مقاله آشنایی با گیاه دارویی کَوَر

ایران به دلیل شرایط اقلیمي و جغرافیایي، رویشگاه گستره وسیعي از گیاهان دارویي است. کشور ایران با اقلیمهاي مختلف آب و هوایي، دارا بودن حدود 8000 گونه گیاهي و بیش از 1000گونه دارویي، بستر بسیار مناسبي براي دستیابي به گونههاي با ارزش دارویي و نادر است. گیاهان دارویی از گیاهان مهم اقتصادی در هرمنطقه هستند که همواره منبع اصلی مواد مؤثره اساسی در تهیه بسیاری از داروها هستند که به صورت خام یا فراوری شده در طب سنتی و مدرن صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. تولید این گیاهان میتواند در کنار طلای سیاه، نام طلای سبز را در سبد اقلام صادراتی کشورمان قرار دهد. از طرفی با توجه به مشکل شوری در مناطق خشک و نیمه خشک از جمله ایران، کاشت گیاهان شورپسند (هالوفیت) در این نواحی از راه حلهای نوید بخش برای مقابله با شوری و فرسایش خاک است.

 

مشخصات گیاهشناسی

گیاه کَوَر ) Capparis spinosaگونهای خشکی دوست (گزروفیت) و شورپسند (هالوفیت) است و گیاهی مناسب برای کاربرد در محیطهاي شور، خشک و نیمه خشک است. گیاه کَوَر متعلق به جنس کاپاریس است که با دارا بودن 250 گونه، بزرگترین جنس این خانواده است. کَوَر گیاهی علفی چند ساله گاهی درختچهای یا بوتهای، با ریشه چوبی و منشعب است. کَوَر گیاهی زیبا، دارای ساقههای ساده یا منشعب، بدون کرک یا پوشیده از کرکهاي نرم و به طول 1 تا 1.5 متر است. انشعابات ساقه گیاه کَوَر از یک ناحیه چوبی شده که در واقع قاعده ساقه به حساب میآید، منشأ میگیرد و وضع غالباً گسترده بر روی زمین پیدا میکند. برگهای آن ساده، از نظر اندازه متنوع، دم برگدار، با بافتی ضخیم یا نازک، عاری از دندانه، به رنگ سبز روشن و دارای دو زائده خار مانند در محل اتصال دمبرگ به ساقه است. گلهای درشت آن، منفرد و محوري و رنگ سفید مایل به گلی دارد. در داخل پوشش گل این گیاه تعداد فراوانی پرچم دراز وجود دارد که مجموعا ظاهری بسیار زیبا به گل میبخشد و اغلب شب بوی و معطر است. میوه آن که در قسمت انتهایی یک زائده دراز (نهنج) به وجود میآید، بیضوی، گوشتدار، شکوفا به طول 12 تا 45میلیمتر و عرض 10 تا 20 میلیمتر، با دانههای متعدد، در آغاز به رنگ سبز روشن است، ولی به تدریج مایل به قرمز میشود. میوه کَوَر در ایران با نام "خیارکبر" یا"خیارسنگ" معروف است.

جدول 1- مشخصات گیاه شناسی کَوَر

نام فارسی

کَوَر، خیار کبر، خیار سنگ

نام انگلیسی

Capper bush,

Capper common

نام علمی

Capparis spinosa

خانواده

capparidacea

 

گیاه کَوَر

شکل 1- الف) بوته گیاه کَوَر، ب) برگ گیاه کَوَر، ج) گل گیاه کَوَر، د) میوه گیاه کَوَر

اندام مورد استفاده

جوانههای گل (غنچهها) اندام مورد استفاده گیاه کَوَر هستند.

 جوانه‎های گل (غنچه‎ها) گیاه کَوَر

شکل 2- جوانههای گل (غنچهها) گیاه کَوَر

گل کَوَر به همراه جوانه های نرسیده آن

شکل 3- گل کَوَر به همراه جوانه های نرسیده آن

خواص درمانی

مصارف درمانی متعددی برای این گیاه ذکر شده است، از جمله درمان بیماری دیابت، کاهش کلسترول، خاصیت آنتی اکسیدان، درمان دردهای مفاصل و رماتیسم، ادرارآور، ضد فشارخون، نیروبخش، تقویت فعالیت کبد و ضد عفونی کننده کلیه است. پوست ریشه گیاه به عنوان ماده مقوی، مدر و قابض کاربرد سنتی دارد و همچنین در درمان بسیاری از بیماریها نظیر بیماریهای کلیه، کبد، طحال، پوستی، کمخونی، اعصاب، نقرس، دیابت و روماتیسم استفاده میشود. یونانیان بر این باورند که جوشانده ریشه گیاه کَوَر یا جوانه آن به طور قابل ملاحظهاي در درمان روماتیسم سودمند است. همچنین میوه و جوانه این گیاه حاوي روتین و کوئرسیتین (ترکیبهاي فلاونوئیدی) است. کوئرستین، خاصیت ضد باکتریایی، ضدسرطاني، ضدالتهابي و ضد درد دارد و ترکیب بیوفلاوینوئید موجود درآن مویرگها را تقویت ميکند و مانع تشکیل لختگي خون ميشود. جوانههاي ناشکفته و مولد گل آن اثر نیرو دهنده دارد. جویدن پوست تازه آن، مسکن دندان است. از قسمتهای مختلف این گیاه به صورت جوشانده، پودر و قرص کپسول و محلول روغنی استفاده میشود.

روش تکثیر

تکثیر گیاه از طریق قلمهزدن یا کاشتن بذر صورت میگیرد. میزان جوانهزنی بذر کَوَر معمولاً ناچیز است. خواب بذر این گیاه مانع از جوانهزنی یکنواخت میشود. ظهور گیاهچه در مزرعه حدوداً 5 درصد است؛ بنابراین کاشت مستقیم بذر در مزرعه توصیه نشده است.

بذر گیاه کَوَر

شکل 4- بذر گیاه کَوَر

تکثیر رویشی از طریق قلمهزنی انجام میگیرد. جمع آوري قلمهها از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت انجام میشود. انتخاب قلمهها از ساقههاي با قطر بیش از 1 سانتیمتر صورت میگیرد. طول قلمهها 8 سانتیمتر است و 6 تا 10جوانه دارند. در صورتی که قلمهها را در محلول هورمون ریشهزایی اُکسین غوطهور کنیم و سپس در یک خاک بافت متوسط (لومی) و با زهکشی خوب قرار دهیم، قلمهها به خوبی ریشهدار میشوند.

قلمهها در گلخانه براي حداقل یک سال نگهداري میشود. انتقال قلمههاي ریشهدار شده در اواخر فصل زمستان و در طول فصل بهار انجام میشود و در سال اول با سنگ پوشیده میشوند. با توجه به اینکه هر بوته در حداکثر رشد میزان پوششي حدود 10مترمربع نیاز دارد، کشت 1000 بوته در هر هکتار امکانپذیر است.

قلمه گیاه کَوَر

شکل 5- قلمه گیاه کَوَر

کاشت

این گیاه به خاکهای گچی و کمی رسی با زهکشی خوب سازگار است؛ اما خاکهای عمیق شنی- لومی و شنی را ترجیح میدهد، همچنین اسیدیته خاک بین 1.6 تا 8.5 را میتواند تحمل کند. کَوَر در برخی مناطق ایران به ویژه در استانهای جنوبی و غربی در خاکهای دارای pH قلیایی یافت میشود. این گیاه با محیطهای نامساعد، گرم، خشک و شدتهای بالای تابش سازگاری یافته است. دارای ریشههای عمیق و گسترده است و به خشکی مقاوم است. در مناطق خشک با بارندگی کمتر از 200 میلیمتر در سال به خوبی سازگار است و دمای 50 درجه در تابستان را میتواند تحمل کند. این گیاه نه تنها به کمبود آب و حرارت بالا مقاومت قابل ملاحظهای نشان میدهد، بلکه به سرما نیز مقاوم است و میتواند تا دمای8 درجه سانتیگراد نیز به حیات خود ادامه دهد. این گونه به طور خودرو در شکاف صخرهها و دیوارهاي سنگی، در کنار جادهها، زمینهاي بایر، دامنه کوهها، در اطراف گیاهان زراعی به عنوان علف هرز، روي خاکهای سنگریزهای و کم عمق، در زیستگاههاي سنگریزهاي و خشک و به صورت گسترده روی سطح زمین یا واژگون روی صخرهها و لبه پرتگاهها میروید.

داشت

براي اصلاح رشد شاخههاي کَوَر که به صورت نامنظم است، گیاهان را با الگوي مربعی شکل و با فاصله ۲تا ۶ متر کشت میکنند. در ایتالیا، کَوَرها در فاصلههاي 2 تا 2.5 متري از یکدیگر کاشته میشوند. گیاه در مرحله گیاهچهاي حساسیت زیادي به کمبود آب دارد. در اولین دو تابستانی که بعد از کاشت انجام شود، 2 تا 3  مرتبه نیاز به آبیاری دارد؛ اما گیاهان با عمر بالاتر از ۲سال نیاز به آبیاری ندارند. از غرقاب کردن گیاهان در سال اول باید خودداري شود؛ زیرا باعث میزان بالاي بوته میري گیاهان جوان میشود. در سال اول از رژیم حداقل آب در بهار و تابستان استفاده میشود. گیاهان خودروي کَوَر در مناطق خشک با بارندگی کمتر از 200میلیمتر در سال و بدون آبیاري رشد میکنند. بنابراین آب دادن پی در پی باعث محدودکردن توسعه سیستم ریشه عمیق میشود. آب در دسترس مهمترین عامل محدودکننده تولید است و براي ترغیب گیاه به افزایش قابلیت تولید، باید از آبیاري قطرهاي استفاده شود.

آبیاری قطره‎ای بوته‎های کَوَر

شکل 6- آبیاری قطرهای بوتههای کَوَر

اندامهاي هوایي گیاه در طول فصل سرما خشک میشود؛ بنابراین در زمستان هرس سنگین برای حذف شاخههاي خشک شده انجام میشود. این هرس براي تولید ضروري است؛ زیرا جوانههاي گل روي شاخههاي یک ساله ظاهر میشوند. بنابراین در زمین زراعتی که گیاه معمولاً در سال اول گل میدهد، باید ساقه آن را از مجاور سطح زمین قطع کرد تا در آینده از محل اطراف آن شاخههاي قوي و سالم ظاهر شود و با رشد تدریجی آنها گیاهی قابل بهرهبرداري تا سال پنجم و ششم به دست آید. مقابله با علفهاي هرز مخصوصا در هنگام استقرار مهم است. بوته کَوَر مستقر شده به سرعت توسط تاج، پوشش سطح زمین را میپوشاند و تا حد زیادي باعث کاهش رشد علفهاي هرز میشود. آفات و بیماريها عاملی محدود کننده براي کَوَر نیستند. از آنجایی که گیاه کَوَر پس از استقرار نیازمند نهادههاي کمی است (آب و کود،) گیاهی مناسب براي یک سامانه زراعی ارگانیک یا کم نهاده است. به نظر نمیرسد که این گیاه به آفات و بیماريها حساس باشد که این مسئله نیاز براي کاربرد مواد شیمیایی را محدود میکند. البته ممکن است برخی ویروسها به وسیله پیوند زدن و تکثیر واریتههاي کاشته شده انتقال یابند. برخی حشرات نیز ممکن است حامل ویروس باشند.

برداشت

فراورده اصلی کَوَر جنبه تجارتی دارد و غنچههاي نورس گل دارای ارزش اقتصادی است. غنچههاي کَوَر از گیاهان خودرو در رویشگاههاي طبیعی جمع آوري میشوند. جمع آوري غنچهها از خرداد تا شهریور، در گرماي شدید بیابان به طول میانجامد. گیاه کَوَر پس از 3 تا 4سال به تولید بالاي غنچه میرسد. بهرهبرداری اقتصادی از سال سوم تا ششم است.

مزرعه کَوَر

شکل 7- مزرعه کَوَر

 

خواجه حسینی، ساره؛ یزدانی بیوکی، رستم؛ راد، محمدهادی. (1398). آشنایی با گیاه کَوَر. تهران: نشر آموزش کشاورزی

ارسال نظر
1401/04/23  -  طیبه پاپی زاده، لرستان الشتر،

خیلی خوب واموزنده بود بااینکه اولین باربود درباره ش میخوندم لذت بردم ممنوم

پاسخ مدیر سایت: سلام همراه گرامی ممنون از حسن توجه شما