مقاله آشنایی با سیلو کردن یونجه علوفه‌ای

یونجه یا طلای سبز مهمترین گیاه علوفه‌ای ایران محسوب می‌شود. محصول یونجه زمانی ارزش دارد که ارزش غذایی آن حفظ گردد. ارزش غذایی یونجه در زمان برداشت آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در صورت عدم رعایت اصول صحیح برداشت، از کیفیت آن به شدت کاسته می‌شود.

 

ارزش غذایی یونجه

کشت یونجه در اغلب مناطق جهان وجود دارد و از آن به عنوان ملکه گیاهان علوفه‌ای نام برده می‌شود. از نظر ارزش غذایی به ویژه پروتئین، کلسیم و خوش خوراکی علوفه‌ی برتر محسوب می‌گردد. برگ مهمترین بخش غذایی یونجه می‌باشد و به دلیل رعایت نکردن مسایل فنی در زمان برداشت برگ‌های یونجه روی زمین می‌ریزند. لذا بیشترین تلفات یونجه در هنگام برداشت به دلیل ریزش برگ اتفاق می‌افتد در نتیجه ماده خشک کاهش می‌یابد و از ارزش غذایی علوفه به مقدار زیادی کاسته می‌شود. برای حفظ ارزش غذایی یونجه در چین اول، مناسب‌ترین زمان برداشت در زمان غنچه‌دهی مزرعه و در چین‌های بعدی هنگامی است 10 درصد مزرعه به گل رفته باشد.

روش‌های حفظ ارزش غذایی یونجه

ارزش غذایی یونجه را می‌توان به دو روش حفظ کرد:

1-استفاده از مخلوط اسید پروپیونیک و اسید استیک (به نسبت 80 به 20) به صورت پاششی بر روی بسته‌های یونجه با 30 درصد رطوبت در زمان بسته‌بندی.

2-سیلو کردن یونجه با استفاده از ماده افزودنی لالسیل و ملاس چغندرقند.

سیلو کردن یونجه یکی از روش‌های ذخیره‌سازی علوفه است و به منظور کاهش افت ارزش غذایی یونجه خشک و برای جلوگیری از ریخت و پاش برگ یونجه صورت می‌گیرد. دو ماه افزودنی ایکوسایل و لالسیل که مخلوطی از باکتری‌های مفید سیلو می‌باشند عمل تخمیر در سیلو را بهبود می‌بخشند و موجب حفظ ارزش غذایی سیلو می‌شوند.

 

سیلو کردن یونجه برای علوفه‌ای دام

شکل1-سیلو کردن یونجه برای علوفه‌ای دام

نحوه سیلو کردن یونجه

1-در محلی مناسب گودالی بر اساس علوفه سیلویی مورد نیاز حفر کنید.

2-پس از درو کردن یونجه و پژمرده شدن آن در مزرعه، با استفاده از دستگاه چاپر مجهز به هد یونجه، نسبت به خرد کردن یونجه چیده شده اقدام کنید و یونجه را سریعا به سیلو منتقل کنید.

3-یونجه خرد شده را به داخل سیلو بریزید و ماده افزودنی لالسیل و ملاس را به آن اضافه کنید.

مقدار 200 گرم لالسیل و 600 کیلوگرم ملاس چغندرقند برای هر تن یونجه استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از مواد افزودنی برای سیلوسازی

ابتدا محتوی بسته 200 گرمی لالسیل را در 5 لیتر آب حل کنید سپس به آن 75 لیتر آب اضافه شود تا حجم کلی به 80 لیتر برسد و برای هر تن سیلوی یونجه حدودا دو لیتر از محلول لالسیل به صورت اسپری استفاده گردد. پس از پاشیدن محلول باکتریایی بلافاصله با ظرف‌های مخصوص ملاس چغندر قند را بر روی یونجه بریزید و به صورت لایه لایه اضافه کنید تا سیلو کاملا پر شود. پس از کوبیدن علوفه توسط تراکتور، سیلو با پلاستیک ضخیم پوشیده شود. پس از طی مدت دو ماه پلاستیک روی سیلو را باز کنید بر اساس مقدار مصرف روزانه دام‌ها می‌توان تا 60 درصد سیلو تهیه شده را به تدریج جایگزین یونجه خشک کرد. پس از هر بار برداشت علوفه از سیلو، برای حفظ شرایط بی‌هوازی و جلوگیری از کپک‌زدگی بایستی نسبت به پوشاندن مجدد سیلو اقدام کرد.

 

معیر، عبدالحسین؛ خلیل منش، رضا. (1391). حفظ ارزش غذایی یونجه. همدان: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی

 

ارسال نظر