مقاله آشنایی با برداشت

امروزه تلاش گسترده ای در جهت ایجاد شرایط مناسب برای کاشت و داشت محصولات کشاورزی انجام می‌گیرد که هدف از آن افزایش تولید محصول می‌باشد. این در حالی است که نباید از مرحله برداشت به عنوان مرحله‌ای مهم غافل شد. خسارت و کاهش محصول در این مرحله، گاه از حمله آفات شدیدتر است، به طوری که گاهی تا بیش از 20 درصد محصول از بین می‌رود. چنانچه کشاورزان از چگونگی برداشت و نحوه تنظیم صحیح کمباین شناخت کافی داشته باشند، خواهند توانست بطور موثر از تلفات محصول در حین برداشت جلوگیری نمایند.

 

برداشت

در رابطه با ریزش محصول در زمان برداشت، بایستی به این نکته توجه نمود که عوامل کنترل افت تنها به تنظیم صحیح کمباین مربوط نمی‌شود، بلکه عواملی همچون مدیریت برداشت و خصوصیات محصول نیز در آن دخیل هستند.

مدیریت برداشت و عوامل موثر در ریزش دانه

1-زمان برداشت محصول

2-درصد رطوبت دانه

3-میزان رطوبت هوا

4-وضعیت زمین از نظر پستی و بلندی

5-تنظیم بودن و درست کار کردن قسمت‌های مختلف کمباین

زمان برداشت محصول: زمان برداشت گندم بستگی به روش برداشت و آب و هوای منطقه دارد. باید توجه داشت که در موقع برداشت گندم، ساقه، برگ‌ها و دانه کاملا رسیده و زرد شده باشد و دانه‌های نارس داخل خوشه نباشد. در این حالت اگر ساقه گندم را خم نماییم انعطاف نداشته و ساقه شکسته خواهد شد.

درصد رطوبت دانه: رطوبت دانه گندم در زمان برداشت نیز بایستی خیلی کم باشد. در غیر این صورت در موقع برداشت با کمباین محصول به خوبی کوبیده نشده و دانه از خوشه جدا نمی‌شود و یا دانه‌ها در زیر کوبنده له می‌شوند. رطوبت مناسب دانه در زمان برداشت 15 تا 16 درصد می‌باشد و آن زمانی است که دانه‌های جدا شده از خوشه به آسانی با دست شکسته شده، اما له نگردد. در این موقع مزرعه آماده برداشت می‌باشد. بایستی به این نکته توجه داشت که خشک شدن بیش از حد دانه گندم نیز باعث می‌شود تا در موقع برداشت محصول، دانه ریزش نماید و یا درصد دانه‌های شکسته افزایش یابد.

 

برداشت گندم با کمباین

شکل1- برداشت گندم با کمباین

میزان رطوبت هوا: عملیات برداشت بهتر است در هوای گرم و آفتابی انجام شود. گاهی اوقات در شب و اوائل صبح به دلیل وجود شبنم بر روی ساقه و خوشه، بریدن و جداسازی دانه از کاه با مشکل مواجه شده و برداشت محصول به خوبی انجام نمی‌شود. در این شرایط باید از برداشت خودداری نمود.

وضعیت زمین از نظر پستی و بلندی: در اراضی غیر هموار و مزارعی که در سطوح شیب دار قرار دارند، به دلیل عدم تعادل کمباین در هنگام برداشت، تلفات دانه از طریق ریزش محصول افزایش می‌یابد. لذا توصیه می‌گردد با توجه به اینکه این گونه مزارع غالبا در قطعات کوچک و به صورت دیم کشت می‌شوند، حتی الامکان در آن‌ها از برداشت با کمباین خوداری و یا از کمباین‌های مخصوص سطوح شیب‌دار استفاده نمود.

تنظیم بودن و درست کار کردن قسمت‌های مختلف کمباین: قبل از آنکه به تنظیمات مختلف کمباین پرداخته شود لازم است کمباین و اجزا مختلف آن را شناخت و سپس نسبت به تنظیم صحیح آن اقدام نمود. که در مقالات بعدی به این موضوع پرداخته می‌شود.

 

حاتمی، مجتبی. (1386). کمباین و تنظیم قسمت‌های مختلف آن. کرمانشاه: حوزه ترویج و نظام بهره برداری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه

ارسال نظر