مقاله آشنایی با ترکیبات فسفره آلی (قسمت دوم)

با توجه به رشد روز افزون جمعيت، نياز به توليدات كشاورزي و مواد غذايي در جهان روز به روز بيشتر مي‌شود و اين در حالي است كه هر سال مقادير زيادي از گياهان زراعي و حاصل دسترنج كشاورزان زحمت‌كش در مزرعه و يا انبار مورد هجوم حشرات زيان‌آور، عوامل بيماريزا و علف‌هاي هرز قرار مي‌گيرند. از اين‌رو حفاظت گياهان مورد كشت از گزند عوامل مخرب روز به روز اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند. كنترل شيميايي يكي از روش‌هاي كنترل آفات است كه در آن از سموم شيميايي براي كنترل آفات، بيماري‌هاي گياهي و علف‌هاي هرز استفاده مي‌شود.

 

ترکیبات فسفره آلی

پیرازوفوس

پیرازوفوس، یکی دیگر از ترکیبات فسفره آلی است که در بازار با نام‌های تجاری Afugon و Curamil وجود دارد. این قارچ‌کش روی سفیدک‌های پودری (شکل 1) و هلمنتوسپوریوز گیاهان مختلف مؤثر است.

 پیرازوفوس روی سفیدک‌های پودری گیاهان مختلف نیز مؤثر است.

شکل 1ـ پیرازوفوس روی سفیدک‌های پودری گیاهان مختلف نیز مؤثر است.

تریامیفوس

تریامیفوس (Triamiphos) با نام تجاری Wepsyn، از دیگر ترکیبات فسفره آلی است که برای کنترل سفیدک‌های پودری به کار می‌رود.

ترکیبات پیریمیدین و هیدروکسی‌پیریمیدین

ترکیبات پیریمیدین شامل قارچ‌کش‌های ((ParimolaFenarimol (Bloc) Nuarinol و (Trinidal (Parnon می‌باشد. این قارچ‌کش‌ها علیه برخی بازیدیومیست‌ها و آسکومیست‌ها مؤثر هستند اما کاربرد تجاری وسیعی ندارند. ترکیبات هیدروکسی‌پیریمیدین شامل قارچ‌کش‌های Ethirimol ،Dimethirimol  و Bupirimate می‌باشد که به صورت تجاری بخصوص روی سفیدک‌های پودری به کار می‌روند.

دیمتیريمول

دیمتیري‌مول با نام تجاری Milcurb اولین قارچ‌کش ساخته شده در این گروه می‌باشد. این قارچ‌کش روی سفیدک‌های پودری کدوئیان، گل داوودی و چغندر قند مؤثر است اما کاربرد اصلی آن برای کنترل سفیدک پودری کدوئیان می‌باشد (شکل 2).

کاربرد اصلی قارچ‌کش دی‌متریمول روی سفیدک پودری کدوئیان است.

شکل 2ـ کاربرد اصلی قارچ‌کش دی‌متریمول روی سفیدک پودری کدوئیان است.

اتیریمول

 اتيريمول با نام تجاری Milstem برای کنترل سفیدک پودری غلات به کار می‌رود. این قارچ‌کش به صورت ضد عفونی بذر و برای کنترل سفیدک پودری گندم، جو و یولاف به کار می‌رود. اتیریمول توسط ریشه جذب شده و از طریق مسیر Apoplast منتقل می‌گردد. نحوه اثر آن جلوگیری از عمل آنزیم Adenosine Diaminase می باشد که باعث تبدیل Adenosine به Inosine می‌شود. لازم به توضیح است که آنزیم مزبور در تشکیل آپروسوریوم قارچ‌ها ضروری است.

 

طالبی جهرمی،  خلیل (1391). سم‌شناسی آفت‌کش‌ها (چاپ چهارم). تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.

ارسال نظر