مقاله آشنایی با سیستم سرمایش پاششی (اسپری)

سیستم سرمایشی فن و پد به شن و گرد و غبار موجود در نواحی بیابانی حساس است، زیرا پدها راحت با مخلوط نمک و شن گرفته می‌شوند. این گرفتگی میتواند شبیه سیمان شود. سیستم مه‌پاش نیز به آب تمیز احتیاج دارد. بنابراین، ساخت سیستمی ساده و بدون اشکالات ذکر شده میتواند پیشنهادی جایگزین برای سیستم سرمایشی فن و پد باشد.

 

سیستم سرمایش پاششی (اسپری)

این سیستم شامل دو اتاقک (محفظه) برای جریان هوا در جهت و مقابل اسپری آب است. عرض کل قسمت سرمایشی 1متر و عرض هر کدام از محفظه‌ها 0.5 متر است. یک شلنگ (لوله) با 15نازل مخروطی در بالای هر محفظه نصب شده است. فاصله بین نازل‌ها 0.6 متر است. قسمت سرمایشی از تیر چوبی پوشیده شده با فیلم پلاستیک و عایق شده با مواد پلاستیکی بازتابنده نور ساخته شده است. این عایق‌بندی به دلیل کاهش اثرات منفی نفوذ مستقیم تشعشع خورشیدی بر بازدهی سرمایشی بسیار حائز اهمیت است. ارتفاع قسمت سرمایشی حدود ۲متر است. هوا از میان گلخانه به وسیله فن‌های محوری مکیده می‌شود و هوای خنک را از دیواره بالایی وارد می‌کند. ابتدا هوا در جهت جریان آب اسپری می‌شود و سپس در جهت مخالف آن حرکت می‌کند.

طراحی جدیدتر این سیستم به گونه‌ای است که جریان هوای ورودی فقط در جهت عکس پاشش قطرات آب اتفاق می‌افتد. در اتاقک اول جریان هوا در جهت عکس پاشش قطرات اسپری شده است و در اتاقک دوم جداکننده قطرات آب بسیار ساده‌ای شامل ورقه‌ای پلاستیکی سفت و محکم که در یک جهت طولی کشیده شده‌اند، تعبیه شده است.

هدف اصلی بهبود جداسازی قطرات و ارزیابی خصوصیات نازل و بازدهی خنک کننده بوده است. قسمت سرمایشی در حالت عملکرد جریان هوا در جهت عکس پاشش قطرات اسپری شده کار می‌کرد. محفظه خنک کننده به سه لوله نازل با 1.8 متر عرض و 2.8 متر ارتفاع مجهز بود. جداکننده قطره بهبود یافته از ورقه‌ای پلاستیکی سخت موجدار با 0.9 متر عرض درست شده بود. نازل‌ها باید تا حد امکان در محفظه خنک‌کننده نصب شوند و از ورودی هوا جدا شوند. هرچه محل نصب بالاتر باشد، زمان تماس قطرات جریان هوا بیشتر است. قطرات بسیار کوچک بازده‌ی خنک کنندگی بهتری دارند، اما قطرات بزرگ در جداکننده قطره بهتر کنترل می‌شوند. عایقبندی واحد خنک‌کننده از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث بهبود چشمگیر بازده‌ی می‌شود. این کولر توسط عایق‌های مخصوصی به ضخامت 50 میلی‌متر و یک فیلم پلاستیکی بازتابنده پوشیده می‌شود.

 

طراحی اولیه سیستم سرمایش پاششی

شکل 1- طراحی اولیه سیستم سرمایش پاششی

در این حالت سیستم تقریبا همان نتایج سیستم ترکیبی جریان هوا در جهت و مقابل اسپری آب را می‌دهد، درحالی که به منبع آب کمتری نیاز است. این روش تقریبا دما را به اندازه سیستم ترکیبی کاهش می‌دهد، اما برای نازل‌ها به آب و فشار کاری کمتری نیاز دارد. اگر مقدار بیشتری آب در سیستم جریان داشته باشد، دمای گلخانه توسط سیستم ترکیبی و با فشار کارکرد 105 × 2پاسکال (۲ اتمسفر) نسبت به سیستم جریان ورودی هوا فقط در جهت عکس پاشش قطرات آب کمـی بیشتر کاهش می‌یابد.

هوای خنک ‌شده اطراف ورق‌ها می‌چرخد و قطرات آب توسط نیروی گریز از مرکز بر سطح ورق‌های پلاستیکی می‌ریزند. به همین دلیل مقدار بسیار کمی آب وارد گلخانه می‌شود. ضریب مبادله به 80 درصد می‌رسد. بسته به رطوبت خارجی دما  5تا 6 درجه سلسیوس کاهش می‌یابد. نتایج با سیستم فن و پد قابل مقایسه است، درحالی که سیستم خنک‌کننده اسپری نسبت به گرفتگی حساس نیست.

 

سعید‌راد، محمد حسین؛ مومنی، داوود؛ رضوانی، سید معین الدین؛ ظریف نشاط، سعید. (1399). راهنمای جامع اصول سرمایش در گلخانه‌ها. تهران: نشر آموزش کشاورزی

ارسال نظر