مقاله آشنایی با آفت‌کش‌های آلی طبیعی (قسمت ششم)

برای کنترل موفق آفات ابتدا لازم است در خصوص زیستگاه، عادت‌های غذایی و مراحل چرخه زندگی آنها اطلاعات کاملی در اختیار داشت. شرایط محیطی همانند رطوبت، دما و در دسترس بودن غذا می‌تواند طول چرخه زندگی حشرات را با تغییر میزان رشد و نمو آنها تحت تاثیر قرار دهد. محیط مناسب برای رشد (معمولا محیط گرم و مرطوب) می‌تواند زمان رشد و نمو حشرات را از تخم به بلوغ کوتاه نماید. بنابراین باید با انجام برنامه‌ریزی دقیق و صرف کمترین هزینه و ایجاد کمترین ریسک برای انسان و محیط زیست به اهداف موردنظر در برنامه کنترل آفت‌ها دست یافت.

 

9ـ فلوسایترینات

نام های تجاری آن شامل Cythrine و Pay-of است که به صورت پودر وتابل و امولسیون فرموله می‌شود و روی طیف وسیعی از حشرات بخصوص شته‌ها و پروانه‌های خانواده Noctuidae (شکل 1) مؤثر می‌باشد.

نمونه‌ای از تصویر پروانه خانواده Noctuidae

شکل 1ـ نمونه‌ای از تصویر پروانه خانواده Noctuidae

 ۱۰- سایفلوترین

با نام تجاری Solfac عرضه می‌شود و دیگر نام‌های آن Tempo  ، Baythroid و Tempo -H می‌باشد که علیه آفات انباری و نیز سوسری‌ها کاربرد خوبی دارد و فرمولاسیون پودر وتابل آن از شهرت بیشتری برخوردار است.

دوران تولید پیرتروئیدهای مصنوعی به 4 دوره یا نسل تقسیم می‌شود.

نسل اول: ۱۹۴۹ با تولید آلترین همزمان است و اولین پیرتروئید مصنوعی با خواصی مشابه سیترین است.

 نسل دوم: همزمان با تولید تعدادی پیرتروئید است که از جمله آنها رزمترین، بیوالترین، بیورزمترین و تترامترین هستند. تا پایان این نسل ترکیبات تولید شده فقط مصارف بهداشتی داشته‌اند.

 نسل سوم: که با سالهای ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ آغاز می شود ترکیبات مهمی نظیر پرمترین و فن‌والرات ساخته شده‌اند. این نسل شامل ترکیباتی است که پایداری مناسب در برابر نور خورشید داشته و مصارف کشاورزی پیدا کرده‌اند.

نسل چهارم: دوران توسعه پیرتروئیدهای مصنوعی است و در حال حاضر نیز ادامه دارد. ترکیبات این نسل علاوه بر پایداری در برابر نور قدرت حشره‌کشی فوق‌العاده‌ای دارند و میزان مصرف آنها نیز تایر ترکیبات قبلی در واحد سطح کاهش یافته است. سیپرمترین و آکریناترین از ترکیبات این نسل هستند.

سایر پایرتروئیدهای مهم که علیه حشرات خانگی کاربرد دارند، شامل آلترين (Alletrin)، بیوآلترین (Bioalletrin)، فنالترین (Phthaltrin)، فورترین (Furethrin)، سیکلترین (Cyclthrin)، فنوترین Phenoihirin) ) و بیورزمترین (Bioresmethrin) هستند. بیوآلترین معمولا به صورت قرص روی اجاق‌های الکتریکی و نیز در اسپری‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. در طبیعت گیاهانی وجود دارند که قسمت‌های مختلف آنها حاوی مواد سمی و آفت‌کش است.

گونه‌های مهم این گیاهان که حاوی آلکالوئیدهای سمی برای حشرات هستند، عبارتند از:

1 ـ Veratrum album (شکل 2): بذر آن حاوی آلکالوئید Veratrin است.

Veratrum album
شکل 2ـ Veratrum album

 

2 ـ Ryaina speciose: ساقه و ریشه آن حاوی آلکالوئید Ryanodin است.

٣- Quassia spp: چوب آن حاوی آلكالوئيد Quassin است

 ۴- Strychnas spp : دانه‌اش حاوی آلکالوئید Strychnin است که به صورت سولفات دواستریکتین به بازار عرضه می‌شود و برای کشتن سگ‌ها و جوندگان مصرف می‌شود.

 

طالبی جهرمی،  خلیل (1391). سم‌شناسی آفت‌کش‌ها (چاپ چهارم). تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.

ارسال نظر