مقاله آشنایی با انواع سازه گلخانه (قسمت اول)

گلخانه‌ها، سازه‌هايي هستند كه بايد شرايط رشد مطلوب گياه را در تمام سال فراهم نمايند. گلخانه‌هاي تونلي كوتاه و بلند، بايد شرايط اقليمي گياه را در مقايسه با اقليم بيرون گلخانه اصلاح كنند. عواملي مانند نور، دما، رطوبت، دي‌اكسيدكربن و تركيب هواي گلخانه، بايد در سطحي بهينه نگه داشته شوند تا بتوانند بهترين شرايط لازم را براي رشد و فتوسنتز گياه ايجاد كنند. گلخانه مناسب، گلخانه‌اي است كه استحكام كافي داشته باشد و امكان بيشترين نفوذ نور را به داخل گلخانه فراهم سازد و در عين حال، كمترين اتلاف گرمايي را داشته باشد. براي استحكام بيشتر گلخانه و محافظت انرژي، بهتر است ارتفاع گلخانه كم باشد؛ اما در مقابل، اگر حجم و ارتفاع گلخانه زياد باشد، كنترل عوامل اقليمي داخل گلخانه راحت‌تر است. براي آنكه نفوذ نور به داخل گلخانه، يا استحكام گلخانه، حداكثر باشد، به سازه با مشخصات خاصي نيازمند است كه ممكن است با ساير عوامل اقليمي داخل گلخانه در تضاد باشد؛ مـثلا در گلخانه‌هاي چوبي به منظور افزايش استحكام گلخانه، از تعداد زيادي چوب در سقف گلخانه استفاده مي‌شود، ولي اين تعداد چوب بر روي سقف، سبب كاهش نفوذ نور به داخل گلخانه مي‌گردد. بنابراين به طور كلي ميتوان گفت بهترين طرح گلخانه طرحي است كه تعادل بين اين عوامل مغاير (نفوذ نور، مقاومت گرمايي، استحكام و تركيب هواي گلخانه) را فراهم سازد.

 

تطابق سازه گلخانه با نيازهاي اقليمي منطقه

سازه گلخانه نبايد صرفا بر اساس عرف محلي احداث شود بلكه در طراحي سازه بايد به نيازهاي اصلي كشت هر گياه و شرايط اقليمي هر منطقه توجه شود. بيشتر گياهاني كه در گلخانه پرورش داده مي‌شوند، به گونه‌هاي گرمادوست تعلق دارند. براي اقليم‌هاي گوناگون (معتدل، حاره‌اي، نيمه‌حاره‌اي و خشك كم باران)، گلخانه‌هاي مختلفي نيز توسعه يافته‌اند تا بتوانند بر مشكلات اصلي آب و هوايي هر منطقه فائق آمده و كنترل عوامل محيطي داخلي گلخانه را تسهيل نمايند.

 

آشنایی با انواع سازه گلخانه

شکل 1- آشنایی با انواع سازه گلخانه

سازه گلخانه و بارهاي وارد بر آن

در گلخانه‌هايي كه سازه‌هاي سبكي دارند، انتقال نور زياد است؛ همچنين سازه‌ها بايد فشارهاي آب و هواي بيرون مانند برف، باران، باد و تگرگ را تحمل كنند. در بيشتر اوقات، خسارات وارده به گلخانه‌هاي با پوشش پلاستيكي، به وسيله طوفان و ريزش برف سنگين ايجاد مي‌شود. با توجه به ضعيف بودن سازه‌هاي لوله‌اي و براي جلوگيري از صدمات شديد، سازه گلخانه بايد مطابق با استانداردهايي محاسبه و طراحي شود تا تحمل حداقل بارهاي مختلف را داشته باشد. در طراحي گلخانه بارهاي مختلفي بر گلخانه وارد مي‌شود كه به آن‌ها اشاره مي‌شود:

بار غيرزنده: بار غيرزنده بايد از روي واحد وزن سازه و مواد پوشش‌دهنده محاسبه شود. در بعضي از استانداردهاي گلخانه، وزن وسايل تثبيت شده (در صورتي كه به سازه گلخانه متصل باشند)، مانند سيستم حرارتي، سيستم روشنايي، آبياري، پرده‌هاي حرارتي و سايبان نيز، به عنوان بار غيرزنده محسوب مي‌شوند و در برخي ديگر از استانداردهاي گلخانه، وزن تاسيسات را، حتي اگر دائمي باشند، در نظر نمي‌گيرند.

بار محصول: به بار ناشي از وزن محصول، كه به سازه گلخانه وارد مي‌شود، بار محصول گفته مي‌شود. در گلخانه‌اي كه سازه‌ها محصول را نگه مي‌دارند، اين بار بايد مورد توجه قرار گيرد؛ مثلا حداقل بار عمودي بوته‌هاي گوجه‌فرنگي و خيار، 0.15 كيلو نيوتن بر متر مربع (kNm-2) و گياهان گلداني آويز شده از سازه 1كيلو نيوتن بر مترمربع(kNm-2)  است. هنگامي كه محصول بر روي سيم‌هاي افقي آويخته مي‌شود، نيروي كششي پخش شده در سازه نيز بايد مد نظر قرار گيرد؛ مثلا براي پرورش گوجه‌فرنگي و خيار، معمولاً بار افقي 1.2 كيلو نيوتن بر هر متر سيم (kNm-1) وارد مي‌شود.

بار برف: بار ناشي از برف بر روي سطح افقي سقف گلخانه، از بار نقشه‌هاي برف و با ضرايب چندگانه تنظيم و محاسبه مي‌شود. در هلند و آلمان براي گلخانه‌هايي كه گرمادهي مي‌شوند، حداقل بار برف،0.25كيلو نيوتن بر متر مربع (kNm-2) تعيين مي‌شود. بارهاي ناشي از برف در نواحي كوهستاني بيشتر است.

 

بار ناشی از برف بر گلخانه

شکل 2- بار ناشی از برف بر گلخانه

بار باد: بار ناشي از باد بر گلخانه به دو عامل بستگي دارد: 1) به سطحي از گلخانه كه تحت تأثير فشار باد يا مكش باد قرار دارد و 2) به ضريب فشار پوياي باد. نيروي باد به صورت نيروهاي فشار و مكش بر سطح گلخانه پديدار مي‌شود. فشار پوياي باد نيز به ارتفاع مؤثر گلخانه بستگي دارد. ارتفاع گلخانه به صورت فاصله بين سطح زمين و متوسط ارتفاع بين ناودان يا لبه‌هاي بام و بلندترين نقطه سقف تعريف مي‌شود (استاندارد ان اي ان 3859، 1990) هر چه ارتفاع گلخانه بيشتر باشد، ضريب فشار پوياي باد نيز بيشتر است.

پي گلخانه

پي گلخانه بايد تحمل حداكثر تركيبي از بارهاي وارده بر گلخانه را داشته باشد و آن‌ها را به زمين انتقال دهد. به دليل سبك بودن وزن اسكلت گلخانه، بايد به قدرت پي گلخانه در برابر بلند شدن آن در اثر نيروي باد، توجه خاصي شود. لازم به ذكر است كه پروفيل‌هاي (كمان‌هاي) استفاده شده در تونل‌هاي پلاستيكي، نبايد خيلي سبك باشند؛ در غير اين صورت، كمان‌ها به وسيله نيروي باد از شكل طبيعي خارج مي‌شوند.

ارتفاع گلخانه

اگر دريچه‌هاي تهويه بر روي سقف و ديواره كناري گلخانه جاگذاري شوند، بازده تهويه از طريق تهويه طبيعي به ارتفاع گلخانه بستگي خواهد داشت. هر چه پنجره سقفي بلندتر و فاصله بين دريچه تهويه نصب شده در سقف و ديواره جانبي از يكديگر بيشتر باشد، اختلاف فشار بيشتري ايجاد خواهد شد و بازده تهويه طبيعي افرايش خواهد يافت، زيرا بازده تهويه طبيعي، متناسب با اختلاف فشار است. افزايش ارتفاع گلخانه، بار ناشي از باد را بر گلخانه افزايش مي‌دهد و در نتيجه، قدرت اجزاي سازه گلخانه كاهش مي‌يابد. از آنجايي كه نياز حرارتي گلخانه به مساحت بيروني آن بستگي دارد، با افزايش ارتفاع گلخانه، نياز حرارتي آن افزايش مي‌يابد. گلخانه‌هاي بلند با حجم زياد، شرايط اقليمي مناسبي را ايجاد مي‌نمايند، ولي در اين صورت نياز گرمايي گلخانه نيز بيشتر مي‌شود.

 

ارتفاع سقف گلخانه

شکل 3- ارتفاع سقف گلخانه

شيب سقف گلخانه

زاويه شيب سقف گلخانه، بستگي به شكل گلخانه و منطقه مورد استفاده دارد. شيب سقف گلخانه از دو نظر اهميت دارد:

الف- هر چه زاويه سقف گلخانه كمتر باشد، ميزان نفوذ نور به داخل گلخانه بيشتر است

ب- زاويه سقف گلخانه، در ميزان ريزش قطرات ناشي از ميعان بخار آب بر روي گياهان داخل گلخانه مؤثر است؛ به طوري كه هر چه اين زاويه بيشتر باشد، ميزان ريزش قطرات آب كمتر است.

 

بزرگر، رحيم؛ يادگاري، مهراب. (1389). مديريت توليد در گلخانه. تهران: مؤسسه آموزش عالي علمي كاربردي جهاد كشاورزي

ارسال نظر