچنين گاهی به دليل ساختار شيميايی يک ماده سمی حتما بايد آن‌را به شكل و تركيبی خاص عرضه كرد. بر اين اساس سموم در انواع مايع، گرانول و پودري ساخته مي‌شوند.

با توجه به حالت سم و قابليت انحلال‌پذيري آن، سمپاشي ممكن است به يكي از روش‌هاي زير صورت گيرد:

الف) گردپاشی: كه از سموم گردی شكل استفاده می‌شود و سم مورد نظر به صورت گرد بسيار ريز روی گياه يا در محل‌های مورد نظر ريخته می‌شود. در برخی موارد ممكن است گرد اصلی سم را با مواد پودری بی‌اثر مانند پودر تالک مخلوط كرده، مورد استفاده قرار دهند.

ب) محلول پاشی: كاربرد و استفاده از سموم مايع است كه معمولا از آب يا روغن به عنوان حلال استفاده می‌شود.

روي قوطي سموم مختلف برچسبي نصب مي‌شود كه اطلاعات مربوط به سم را به مصرف‌كننده عرضه مي‌كند.

 

برچسب سم

شکل1- برچسب سم  

تهیه محلول سم

در آماده سازی سموم محلول لازم است كه مقدار مشخصی از سم با مقدار مشخصی از آب مخلوط يا محلول شود تا بتوان از آن محلول يا مخلوط در مجاورت گياه زنده استفاده كرد. در آماده‌سازی اصطلاحات مختلفی به كار می‌رود.

يک در هزار: اين اصطلاح يك تناسب بين سم و آب ايجاد می‌كند. يعنی يك واحد سم بايد در يك هزار واحد آب حل شود. يعنی برای مثال يك گرم سم بايد در يك هزار گرم آب حل شود. (در مورد مايعات با درصدی خطا میتوان يك سی‌سی يا معادل يك گرم درنظر گرفت).

لیتر در هكتار: در برخي سموم ميزان مصرف بر حسب ليتر در هكتار بيان شده است در اين نوع سموم ميزان آب مورد استفاده بر حسب تكنولوژي سمپاش متفاوت است و تنها ميزان مصرف سم در هكتار مهم است. هر سمپاشی كه بتواند ذرات سم را ريزتر نمايد آب كمتری در واحد سطح نياز خواهد داشت و غلظت سم در آب نيز بيشتر خواهد بود.

 

بيرجندي، مجيد، حاجی‌احمد، علی. (1398).کاربرد و سرويس ماشين‌هاي کاشت و داشت. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌هاي درسی ايران

ارسال نظر