مقاله آشنایی با کاشت و پرورش نخل آرِکا

نخل آرِکا درخت زیبایی است که به دلیل میوه‌های مایل به قرمز مایل به زرد شناخته می‌شود و در مناطق گرم آسیا کشت می‌شود که حاوی دانه های مخروطی شکل با پایه صاف است که به آجیل فوفل نیز معروف است، از هزاران سال پیش در طب سنتی چین به عنوان یک ماده ضد انگلی مورد استفاده گسترده‌ای قرار گرفته است. کشت اقتصادی این گیاه به دلیل برداشت بذرهای آن می باشد که به آجیل آرِکا معروف است.

 

مشخصات گیاه‌شناسی نخل آرِکا

نخل آرِکا با نام علمی (Areca catechu) از خانواده (Arecaceae)، که ارتفاع آن تا حدود 20 متر نیز میرسد و قطر تنه‌ی آن میتواند 10 تا 15 سانتیمتر رشد کند. نخل آرِکا دارای برگ‌های همیشه سبز، به طول 1.5 تا 2 متر، پَرمانند (مرکب) با برگچه‌های متعدد و انبوه می‌باشد. گل‌ها نخل آرِکا به رنگ سفید دیده می‌شوند. این نخل در تمام سال می‌تواند گل دهند و دارای عطری شیرین می‌باشد. میوه ها به رنگ قرمز مایل به زرد و در اندازه های یک تخم مرغ و به طول حدود 6 سانتیمتر می‌باشد. این میوه‌ها حاوی یک بذر به اندازه‌ی میوه‌ی بلوط، مخروطی شکل و به رنگ مایل به قهوه‌ای است. قسمت مورد استفاده این گیاه بذر‌های آن است که به هم عنوان آجیل مصرف می شود و هم مصرف دارویی دارد.

جدول 1- مشخصات گیاه‌شناسی نخل آرِکا

نام فارسی

نخل آرِکا

نام انگلیسی

Areca palm

نام علمی

Areca catechu

خانواده

Arecaceae

 

 

آشنایی با درخت، برگ، گل و میوه نخل آرِکا

شکل 1- آشنایی با درخت، برگ، گل و میوه نخل آرِکا

شرایط نگهداری نخل آرِکا

نخل آرِکا بومی نواحی اقیانوس آرام، آسیا و بخش‌هایی از شرق آفریقا است بنابراین آب و هوایی گرمسیری مناسب برای رشد این گیاه است. هوای گرم و بدون سرما مناسب برای رشد این گیاه است. از نظر نیاز نوری به آفتاب کامل تا کمی سایه احتیاج دارد. این درخت نسبت به سرما حساس بوده و نمی‌تواند آب و هوای سرد را تحمل کند و از بین می‌رود. خاک مورد نیاز برای رشد نخل آرِکا باید کمی اسیدی با pH  حدود 6-6.5 و زهکشی مناسب باشد. تکثیر نخل آرِکا از طریق کشت بذرهای آن صورت می‌گیرد. بهتر است بذرها از میوه‌های کاملا رسیده برداشت شوند.

درختان نخل بومی مناطق استوایی هستند و نیاز به آبیاری و رطوبت بالا دارند. بهتر است که خاک گیاه مرطوب بوده و در فاصله‌ی دو آبیاری خشک نگردد. در طول فصل رشد،  بهار و تابستان زمان مناسب کوددهی به این گیاه و تامین عناصر غذایی مورد نیاز در صورت مشاهده علائم کمبود است.

 

نخلستان آرِکا

شکل 2- نخلستان آرِکا

 

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

ارسال نظر