مقاله آشنایی با کنه سیکلامن

کنه سیکلامن در سال ۱۹۳۹ از روی نخل گلخانه‌ای جمع‌آوری و توصیف شده است. این کنه برای اولین بار در ایران در سال 1355توسط سپاسگزاریان از روی سیکلامن گزارش شد. این که در بسیاری از کشورهای آفریقایی و همچنین در مناطق نیمه گرمسیری و نیز در ایران انتشار دارد. این کنه دامنه میزبانی وسیعی دارد و از روی آنتوریوم، قهوه، موز، لیمو، درختان میوه برگ‌ریز، گیاهان زینتی، گیاهان باغی و پاپایا گزارش شده و در بعضی نقاط از روی چای، پنبه، زیتون و مرکبات نیز جمع‌آوری و گزارش گردیده است. البته میزبان اصلی آن مرکبات بوده و خسارت عمده‌ای را روی آنها باعث می‌گردد. به‌علاوه این کنه در ایران از روی نعناع و سیکلامن نیز جمع آوری شده است.

 

کنه سیکلامن (Brevipalpus phoenicis)

شکل‌شناسی

بدن در افراد ماده بالغ تخت و بیضی شکل بوده، رنگ اولیه آنها قرمز است، ولی به نسبت پیشرفت سن، لکه‌های تیره ظاهر می‌شوند، طول بدن در حدود ۲۸۰ میکرومتر می‌باشد. اصولا جمعیت نرها در جنس Brevipalpus بسیار کمتر از ماده‌ها بوده و دارای بدنی کوچک به طول حدود ۲۵۰ میکرومتر می‌باشند (شکل 1).

Brevipalpus phoenicis

شکل 1ـ Brevipalpus phoenicis

خسارت

این کنه آفت مهم چای در بنگلادش، هندوستان، اندونزی و... می‌باشد. تغذیه لارو، پوره و افراد بالغ این آفت سبب از بین رفتن بافت داخلی برگ شده و در اکثر موارد خسارت به صورت قهوه‌ای شدن سطح برگ آسیب دیده ظاهر و در بعضی میزبان‌ها سبب بدشکلی برگ‌ها نیز می‌شود. مطالعات نشان داده که بیشتر کنه‌ها در سطح تحتانی برگ‌های چای متمرکز می‌شوند. این کنه معمولا برگ‌های رسیده و بالغ را ترجیح می‌دهد، ولی در حالت طغیانی و انبوهی بالا به روی برگ‌های جوان می‌رود. این کنه همچنین در رگبرگ‌ها، ترک‌ها، دمبرگ‌های محور برگ و لبه‌های برگشته برگ نیز متمرکز می‌شود. در اثر تغذیه، نقاط فرورفته و به رنگ قهوه‌ای روشن به وجود می‌آید. در صورت تراکم جمعیت، ساقه پاپایا به رنگ سوخته در آمده و حالت دوکی شکل پیدا می‌کند. این کنه روی مرکبات سبب تورم ساقه‌ها، ریزش نابهنگام برگ‌ها و یا کلروزه شدن آنها می‌گردد (شکل 2).

آثار خسارت کنه سیکلامن روی مرکبات

شکل 2ـ آثار خسارت کنه سیکلامن روی مرکبات

زیست‌شناسی

این کنه دارای مراحل زیستی تخم، لارو، استراحت اول، پروتونمف، استراحت دوم، دئوتونمف، استراحت سوم و بالغ می‌باشد. تخم و مراحل سه‌گانه استراحت آن ثابت و چسبیده به گیاه است. نشو و نمای این کنه تابع دما و رطوبت محیط است. تخم‌گذاری نیز به شدت تحت تاثیر دمای محیط است. در منبعي از کنه سیکلامن با نام Brevipalputs orchidarum یاد شده و گفته شده این کنه گیاهی زمستان را به صورت کنه کامل می‌گذراند. در بهار از پناهگاه بیرون می‌آید و در اوایل اردیبهشت تخم‌ریزی می‌کند. فعالیت این کنه کم است و به ندرت و خیلی کند تغییر مکان می‌دهد و ترجیح می‌دهد که به برگ گیاه بچسبد و شیره گیاهی را بمکد. این کنه در سال یک نسل بیشتر ندارد.

کنترل

الف) بیولوژیکی

این آفت دارای دشمنان طبیعی متعددی است که در بین آنها می‌توان به کنه‌های Phytoseiidae و  Stigmaeidae، کفشدوزک سیاه کنه‌خوار .Stethorus sp، لارو بالتوری‌ها به ویژه بالتوری‌های سبز و سوسک‌های خانواده Staphilinidae اشاره نمود که از آن تغذیه کرده و باعث کاهش جمعیت می‌شوند.

ب) شیمیایی

برای این آفت، امولسيون تترادیفون به نسبت 1.5 در هزار توصیه شده است.

 

مینایی، کامبیز (1395). جزوه درسی آفات درختان میوه دانه‌دار و هسته‌دار، دانشگاه شیراز.

اکرمی، محمدعلی(1395). جزوه درسی آفات گیاهان جالیز، سبزی و زینتی، دانشگاه شیراز.

Tomlin, C. S. (2000). The pesticide manual, 12th ed. BCPC.

Whitaker, P. (1998). Important issues in ecologically sound integrated pest management. Am. Entomol. 3:148-153.

ارسال نظر