مقاله آشنایی با آفات روکولا

همانطور که محصول شما رشد می‌کند، آفات باغ نیز می‌توانند روکولا را آزار دهند. سوسک‌های کک (Flea beetle) یک مشکل رایج است که هنگام رشد گیاه روکولا ظهور می‌کند. شته‌ها و پرندگان نیز جزء آفت‌های این گیاه هستند. ایجاد پوشش‌های توری روی گیاه و همچنین مدیریت علف‌های هرز می‌توانند به کاهش جمعیت آفت کمک کنند. کاشت گیاهان تله‌ای، مانند تربچه، می‌تواند آفات را از روکولا دور کند. در حاشیه مزرعه می‌توان گیاهانی مانند بومادران و گل همیشه بهار را کاشت تا حشرات مفیدی مانند زنبورهای شکارگر و کفشدوزک را برای کمک به کنترل جمعیت حشرات ناخواسته جذب کنند.

 

آفات روکولا

سوسک کک: سوسک‌های ریزی هستند که به واسطه داشتن قدرت پرش کک نامیده می‌شوند. کک‌ها زمستان را به صورت حشره کامل در زیر خاک و بقایاي گیاهي سپري مي‌کنند و در بهار با گرم شدن هوا از پناهگاه زمستاني خود خارج مي‌شوند و از برگ‌های لپه‌ای روکولا یا جوانه‌ها تغذیه می‌کنند. این آفت با زمستان‌گذرانی و جویدن برگ‌های جوانه‌ای و با ایجاد سوراخ خسارت وارد می‌کند، و گاهی باعث از بین رفتن کامل گیاه می‌شود. شاید نتوان این سوسک‌ها را دید اما حفره‌های ایجاد شده آن‌ها به‌ویژه در نهال‌ها قابل رویت است. چند روش برای کنترل جمعیت سوسک‌های کک، مانند استفاده از پوشش‌های توری غیرثابت و کاشت گل همیشه بهار در حاشیه مزرعه وجود دارد.

کنترل شیمیایی سوسک کک: سموم شیمیایی مانند دیازینون ( ۱تا 1.5 لیتر در هکتار) و کنفیدور (یک لیتر در هکتار) توصیه می‌شود. استفاده از حشره‌کش‌هایی مانند کائوچو به میزان 8 تا ۱2گرم در هر کیلوگرم بذر میتواند تا حدودی از خسارت کک جلوگیری می‌کند.

 

سوسک کک

شکل1- سوسک کک

شته‌ها: انواع مختلفی از شته‌ها می‌توانند به گیاه روکولا خسارت وارد کنند. عوامل محیطي به ویژه درجه حرارت مي‌تواند به طور غیرمستقیم خسارت این آفات را افزایش دهد. چون، تولیدمثل و ازدیاد نسل شته‌ها در آب و هواي گرم و مرطوب افزایش مي‌یابد. برای مبارزه با شته از شته‌کش‌هایی مانند متاسیستوکس (1.5 لیتر در هکتار) و پریمور (یک لیتر در هکتار) با فاصله ۱5تا ۱7روز استفاده شود.

سوسک منداب: زمستان‌گذراني این آفت به صورت تخم انجام مي‌شود. در اوایل بهار لاروها خارج مي‌شوند و تغذیه خود را از پارانشیم برگ گیاه میزبان از سر مي‌گیرند. سوسک منداب فقط یک نسل در سال تولید مي‌کند و خسارت عمده آن توسط حشرات کامل و در مرحله روزت بر روي کلزا و دیگر گیاهان خانواده چلیپائیان ایجاد مي‌شود و مي‌توانند خسارت قابل توجه‌ي به محصول وارد کند.کنترل این آفت با استفاده از دیازینون 60 درصد امکان‌پذیر است.

سوسک‌هاي گرده‌خوار: سوسک‌هاي گرده‌خوار داخل غنچه‌ها تخم‌ریزی کرده و لاروها پس از تفریخ در مراحل اولیه خود از پرچم‌هاي گل تغذیه می‌کنند. کنترل این آفت با کاربرد سمومیمانند فوزالون 2.5 لیتر در هکتار یا آندوسولفان ۳تا 3.5 لیتر در هکتار مناسب است.

پروانه سفیده بزرگ کلم: یکی از آفات مهم گیاهان تیره شب‌بو به‌ویژه کلزا است که به شکل شفیره زمستان‌گذرانی می‌کند. خسارت به این صورت است که لاروها پارانشیم برگ‌هاي گیاه میزبان را کاملا مي‌خورند و رگبرگ‌ها را باقي مي‌گذارند. کنترل سفیده بزرگ کلم با استفاده از سمومی مانند فوزالون به مقدار ۱.5تا 2.5 لیتر در هکتار یا استفاده از دیازینون و سوین انجام می‌شود. توصیه می‌شود از حاشیه بیرونی مزرعه به‌سمت داخل سمپاشی انجام شود.

 

میرجلیلی، سیدعباس.(1401). کشت و پرورش روکولا. تهران: نشر آموزش کشاورزی

ارسال نظر