مقاله آشنایی با کمباین (قسمت دوم)

در برداشت غلات و سایر محصولات دانه‌ای توسط کمباین، ممکن است به دلیل تنظیم نبودن دستگاه برداشت، مقدار زیادی از محصول ریزش نماید و یا آسیب دیده و تلف شود. تنظیم نبودن هر قسمت از ماشین برداشت، خسارت‌هایی را به محصول وارد می‌کند. هر ساله در زمان برداشت محصول، به علت نقص در ماشین‌های برداشت، مقدار قابل توجهی از محصول تلف می‌شود.

 

پ) بخش بوجاری: این بخش شامل قسمت‌های به شرح ذیل می‌باشد:

1-استوانه کلش‌کش با چهار پر: وسیلهای است که بعد از خرمنکوب قرار گرفته و با گردش خودکاه‌های بلند (کلش) را بر روی کاه پران‌ها می‌اندازد.

2-کاه پران‌ها: صفحات مشبک، ناودانی و پله پله‌ای به تعداد 4 عدد می‌باشند که با حرکات لرزشی خود دانه‌های باقی‌مانده را از کاه و کلش جدا و سپس کلش را از پشت کمباین بیرون می‌ریزند. دانه‌هایی که از شبکه‌های کاه پران عبور می‌کنند بر روی سینی زیرکاه پران ریخته می‌شوند.

3-سینی زیر کاه پران: دانه‌ها و اجسام ریز خارج شده از کاه پران‌ها بر روی سینی زیر کاه پران ریخته و به وسیله آن به سمت سینی دانه هدایت می‌شوند.

4-سینی دانه یا سینی کنگره‌دار: این سینی در زیر ضد خرمنکوب قرار دارد. دانه‌های جدا شده ابتدا روی آن ریخته و سپس بر روی الک‌ها می‌ریزند.

5-الک بالایی: دانه و کزل (خوشه نیم کوب) ابتدا بر روی سینی کنگره‌دار ریخته شده و از آنجا بر روی الک بالایی ریخته می‌شوند. سوراخ‌های الک بالایی درشت بوده، بطوری که یک بند انگشت بایستی از آن عبور نماید. اندازه سوراخ‌ها تقریبا 13 میلی‌متر می‌باشد. کزل‌های درشت توسط این الک جدا می‌شوند. تنظیم سوراخ‌ها توسط یک اهرم که در کنار الک قرار دارد، انجام می‌شود.

6-بچه الک (دنباله الک بالایی): سوراخ‌های آن نسبت به الک بالایی معمولا بزرگتر است (تقریبا به اندازه دو بند انگشت). شیب بچه الک از عقب کمباین به سمت جلو می‌باشد. وظیفه آن کند کردن حرکت اجسام ریزی است که بر روی غربال بالایی به سمت عقب در حرکت می‌باشند. به این ترتیب دانه‌ها و کزل‌های ریز فرصت عبور از سوراخ‌های این الک را خواهند داشت.

7-الک زیری: از الک زیری نباید کزل عبور کند و فقط مخصوص عبور دانه می‌باشد. کزل‌های ریز عبور کرده از الک بالایی توسط الک زیری از دانه جدا می‌شود. اندازه سوراخ‌ها در الک زیری 3 تا 6 میلی‌متر است. دانه از منافذ الک زیری عبور کرده و بر روی سینی دانه می‌ریزند و کزل‌های ریز باقی‌مانده بر روی آن به سمت سینی کزل هدایت می‌شوند.

حاتمی، مجتبی. (1386). کمباین و تنظیم قسمت‌های مختلف آن. کرمانشاه: حوزه ترویج و نظام بهره برداری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه

شکل1- کمباین

8-سینی کزل: کزل‌های درشت (خوشه نیمه‌کوب با 5 تا 7 دانه) جدا شده از بچه الک و کزل‌های ریز (خوشه نیمه کوب با 3 تا 4 دانه) جدا شده از الک زیری بر روی سینی مجدد به مخزن کزل در زیر کمباین انتقال داده می‌شود.

9-سینی دانه: دانه‌های خروجی از قسمت کاه پران و الک زیری را جمع‌آوری و به مخزن فرعی دانه منتقل می‌کند. دانه‌ها از مخزن فرعی دانه، توسط بالابر به مخزن اصلی دانه یا انبار دانه حمل می‌شوند.

10-مخزن کزل: کزل‌های موجود بر روی سینی کزل به داخل مخزنی استوانه‌ای شکل به نام مخزن کزل رفته و از آنجا توسط یک بالابر، مجددا به خرمنکوب انتقال داد، می‌شوند.

11-پنکه باد: پروانه‌ای است فلزی با 4 تا 6 پره که با چرخش آن جریان باد جهت بوجاری و جدا کردن کاه‌های ریز و اجسام سبک نظیر بذر علف‌های هرز و دانه‌های لاغر و باد زده تامین می‌شود. سرعت چرخش آن بسته به نوع محصول متفاوت است. تعداد دور آن برای گندم 600 دور در دقیقه می‌باشد. با افزایش وزن دانه، تعداد دور پنکه افزایش می‌یابد. باد پنکه از قسمت پائین کمباین به زیر هر دو الک می‌وزد و اجسام سبک را از پشت کمباین به بیرون پرتاپ می‌کند.

ت) بخش اهرم‌های تنظیم: برخی از عملیات برداشت به وسیله اهرم‌های کنترل موجود در کابین راننده قابل تنظیم است. این اهرم‌ها عبارتند از: اهرم تنظیم سرعت حرکت، اهرم تنظیم ارتفاع فلکه، اهرم تنظیم دستگاه درو، اهرم تنظیم برای تنظیم کلش‌گیر، اهرم تخلیه مخزن غله، اهرم کنترل سرعت فلکه جلو، اهرم تنظیم قسمت بوجاری، اهرم قطع و وصل قسمت درو، پیچ تنظیم سرعت خرمنکوب، اهرم تنظیم فاصله بین خرمنکوب و ضد خرمنکوب در قسمت جلوی کوبنده.

 

حاتمی، مجتبی. (1386). کمباین و تنظیم قسمت‌های مختلف آن. کرمانشاه: حوزه ترویج و نظام بهره برداری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه

ارسال نظر