مقاله آشنایی با مکان‌یابی ساخت گلخانه (قسمت دوم)

در سال‌های اخیر، ساخت گلخانه‌ها برای تولید محصول‌های کشاورزی به دلیل امکان کنترل عامل‌های تاثیرگذار بر محیط مانند تغییرهای دمایی، جلوگیری از پدیده‌های سرمازدگی و گرمازدگی، استفاده بهینه از منابع آب و خاک، امکان کاربرد مناسب کود و سم، امکان تولید در خارج از فصل و نیز افزایش کمیت و بهبود کیفیت محصول، جایگاه ویژه‌ای به این نوع از تولید بخشیده و کشت گلخانه‌ای در حکم یک روش تولید متفاوت با بهره‌وری بالا رو به گسترش است.

 

کمیت آب منطقه

برای آبیاری گیاهان گلخانه‌ای با ارزش افزوده بالا، دسترسي به آب مورد نیاز  با کیفیت مطلوب، ضرورت دارد.  بسیاری از مکان‌های واقع درحوزه آبریز دریای مدیترانه، به دلیل نبود دو شاخص کمیت و کیفیت آب مورد نیاز از طرح‌های گلخانه‌ای کنار گذاشته شده‌اند. بنا براین؛ توجه به چند نکته در این بخش مهم می‌نماید:

 

تجهیزات سیستم آبیاری گلخانه

شکل 1- تجهیزات سیستم آبیاری گلخانه

  1. دست کم، حجم آب مورد نیاز براي 1000 مترمربع گلخانه در هر شبانه روز در فصل تابستان که مصرف حداکثری دارد m3 10-8 است که با توجه به میزان آب موجود، با این شاخص سطح گلخانه در دست ساخت را می‌توان مشخص کرد.
  2. در کشت‌های خاکی، به یک نوبت آبیاری در روز، حدود lm2- 10-8 و در کشت‌های بدون خاک، به سه نوبت آبیاری در روز و در هر نوبت حدود 2 – 2.5 لیتر در هر متر مربع آب نیاز داریم.
  3.  در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، حداکثر آب مورد نیاز برای کشت انواع سبزی‌های گلخانه‌ای،  مانند: خیار، گوجه فرنگی و  فلفل دلمه‌ای حدود lit.s-1.ha-1  0.6- 0.7 تعیین و اعلائم شده است. در ایران نیز حداکثر آب (هیدرومول) مورد نیاز برای کشت بدون خاک سه محصول گلخانه‌ای مهم (خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای) در جاهای مختلف کشور به ترتیب lit.s-1.ha-1  0.16 – 0.74، 0.29– 0.95، 0.15– 0.25 تعیین و گزارش شده‌اند.

بطور اصولی، نیاز آبی گیاهان گلخانه‌ای با استفاده از رابطههای تجربی مانند: روش‌های تشت تبخیر فائو، هارگریوز، تشعشع فائو و تشعشع منطقه‌ای آلمریا یا روشهای نظیری مانند: معادله پنمن-مانتیت اصلاح شده برای گلخانه و معادله بیله ویژه کشتهای بدون خاک یا استفاده از الگوهایی مثل  PrHo محاسبه شدنی‌اند. تلفات تبخیر از استخرهای روباز ذخیره آب، حدود mm.yr-1 550 -490 تخمین زده می‌شود.

برای به کارگیری سیستم‌های سرمایش تبخیری مانند پد-فن و مه پاشها با توجه به مکانیزم عملکرد آن‌ها، به مصرف آب بیشتری نیاز است. در نتیجه، تخمین میزان آب مورد نیاز در سیستمهای سرمایش تبخیری گلخانهها اهمیتی ویژه دارد، زیرا بیشترین کاربرد این سیستمها در منطقههای خشک و نیمه خشک جهان است و صددرصد مشخص است که در آن منطقهها، آب به عنوان یک نهاده بسیار ارزشمند و محدود کننده برای تولید محصول‌های کشاورزی به شمار می‌آید. به همین دلیل آگاهی پیدا کردن از مصرف آب در سیستم سرمایش تبخیری از دیدگاه برنامه‌ریزی و تخمین کل آب مورد نیاز گلخانهها، بسیار مهم است.

از سوی دیگر، هنگام مکان‌یابی و محاسبه آب مورد نیاز یک مجتمع گلخانه‌ای، همه مصرف‌های گوناگون آب باید بررسی و تخمینزده شوند. همچنین، در منطقههایی، نیاز آبی سیستم سرمایشی بیش از نیاز آبی محصول گلخانهای ممکن است مورد نظر باشد.

مطالعات انجام شده و تجربیات موجود نشان میدهند که مقدار مصرف آب در سیستم سرمایش پد- فن تحت تاثیر دما و رطوبت نسبی هوای بیرون گلخانه و شتاب (سرعت) تهویه لازم برای گلخانه است. مقدارهای گزارش شده برای منطقه‌های اقلیمی معتدل، نیمه خشک و خشک جهان، دامنه 9/0 – 8/11 لیتر به ازای هر متر مربع از مساحت گلخانه در یک ساعت، در کارکرد روزانه 5-10 ساعت و یا دامنه 5.8 – 14.9 لیتر به ازای هر متر مربع از پد در یک ساعت از کارکرد سیستم سرمایشی را نشان می‌دهند.

همچنین مقدار مصرف آب در سیستم‌های مه پاش پر فشار، حدود 2.5 – 4.2 لیتر به ازای هر متر مربع از گلخانه در روز و در کارکرد روزانه حدود 6 ساعت و در سیستمهای مه پاش کم فشار حدود 0.6 – 18 لیتر به ازای هر متر مربع از گلخانه در روز و در کارکرد روزانه حدود 6 ساعت است.

 

سیستم آبیاری قطره‌ای در گلخانه

شکل 2- سیستم آبیاری قطره‌ای در گلخانه

مطالعه وجود منبع آب کافی و مستمر همراه با کیفیت مناسب برای تولید در گلخانهها ضروری است. برای بررسی وضعیت منبعهای آب منطقه، بهتر است با چاه کنان (مقنیهای) محلی و نیز کارشناسان/ خبرگان آب‌های زیرزمینی مستقر در محل، مشورت شود و از تجربه‌های ایشان نیز استفاده شود. همچنین قانون‌های منطقه‌ای کاربری زمین‌ها باید مطالعه، کنترل و با هدف‌های طرح مورد نظر، همخوانی داده شوند. بهتر است، پیش از برنامه‌ریزی برای ساخت گلخانه‌ها، برای اطلاع از طرح‌های توسعه‌ای احتمالی در آینده، منطقه مورد مطالعه، با مشاورها و یا مسئولهای محلی مشورت و هماهنگیهای لازم انجام گیرد.

 

زارعی، قاسم؛ مومنی، داود؛ جوادی مقدم، جلال. (1397). راهنمای جامع مکان‌یابی برای ساخت گلخانه. تهران: نشر آموزش کشاورزی

ارسال نظر